تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها

تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها
زمان مورد نیاز برای مطالعه

مادربرد به‌عنوان اصلی‌ترین قطعه در هر کامپیوتر رومیزی به شمار می‌آید و بدون استفاده از آن امکان هماهنگی میان دیگر قطعه‌ها و تغذیه توسط برق وجود ندارد. افرادی که به دنبال جمع‌آوری سیستم کامپیوتر خود هستند هنگام جست‌وجو درباره مادربرد موردنیاز ممکن است با اصطلاح گیمینگ روبرو شده باشند، اما به‌طور دقیق ندانند که این محصولات به چه منظور استفاده شده و دارای چه ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به دیگر مادربردها هستند.
به جهت آشنایی بیشتر و بهتر شما عزیزان با تفاوت مادربردهای گیمینگ نسبت به دیگر مادربردها مقاله‌ای را برایتان مهیا کرده‌ایم تا بتوانید در صورت نیاز به یک سیستم متفاوت و قدرتمند، قبل از خرید لپ تاپ اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید، سپاسگزاریم.

ویژگی‌های مادربرد گیمینگ

طراحی زیبا و شگفت‌انگیز مادربردهای گیمینگ

مادربردهای گیمینگ برخلاف مادربردهای معمولی که ظاهری ساده و تکراری دارند، توسط شرکت‌های مختلف که سازنده این نوع محصولات هستند، با طراحی‌های خاص و بی‌نظیر روانه بازار شده‌اند. یکی از تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها ظاهر بسیار زیبای آن‌ها است که با اتصال تجهیزات مختلف و لوازم گیمینگ نظیر رم و کارت گرافیک گیمینگ، نمای تکرار نشدنی به خود می‌گیرد و کیس کامپیوتر شما بسیار جذاب خواهد کرد. لازم است بدانید که اکثر مادربردهای گیمینگ به‌صورت پیش‌فرض دارای نورپردازی بی‌نظیری هستند و حتی شما می‌توانید نورپردازی‌های درون کیس یا دیگر اجزای کامپیوتر خود را با استفاده از آن‌ها به‌راحتی مدیریت و شخصی‌سازی نمایید.

سیستم صوتی مادربردهای گیمینگ

درصورتی‌که به دنبال خرید مادربرد معمولی هستید، باید در نظر داشته باشید که کارت صدای آن‌ها که وظیفه انتقال صدای دیجیتالی به آنالوگ و رسیدن به بلندگو یا هدفون را دارد، ممکن است از کیفیت بالایی برخوردار نباشد یا به‌طور کلی کارت صدا در آن‌ها استفاده نشده باشد، در این صورت باید هزینه جداگانه و به نسبت سنگینی را برای خرید یک کارت صدای مجزا بپردازید. اما در مادربردهای گیمینگ به‌طور پیشفرض کارت صدایی قدرتمند و باکیفیت تعبیه شده است تا نیاز شما را درباره خرید کارت صدای مجزا برطرف ساخته و مصرف کننده را راضی نگه دارند.

این ویژگی را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مادربرد گیمینگ با دیگر مادربردها برشمرد، زیرا شما می‌توانید با استفاده از این مادربردها، کیفیت صدای بینظیری را از کامپیوتر خود گرفته و شفافیت و بلندی صدای بسیار مطلوبی را دریافت نمایید.

اسلات های بیشتر گرافیک در مادربردهای گیمینگ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مادربردهای گیمینگ، دارا بودن چندین جایگاه یا اسلات کارت گرافیک بوده که سبب می‌شود نیاز هر کاربری را برطرف سازند. به این صورت که شما با استفاده از آن‌ها به‌راحتی می‌توانید یک یا چند کارت گرافیک مختلف را بر روی مادربرد نصب‌کرده و به‌راحتی میان آن‌ها سوییچ کنید.
این محصولات بسیار مناسب افرادی است که به انجام بازی‌های مختلف مشغول هستند یا اینکه برخی از کاربران می‌خواهند دو یا حتی سه کارت گرافیک به‌منظور استفاده‌های مختلف از قبیل رندرینگ، ماینینگ یا بازی به آسان‌ترین شکل ممکن در دسترس آن‌ها قرار گیرد.

این موضوع سبب شده تا نیاز بسیاری از کاربران که به دلیل شغل و موقعیت آن‌ها نیازمند چند کیس مختلف بوده برطرف شده و تمامی کارت گرافیک‌های موردنیاز آنان با اشغال فضایی کم درون یک کیس قرار گیرد.

مادربرد گیمینگ

فضای بیشتر برای اورکلاک پایدارتر

بسیاری از گیمر‌های حرفه‌ای که می‌خواهند با خرید یک سی پی یو قدرتمندتر یا همان پردازنده، به دنبال اورکلاک آن‌ها هستند و در نظر دارند تا قدرت بیشتری را از سی پی یو دریافت کنند، مادربردهای گیمینگ می‌توانند برای آنان بسیار مناسب بوده و به کلی نیاز کاربران را رفع نمایند.

طراحی مهندسی شده مادربردهای گیمینگ به این صورت است که فضای مطلوبی برای سی پی یو در نظر گرفته شده است تا این قطعه بتواند در دفع گرما بهتر عمل کرده و کاربر به‌راحتی خنک‌کننده‌های مختلفی را بر روی سی پی یو و مادربرد نصب نماید. بنابراین یکی از اصلی‌ترین تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها، فضای بیشتر برای شخصی سازی سی پی یو بوده که در مادربردهای معمولی این قابلیت ضعیف یا به‌طور کلی نادیده گرفته شده است.

درگاه مخصوص وسایل جانبی مادربردهای گیمینگ

اکثر کاربرانی که به دنبال جمع‌آوری کیس و کامپیوتر گیمینگ هستند، می‌خواهند که پورت‌های مختلف آن‌ها مخصوصاً درگاه‌های موس و کیبورد آن‌ها از جدیدترین فنّاوری و سریع‌ترین عملکرد برخوردار باشند؛ زیرا در بازی‌های کامپیوتری همیشه سرعت و عملکرد حرف اول را می‌زند. شما با استفاده از مادربردهای گیمینگ می‌توانید با استفاده از درگاه مخصوص، تصویری جدید که در برخی از مانیتورهای باکیفیت و گیمینگ استفاده شده است، تصویری شفاف و با رزولوشن بالا را دریافت کنید.
قابلیت دیگری که بسیاری از گیمر‌ها به دنبال آن هستند، داشتن یک ورودی LAN بر روی مادربرد خود هستند تا بتوانند با استفاده از یک قطعه با کیفیت پینگ کمتر و سرعت اتصال بالاتری را تجربه نمایند. این نکات از بارزترین تفاوت‌های مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها هستند که سبب شده تا مشتریان زیادی به سراغ این‌گونه از مادربردها بروند. زیرا در مادربردهای معمولی ممکن است تعداد پورت‌ها با نیاز شما برای مصارف گیمینگ یا دیگر کارهای خاص هماهنگی نداشته باشد.

کیفیت و پایداری در مادربردهای گیمینگ نسبت به معمولی

برای این‌که واضح و روشن منظور خود را بیان کنیم، باید به شما بگوییم که در هنگام اجرای بازی‌های کامپیوتری فشار بیشتری بر روی سیستم خانگی شما وارد ‌آید؛ زیرا پردازنده و دیگر اجزای نصب شده بر روی مادربرد حداکثر توان خود را برای اجرا خواهند گذاشت تا تجربه گیمینگ فوق‌العاده‌ای را داشته باشید.
اما ممکن است به دلیل فشار زیاد بر روی این قطعات، با مشکل خرابی آن‌ها روبرو شوید یا حتی به مادربرد شما فشار آمده و سبب سوختن آن شود. اما در مادربردهای گیمینگ از باکیفیت‌ترین متریال و جدیدترین قطعات استفاده شده است تا هم مادربرد و هم قطعات متصل به آن فشار کمتری را متحمل شوند و در صورت بروز نوسانات برق با مشکل خرابی آن‌ها روبرو نشویم.

بنابراین می‌توان گفت که تفاوت مادربرد گیمینگ با دیگر مادربردها این است که از کیفیت و پایداری بیشتری برخوردار هستند و خیال شما را از همه نظر راحت خواهند کرد.

با این تفاسیر با ویژگی‌های مختلف کارت گرافیک گیمینگ آشنا شدیم و متوجه شدیم که این محصولات تا چه مقدار باکیفیت‌تر و چند سر و گردن نسبت به دیگر مادربردها بالاتر هستند، اما باید دقت داشته باشید که این محصولات معمولاً از بازه قیمتی بیشتری برخوردار هستند. شما می‌توانید این‌گونه از مادربردها که با نام گیمینگ شناخته می‌شوند را در برندهای مختلف از قبیل مادربرد ایسوس، مادربرد ام اس آی، مادربرد گیگابایت و ... را بر اساس سلیقه و مشخصات فنی موردنیازتان انتخاب کرده و خرید بسیار خوبی را تجربه نمایید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها از جنبه‌های مختلف آشنا کردیم و متوجه شدیم که استفاده از آن‌ها تا چه مقدار می‌تواند مفید و کاربردی باشد. لازم به ذکر است که شما با خرید مادربرد گیمینگ می‌توانید تا چند سال نیاز خود را در رابطه با خرید مادربردهای جدیدتر برای نصب قطعات بروزتر برطرف سازید؛ زیرا شما می‌توانید با خرید این محصولات تا چندین سال جدیدترین قطعات کامپیوتری را بر روی مادربرد خود نصب‌کرده و از تجربه کار با سیستم، به‌خصوص بازی کردن با آن، بیشترین لذت را داشته باشید. درصورتی‌که علاقه‌مند به دیگر مقالات آموزشی در حوزه فناوری هستید، می‌توانید با مراجعه به قسمت وبلاگ سورس کامپیوتر و خواندن دیگر ترفندها و آموزش‌ها اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، متشکریم.

دیدگاه ها