بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی و رندرینگ 2023

بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی و رندرینگ 2023
زمان مورد نیاز برای مطالعه
در این مطلب، در مورد معرفی چند لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی و مشخصات آن و سپس در مورد ویژگی‌های بهترین لپ‌تاپ گرافیکی مطالبی عنوان کرده‌ایم.

خرید لپ‌ تاپ اگرچه همیشه با چالش همراه بوده ولی انتخاب لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی، به‌دلیل تنوع برند و مدل‌ها و ویژگی‌های سخت‌افزاری متفاوت، به‌مراتب سخت‌تر از خرید لپ‌ تاپ دانشجویی یا ارزان قیمت است.

تفاوت لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی با دیگر لپ‌تاپ‌ها

به گزارش کامپیوتر سورس:در یک طبقه‌بندی کلی، لپ‌تاپ‌ها را با توجه به سخت‌افزار آنها، به لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت، لپ تاپ اقتصادی، دانشجویی، متوسط، لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی تقسیم بندی می‌کنند که در این میان، لپ‌تاپ‌های مناسب گیمینگ و کارهای گرافیکی، قدرتمندترین و البته گران‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار به‌حساب می‌آیند. البته اگر هدف شما از خرید، انجام پروژه‌های سبک و نه چندان سنگین است، در دسته‌ لپ‌ تاپ‌ برای کارهای گرافیکی ارزان قیمت، مدل‌های زیادی وجود دارد و می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید و سفارش دهید.

از سویی دیگر، متاسفانه لپ تاپ‌هایی که برای کارهای سنگین گرافیکی تولید می‌شوند وزن بیشتری نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌ها دارند. باتری قوی‌تر، نمایشگر بزرگتر، سخت‌افزار قدرتمندتر و... باعث افزایش وزن دستگاه می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های این دسته با دیگر لپ‌تاپ‌ها، تنوع کمتر این مدل‌ها است زیرا بازار هدف این دسته، محدود به چند قشر خاص است در حالیکه لپ‌ تاپ‌های دانشجویی و اقتصادی، به‌خاطر تقاضای بیشتر و جامعه هدف بزرگتر، تنوع بیشتری نسبت به لپ‌ تاپ مناسب کارهای گرافیکی دارند.

قیمت لپ تاپ برای کارهای گرافیکی

متاسفانه با نوسان ارز نمی‌توان یک قیمت ثابت برای کالاهای وارداتی در نظر گرفت اما در بازه قیمتی حدود ۳۰ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان، می‌توان لپ‌ تاپ‌های ارزان مناسب کارهای گرافیکی نه‌چندان سنگین خریداری کرد. در این رنج قیمت، مدل‌های "15 Vivo book M6500QH-HN076 و  Asus X515EP-EJ650-i7 و Vivo book R1605ZA-MB119 ارزش خرید دارند.

گرانترین و بهترین لپ‌ تاپ برای کارهای گرافیکی و رندرینگ نیز در بازه قیمت ۵۰ میلیون تومان تا ۸۰ میلیون تومان است که دارای سخت‌افزاری قدرتمند مثل پردازنده core i9 یا core i7، کارت گرافیک ۴ تا ۸ گیگ، رم ۳۲ یا ۶۴ گیگ و... هستند. از جمله مدل‌هایی که در دسته لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی سنگین هستند، می‌توان به 16IAH7H-i7 32GB 2SSD RTX 3060 و Spectre x360 2-in-1 16t-F1023dx و OMEN 16-B0001-i7 32GB 1TB 3070 اشاره کرد.

مشخصات سخت‌افزاری این دسته، توان فوق‌العاده‌ای برای انجام کارهای گرافیکی سنگین دارند و از عهده  3D MAX، ادیت و ویرایش فیلم، انیمیشن سازی و... به راحتی برمی‌آیند. افرادی که در حوزه معماری، طراحی و انیمیشن مشغول به فعالیت هستند، مشتریان و جامعه هدف این دسته به‌شمار می‌روند.

ادیتورها و افرادی که کارهای حرفه‌ای تدوین انجام می‌دهند، نباید به‌دنبال خرید لپ‌ تاپ برای کارهای گرافیکی ارزان باشند زیرا مشخصات سخت‌ افزاری لپ تاپ‌های ارزان، از پس کارهای حرفه‌ای گرافیکی برنمی‌آیند. قیمت لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی و رندرینگ، به‌خصوص برای انجام پروژه‌های حرفه‌ای انیمیشن سازی، تدوین و... بسیار بالاتر از دیگر لپ‌تاپ‌ها است و این اختلاف قیمت به کانفینگ قوی‌تر آنها برمی‌گردد. پردازشگر قوی‌تر، کارت گرافیک مجزا، حافظه کش رم بالاتر، رزولوشن بیشتر نمایشگر و غیره باعث افزایش قیمت می‌شود.

لپ تاپ برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌ تاپ برای کارهای گرافیکی ۲۰۲۳

غول‌های فناوری که در حوزه ساخت و طراحی پردازشگرها فعال هستند، هر ساله طی مراسمی از مدل‌های جدید خود پرده برداری می‌کنند. به‌همین خاطر، بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی ۲۰۲۳، از نظر سخت افزاری، قدرتمندتر از نسل گذشته خود است. البته نسل‌های معرفی شده جدید، فقط از نظر قدرت قوی‌تر نشده‌اند بلکه بهبودهایی نیز در حوزه‌های مختلف تجربه کرده‌اند؛ مثل مصرف بهینه‌تر باتری، تا علاوه بر افزایش قدرت پردازشی، مصرف انرژی نیز کاهش داشته باشد که در نهایت، دوام باتری لپ‌ تاپ مناسب کارهای گرافیکی در سال ۲۰۲۳، نسبت به تولیدات سال‌های گذشته بیشتر و بهتر خواهد بود. بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی با قیمت مناسب باید حداقل ۱۲ گیگ رم داشته باشد و اگر برای کارهای سنگین و حرفه‌ای به‌دنبال خرید لپ‌ تاپ هستید، پیشنهاد ما رم ۶۴ گیگابایت است.

نگهداری برنامه‌ها در پس زمینه، بر عهده رم است و هر چقدر پروژه‌ها بیشتر و سنگین‌تر باشند، باید میزان رم نیز بالاتر باشد. استفاده از برنامه‌های تخصصی حوزه گرافیکی نیز حجم رم زیادی اشغال و درگیر می‌کنند و اگر کارهای گرافیکی حرفه‌ای انجام می‌دهید لازم است لپ‌ تاپی خریداری کنید که بیش از ۳۲ گیگ رم داشته باشد. اغلب لپ تاپ‌های کاستوم، ارتقا یافته هستند و میزان رم قابل توجهی دارند و به‌صورت اختصاصی برای انجام پروژه ارتقا پیدا کرده‌اند.

پردازنده نیز پارامتر مهم دیگری است که باید قبل از خرید لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی مورد توجه قرار گیرد.

دیدترین پردازشگرها اینتل نسل ۱۲ یا ۱۳ هستند و از نظر توان پردازشی و میزان مصرف، بهینه‌تر و قوی‌تر از پردازشگرهای نسل گذشته هستند. پردازنده‌های core i5، حداقل مورد نیاز برای کارهای گرافیکی سبک است و اگر به انجام پروژه‌های نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای مشغول هستید بهتر است از پردازشگرهای core i7 یا core i9 انتخاب کنید. 

کارت گرافیک یا GPU یکی دیگر از موضوعات مهم در لیست مشخصات لپ تاپ برای کارهای گرافیکی است و وظیفه پردازش کارهای گرافیکی بر عهده این قطعه است. به‌دلیل اهمیت فوق‌العاده آن در پروژه‌های گرافیکی مثل ادیت و تدوین، فتوشاپ پریمیر نقاشی دیجیتالی انیمیشن سازی و غیره، کارت حافظه اختصاصی طراحی و تولید شده است.

در لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی سبک، مدل‌های Nvidia GTX 1660 و Nvidia RTX 3050 استفاده شده و در مدل‌هایی که مناسب کارهای نیمه حرفه‌ای هستند، کارت گرافیک Nvidia RTX 3060 و RTX 3070 به کار رفته و اگر حرفه شما، خرید بهترین لپ‌ تاپ برای کارهای گرافیکی سنگین را می‌طلبد، کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 و Nvidia RTX 4080 را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در آخر این موضوع را به یاد داشته باشید که بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی از نظر هر کس متفاوت است زیرا هدف هر شخص فرق می کند و میزان پرداخت هر کس نیز با دیگری تفاوت دارد. بهترین لپ تاپ از نظر یک دانشجوی معماری یا طراحی که صرفا انجام کارهای دانشجویی را انجام می دهد، با بهترین لپ تاپ  برای کسی که انجام پروژه های ویرایش فیلم و عکس انجام می دهد، تفاوت زیادی دارد و ممکن است لپ تا پ-های ایده آل آنها با یکدیگر چند ده میلیون تومان تفاوت قیمت داشته باشند!

دیدگاه ها