تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی چیست؟

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی چیست؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی چیست؟ پیش از خرید لپ تاپ حتماً باید این سؤال را از خود بپرسید. به طور کلی لپ تاپ گیمینگ تنها به بازی کردن اختصاص ندارد و لپ تاپی قوی است که از پس اجرای سنگین‌ترین پردازش‌ها و نرم‌افزارها هم برمی‌آید. اما فرق لپ تاپ گیمینگ و معمولی در چه ویژگی‌ها و مشخصات مهمی است؟ در ادامه پاسخ خواهیم داد. 

۸ تفاوت کلیدی لپ تاپ گیمینگ و معمولی

تفاوت‌های مختلفی در خصوص فرق لپ تاپ گیمینگ با معمولی وجود دارد که مهمترین آن‌ها به این شرح هستند:

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی

1. تفاوت در پردازنده؛ مهمترین تفاوت

پردازنده، قلب تپنده یک لپ تاپ است. از این رو بیشترین تأثیر را در عملکرد کلی لپ تاپ دارد. به هر اندازه که این قلب قوی‌تر باشد، عملکرد سیستم هم بهتر خواهد بود.

آیا تا به حال دیده‌اید که بعضی از لپ تاپ ها در اجرای فرامین و نرم‌افزارهای سنگین ناگهان کرش می‌کنند و از برنامه خارج می‌شوند؟ این به دلیل عدم توانایی پردازنده در اجرای آن برنامه یا نرم‌افزار است. در نتیجه اگر کاربر با لپ تاپ معمولی گیم‌های سنگین را اجرا کند، همین اتفاق رخ خواهد داد.

به طور کلی برای یک لپ تاپ گیمینگ ساده حداقل به پردازنده نسل هشتم و نهم اینتل از نوع Core i5 و یا Core i7 نیاز خواهد بود. در بهترین لپ تاپ های گیمینگ و مدل‌های جدید این پردازنده‌های ساده با مدل‌های نسل دوازده و سیزده اینتل جایگزین شده‌اند. در نتیجه در اجرای هیچ یک از بازی‌های سنگین امروزی مشکلی ندارند و این موضوع تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی است.

 

2. تفاوت در گرافیک؛ تفاوتی مؤثر در عملکرد

یک پردازنده یا CPU قوی با یک GPU قوی تکمیل می‌شود. به عبارتی از آنجایی که در لپ تاپ های معمولی گرافیک تنها برای مسائلی همچون وب گردی، تماشای فیلم و موارد مشابه کاربرد دارد، قدرت آن هم معمولی است. در حالی که در مدل‌های گیمینگ برای بازی در فضایی واقع‌گرا، باکیفیت و با جزئیات به گرافیک قدرتمند نیاز است. این مسئله از دیگر موارد مهم تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی به حساب می‌آید.

 

3. تفاوت در حافظه؛ مؤثر در سرعت

بهترین لپ تاپ های گیمینگ دارای حافظه ذخیره‌سازی و حافظه رم با ظرفیت بالا هستند. این موضوع در خصوص سرعت و میزان فضای کافی برای ذخیره اطلاعات بسیار حیاتی و مهم است. به همین دلیل به طور معمول حداقل حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ و حداقل حافظه رم ۱۶ است. نوع ذخیره‌سازی هم SSD و نوع رم هم DDR5 یا نهایتاً DDR4 است. در مقابل در لپ تاپ معمولی حافظه ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت کفایت می‌کند.

 

4. تفاوت در نمایشگر؛ اهمیت نمایشگر گیمینگ

حتی اگر بهترین لپ تاپ گیمینگ تا ۳۰ میلیون از تمامی موارد قبلی برخوردار باشد اما صفحه نمایش ضعیف باشد، نمی‌توانید از امکانات آن نهایت استفاده را ببرید. نمایشگر لپ تاپ معمولی می‌تواند دارای نرخ نوسازی ۶۰ و ۹۰ هرتز با ابعاد ۱۱ اینچی باشد. در حالی که لپ تاپ گیمینگ باید دارای حداقل ۱۲۰ هرتز رفرش ریت و ۱۵.۶ اینچ ابعاد باشد.

همچنین در اغلب مدل‌های گیمینگ پشتیبانی از HD و 3D هم برای ارائه تصویر باکیفیت اهمیت فراوانی دارد. البته پایبندی به این قوانین برای خرید لپ تاپ گیمینگ ضروری نیست، این موارد به خرید یک محصول پرکاربرد برای رقم زدن تجربه گیمینگ عالی کمک می‌کنند. 

تفاوت نمایشگر لپتاپ گیمینگ و معمولی

5. تفاوت در سیستم خنک‌کننده؛ تفاوتی ساده اما مهم

با وجود اینکه سیستم‌های گیمینگ دارای پردازنده‌های قدرتمند هستند و از این رو داغ نمی‌شوند، اما ممکن است به دلیل اجرای فعالیت سنگین کمی حرارت تولید کنند. از این رو یکی از دیگر موارد فرق لپ تاپ گیمینگ با معمولی در سیستم خنک‌کننده آن‌ها است. به طور معمول مدل‌های گیمینگ و مخصوص بازی دارای سیستم قوی‌تری هستند.‌

این طراحی با هدف جلوگیری از داغ شدن سیستم در هنگام اجرای نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی و گیم است. البته برای سیستم مخصوص فتوشاپ، تدوین و کارهای گرافیکی همچنین می‌توانید به سراغ بهترین لپ تاپ برای فتوشاپ بروید که کمی با مدل‌های گیمینگ و معمولی تفاوت دارد.

 

6. تفاوت در طراحی ظاهری؛ ظاهر خاص لپ تاپ گیمینگ

نه تنها لپ تاپ گیمینگ، بلکه به طور معمول کلیه تجهیزات گیمینگ از ظاهر متفاوت خود شناسایی می‌شوند. برای مثال در اغلب موارد صندلی گیمینگ دارای رنگ‌های روشن و ترکیبی با قرمز و بنفش است و پشتی بلند و راحتی دارد. لپ تاپ گیمینگ هم به همین صورت دارای ویژگی‌های خاص خود است.

برای نمونه اغلب مدل‌های آن دارای کیبورد چراغ‌دار هستند و بر روی آن‌ها چراغ RGB نصب شده است. یا در جهات مختلف و اطراف لپ تاپ طرح‌ها و خطوط خاصی کشیده شده است که با ظاهر ساده یک لپ تاپ معمولی تفاوت دارد.

 

7. تفاوت در باتری؛ میزان شارژدهی هر یک

تفاوت در باتری از دیگر موارد فرق لپ تاپ گیمینگ و معمولی است. باتری‌های لپ تاپ های گیمینگ قوی‌تر و با ظرفیت بیشتری هستند. به این ترتیب امکان بازی مستمر بدون خاموش شدن سیستم وجود دارد. از جهتی با توجه به اینکه گیم‌های سنگین باتری بیشتری مصرف می‌کنند، به ظرفیت و قدرت بیشتری هم نیاز دارند.

در اغلب نمونه‌ها لپ تاپ مخصوص بازی و گیمینگ دارای حدود حداقل ۱۲ ساعت ظرفیت شارژدهی است. لپ تاپ معمولی اما در مقابل دارای حدود ۸ ساعت قابلیت شارژدهی است.

 

8. تفاوت در قیمت؛ کدام گران‌تر است؟

به احتمال زیاد تا به این‌جا متوجه شده باشید که لپ تاپ گیمینگ یک لپ تاپ قوی‌تری، حرفه‌ای‌تر و با سخت‌افزار بهتر است. در نتیجه همان‌طور که انتظار می‌رود، قیمت آن هم نسبت به لپ تاپ معمولی بیشتر است.

البته امکان خرید لپ تاپ گیمینگ با قیمت مناسب هم وجود دارد، اما نه مدل‌هایی که دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد هستند. در هر صورت می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر همچون سورس کامپیوتر، از امکان خرید محصولی با قیمت مقرون به صرفه، مناسب‌تر و تخفیف‌های ویژه برخوردار شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب به مهمترین موارد در خصوص تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی اشاره کردیم. بر اساس این موارد و با توجه به نوع کاربری و نیاز خود، می‌توانید نسبت به خرید لپ تاپ دلخواه اقدام کنید. از نظر شما خرید کدام مورد انتخاب مناسب‌تر و به‌صرفه‌تری است؟

دیدگاه ها