دلایل خرابی مموری کارت گوشی چیست؟

دلایل خرابی مموری کارت گوشی چیست؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

توانایی ذخیره اطلاعات روی کارت حافظه گوشی، یکی از قابلیت‌های مهم گوشی‌های اندرویدی است و استفاده از کارت‌های حافظه خارجی (SD card) در گوشی‌های با فضای حافظه داخلی محدود در گوشی‌های هوشمند، روند رو به رشدی دارد. کارت‌های حافظه در صورت نگهداری نادرست ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل عدم شناسایی کارت حافظه بشوند و گاهی امکان دسترسی یا بازیابی داده‌های موجود، امکان پذیر نخواهد بود. 

در برخی موارد مموری کارت قابل تعمیر است و در برخی موارد دیگر خیر. البته گاهی می‌توان با ریکاوری مموری کارت آسیب دیده، اطلاعات را بازیابی کرد که البته میزان داده‌های بازیابی شده، به شدت آسیب کارت حافظه بستگی دارد.

مموری کارت‌های خراب معمولا با یکی از چهار ویژگی زیر قابل شناسایی هستند:

  • مموری کارتی که شناسایی می‌شود، اما اطلاعات را نمایش نمی‌دهد.
  • مموری کارتی که نه شناسایی می‌شود و نه اطلاعات را نمایش می‌دهد.
  • مموری کارتی که روی برخی ابزارها نمایش داده می‌شود و روی بعضی دیگر خیر.
  • مموری کارتی که نمایش داده می‌شود، اما فرمت نمی‌شود.

مموری کارت گوشی به چه دلایلی خراب می‌شود؟

مشکلات حافظه SD توسط دستگاه اندرویدی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و به دو دسته اصلی نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شود که در ادامه این مقاله به بررسی و ارائه راهکار برای رفع مشکل مربوطه می‌پردازیم.

عدم پیشتیبانی گوشی از مموری کارت

اولین دلیل عدم سازگاری کارت حافظه با تلفن همراه و در نتیجه عدم پشتیبانی گوشی از مموری کارت است. این مشکل معمولا برای کارت‌های حافظه جدیدی که روی تلفن همراه قرار می‌گیرند، اتفاق می‌افتد. در این شرایط در صورت عدم سازگاری مموری کارت با گوشی شما، پیام "sd card not inserted” نمایش داده می‌شود.

این اتفاق چند علت عمده دارد:

قدیمی بودن گوشی به طوری‌که توانایی پشتیبانی از سیستم مموری کارت جدید را نداشته باشد. دومین علت، بالاتر بودن ظرفیت مموری کارت از حداکثر ظرفیت قابل قبول گوشی است. برای رفع این دو مشکل می‌توانید کارت حافظه قدیمی‌تر و یا با ظرفیت کمتری را امتحان کنید.

پیش از بررسی علت سوم، ظرفیت کارت حافظه SD خود را بررسی کنید. در صورتی که ظرفیت آن بالاتر از 32 گیگابایت باشد، ممکن است فایل سیستم آن روی exFAT قرار گرفته باشد. (برخی تلفن‌های همراه از این سیستم پشتیبانی نمی‌کنند.) برای عبور از این مشکل می‌توانید مموری کارت را مستقیما به کامپیوتر متصل کنید و سپس آن را فرمت کنید و فایل سیستم آن را به FAT32 تغییر دهید.


برای خرید گوشی موبایل سامسونگ با قابلیت های به روز و قیمت های مناسب روی لینک کلیک کنید.

مشکلات نرم‌افزاری دستگاه

گاهی خرابی مموری کارت موبایل، به دلیل مشکلات نرم‌افزاری دستگاهی است که رم SD بر روی آن قرار گرفته است. این موضوع باعث می‌شود دستگاه، کارت را شناسایی نکند و یا اینکه نتواند داده‌ها را از روی آن پاک و یا جایگزین کند.

برای رفع این مشکل در گام اول گوشی خود را ریستارت کنید. گاهی اوقات یک ریستارت ساده می‌تواند خیلی از مشکلات اندروید را حل کند. برخی اوقات، بعضی از اپ‌ها یا فرآیندهایی که روی کارت حافظه SD ذخیره شده‌اند، در محیط پس زمینه بارگذاری می‌شوند و اجازه فرمت کردن کارت SD را به اندروید نمی‌دهند. پس قبل از هر اقدامی، دستگاه اندرویدی خود را ریستارت کنید تا شاید مشکل فرمت نشدن مموری کارت توسط اندروید حل شود.

اگر در مرحله قبلی مشکل شما حل نشد می‌توانید گوشی خود را به کامپیوتر وصل کنید و از طریق آن، کارت را فرمت نمایید. اگر همچنان مشکل شما حل نشد، احتمال وجود Write Protection بر روی حافظه شما وجود دارد. برای رفع این مشکل  ابتدا رم گوشی را به کامپیوتر متصل کنید و با زدن کلیدهای ترکیبی Win+R و سپس تایپ عبارت cmd به بخش Command Prompt وارد شوید. سپس عبارت Diskpart را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید. در گام بعدی، عبارت  list disk را تایپ کنید.

در این مرحله حافظه‌های جانبی متصل به کامپیوتر خودرا مشاهده می‌کنید. شماره دیسکی که رم گوشی در آن قرار دارد را پیدا کنید. مثلا اگر در جایگاه Disk 0 بود، عبارت select disc 0 را تایپ کنید. (اگر شماره آن تفاوت داشت، عدد آن را عوض کنید.) در آخرین گام عبارت attributes disk clear readonly را تایپ کنید.

برداشتن قفل محافظت نوشتن از روی رم با موفقیت انجام شد. اکنون از محیط Command Prompt خارج شوید و مجددا به فرمت رم خود اقدام کنید.

انتخاب نادرست حالت اتصال گوشی

یکی از حالت‌هایی که می‌توان از طریق آن به مموری کارت گوشی دسترسی پیدا کرد، اتصال موبایل از طریق USB به کامپیوتر است. گاهی اوقات ممکن است در این روش، کارت حافظه خارجی شناسایی نشود. در این شرایط ممکن است حالت اتصال گوشی به سیستم نادرست باشد و خرابی کارت حافظه گوشی اتفاق نیفتاده باشد.

برای رفع این مشکل هنگامی که گوشی را به سیستم وصل می‌کنید، اغلب چهار گزینه تحت عناوین "Transferring files, USB tethering, MIDI, Transferring images. Charging phone only" نمایان می‌شود. برای دسترسی به اطلاعات مموری کارت باید گزینه آن را در حالت Mass storage یا Media Transfer و یا Transfer files و یا موارد مشابه قرار دهید، همچنین دقت کنید که گاهی هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر، پیامی روی صفحه گوشی نمایان می‌شود؛ برای حالت اتصال MSC را انتخاب کنید و از انتخاب گزینه MTP خودداری کنید.

ضربه دیدن مموری کارت

از جمله دلایل تخریب مموری کارت گوشی، وارد شدن ضربه شدید و یا حتی ضعیف به آن است. اتفاقاتی مانند برخورد یک وسیله نسبتا سنگین با مموری کارت، افتادن کارت از ارتفاع زیاد، اعمال فشار بیش از حد بر روی مموری کارت برای جا انداختن و یا تمام کارهایی از این قبیل می‌توانند باعث بروز آسیب و  خرابی کارت حافظه گوشی بشوند.

ضربه دیدن مموری کارت گوشی

استفاده نادرست از مموری کارت

گاهی دلیل خراب شدن مموری کارت گوشی، عدم استفاده درست از آن است. بعضی اوقات اشتباهات خود ما باعث خرابی مموری کارت موبایل می‌شوند. خارج کردن کارت از دستگاه بدون خاموش کردن آن و یا قطع کردن اتصال آن از کامپیوتر بدون Eject کردن کارت، از جمله این اشتباهات است.

بهتر از قبل از درآوردن رم، گوشی خودرا برای قطع کردن اتصال رم با آن خاموش کنید؛ لازم به ذکر است که برخی تلفن‌های همراه در قسمت Storage قابلیت Eject کردن مموری کارت را دارند و نیازی به خاموش کردن دستگاه نیست. همین‌طور زمانی که مموری به کامپیوتر متصل است باید برای پایان اتصال با سیستم ابتدا کلیک راست و سپس گزینه Eject را انتخاب کنید.

یکی دیگر از علل خرابی مموری کارت گوشی، پر کردن کامل ظرفیت کارت حافظه از اطلاعات است. سعی کنید برای جلوگیری از این اتفاق همیشه کمی فضای خالی در حافظه SD باقی بگذارید.

این سه مورد از جمله اقدامات مورد نیاز و موثر در پیشگیری از تخریب مموری کارت گوشی است.

سیستمی شدن داده های کارت حافظه

یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها نمونه‌های زیادی از آن دیده می‌شود، سیستمی شدن اطلاعات کارت حافظه و پنهان شدن آن‌ها است. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که کارت حافظه شما در معرض آلودگی به ویروس قرار داشته باشد.

در این شرایط، اطلاعات حافظه SD شما به حالت سیستم‌فایل درآمده و مخفی می‌شوند در نتیجه هیچ‌کدام از فایل‌های آن با تلفن همراه قابل مشاهده نخواهد بود.

برای رفع این مشکل بهتر است کارت حافظه را به سیستمی که با آنتی ویروس ایمن شده است وصل کنید و طبق مسیر زیر فایل های مخفی شده را از حالت سیستمی خارج کنید:

File Explorer Option> View> Hide protected operating system files> ok

کثیفی و پرز روی مموری کارت

یکی دیگر از دلایلی که منجر به بروز مشکل شناسایی نشدن حافظه SD توسط گوشی می‌شود، کثیف بودن جایگاه رم و یا خود حافظه SD است. برای پاک کردن جایگاه کارت حافظه می‌توانید پس از خاموش کردن دستگاه و خارج کردن مموری کارت، با استفاده از کمپرس هوا و یا فوت کردن، گرد و غبار را از آن خارج کنید. دقت داشته باشید که جایگاه و رم به هیچ وجه نباید خیس شوند. برای رفع آلودگی حافظه SD هم می‌توانید با پنبه آغشته به الکل آن را تمیز کنید.

مموری کارت سوخته

سوختن مموری کارت علل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین آن‌ها، تقلبی بودن مموری کارت است.


فروشگاه کامپیوتر سورس مرکز خرید پاوربانک با قیمت های مناسب است، کافیست به صفحه مربوطه مراجعه کنید و با خواندن مشخصات، شارژر همراه مورد نظر خود را خریداری کنید.

سخن پایانی

در نهایت اگر تمامی روش‌های بالا را برای حل علت بالا نیامدن رم گوشی امتحان کردید و جوابی نگرفتید پیشنهاد ما این است که به یک نمایندگی معتبر تعمیرات تخصصی موبایل مراجعه نمایید و از کارشناسان متخصص بخواهید که به شما برای این مشکل کمک کنند.

دیدگاه ها