مادربرد از چه اجزا و قطعاتی تشکیل شده است؟

مادربرد از چه اجزا و قطعاتی تشکیل شده است؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

از مادربرد می توان به عنوان یکی از مهمترین قطعات سخت افزاری کامپیوتر و لپ تاپ نام برد که دیگر قطعات سخت افزاری کامپیوتر از طریق سیم به آن متصل شده یا به صورت مستقیم بر روی برد اصلی آن قرار گرفته اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی این موضوع بپردازیم که مادربرد از چه اجزا و قطعاتی تشکیل شده است. 

وظیفه اصلی مادربرد چیست؟

ایجاد ارتباط میان تمام قطعات سخت افزاری سیستم کامپیوتر (از سی پی یو، رم(ها)، هارد، پورت‌ها، واحدهای ورودی و خروجی، درایو سی‌دی و دی‌وی‌دی گرفته تا کارت گرافیک و  کارت صدا و...) وظیفه اصلی مادربرد است که همه این قطعات به مادربرد متصل می شوند، از این رو بدون مادربرد کامپیوتر روشن نخواهد شد. مادربرد در انواع برندهای مختلف مانند مادربرد گیگابایت، مادربرد ایسوس و ... در دسترس است که باید با توجه به نیاز، برند مورد نظر انتخاب شود.

اجزای و قطعات تشکیل دهنده مادربرد کدام اند؟

قطعات مادربرد عبارتند از :

  • اسلات‌های پی‌سی‌آی (PCI): اسلات‌های پی‌سی‌آی جهت اتصال کارت‌های صدا، مودم، تلویزیون، شبکه و… استفاده می شوند که تعداد آن‌ها در مادربردهای مختلف متفاوت است.
  • اسلات کارت گرافیک (AGP یا PCI Express): اسلات کارت گرافیک جهت متصل کردن کارت گرافیک استفاده می شود که در برخی از بردها پردازنده گرافیکی به همراه مادربرد وجود دارد لذا ممکن است این اسلات بر روی آنها مشاهده نشود.
  • اتصال فن سی‌پی‌یو: اتصال فن سی‌پی‌یو جهت ارتباط فن پردازنده با برد اصلی مورد استفاده قرار می گیرد که  سیم فن سی‌پی‌یو به این قسمت متصل می شود.
  • باتری پشتیبان: باتری پشتیبان هنگامی که کامپیوتر خاموش است برق مورد نیاز ساعت سیستم و تنظیمات بایوس را برای بوت شدن سیستم تامین خواهد کرد. ممکن است با بیرون آوردن این باتری، تنظیمات بایوس سیستم ریست شده یا حتی رمز عبور ورود به ویندوز غیر فعال شود.
  • ورودی‌های یو‌اس‌بی: پنل جلویی کیس چند پورت یو‌اس‌بی دارد که این پورت‌ها توسط ورودی‌های یو‌اس‌بی به برد اصلی متصل می‌شوند.
  • اسلات‌های ساتا (Sata): اسلات ساتا جهت متصل کردن کابل ساتا به مادربرد کاربرد دارد، این کابل را می‌توان همراه هارد یا درایو سی دی و دی وی دی مشاهده کرد، به طور کلی ۴ عدد از این اسلات‌ها بر روی برد اصلی وجود دارد که به ترتیب اولویت با شماره های ۰، ۱، ۲ و ۳ بر روی برد مشخص شده است.
  • پل‌های مادربرد (Motherboard Bridge): کنترل و ایجاد هماهنگی بین سایر قطعات روی برد اصلی بر عهده  چیپست و پل های مادربرد است لذا این قطعات به عنوان مغز این قطعه هستند.
  • پنل جلوی کیس: پنل جلوی کیس جهت متصل کردن سیم های بدنه کیس (نظیر چراغ‌های جلوی پنل و کلید پاور و ریست) به مادربرد قرار داده شده و بسته به نوع برد و کیس، ظاهر و تعداد متفاوتی دارد.
  • اسلات آی‌دی‌ای (IDE): اسلات آی‌دی‌ای جهت متصل کردن کابل آی دی ای به برد اصلی تعبیه شده است که  این کابل را می‌توان در بعضی از هارد‌ها یا درایوهای CD و DVD قدیمی‌تر دید.
  • ورودی پاور: ورودی پاور جهت متصل کردن سیم خروجی منبع تغذیه کامپیوتر به برد کاربرد دارد، در واقع برق مورد استفاده مادربرد و تعدادی از قطعات روی آن توسط این بخش تامین می گردد.
  • اسلات‌های رم (RAM): اسلات‌های رم جهت متصل کردن رم به برد اصلی کاربرد دارند، با توجه به نوع مادربرد تعداد متغیری از آن‌ها روی برد تعبیه شده است.
  • سوکت سی‌پی‌یو (ZIF Socket): مهم‌ترین بخش مادربرد  سوکت CPU آن است که بسیار حساس بوده و نباید هیچگونه فشاری به آن وارد شود. سوکت سی‌پی‌یو دارای چند گیره است که از طریق آن‌ها باید CPU را در جای خود ثابت کرد و سپس فن را روی آن قرار داد. به طور معمول در مادربرد کامپیوترهای خانگی فقط یک اسلات جهت اتصال سی‌پی‌یو تعبیه شده اما در کامپیوترهای قدرتمندتر نظیر سرورها چند سوکت قرار داده شده است.
  • نگهدارنده فن و هیت‌سینک : نگهدارنده فن و هیت‌سینک جهت متصل کردن پایه‌های فن و هیت سینک به برد کاربرد دارد، البته قبل از آن باید سی‌پی‌یو را در جای خود قرار داد.
  • پورت‌های اکسترنال (خارجی): پورت‌های اکسترنال را می‌توان در پشت کیس مشاهده کرد، زمانی که سیم مانیتور یا پرینتر به کیس متصل می شود در واقع آن‌ها مستقیما به برد اصلی مرتبط می شوند.

وظیفه اصلی مادربرد

مادربرد مینی چیست؟

مادربردها از نظر سایز، اندازه و شکل ظاهری به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • مادربرد Mini-ITX
  • Micro-ATX
  • ATXیا Standard ATX
  • E-ATXیا Extended ATX

مادربردهای دسته اول یعنی مادربرد Mini-ITX کوچک ترین نوع مادربرد است که مادربرد مینی نامیده می شوند و شکل مربعی دارند و ابعاد آنها ۱۷×۱۷ سانتی متر است و به دلیل کوچک بودن، قابلیت های کمتری نسبت به دیگر مادربردها دارند. مادربرد مینی به این دلیل که جای کمی را اشغال می کند و در عین حال کلیه قابلیت های یک برد را دارا است مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مادربرد برای آن دسته از کاربرانی که در کیس خود حجم کمی در اختیار دارند، مناسب هستند.

تفاوت مادربرد گیمینگ با  مادربرد معمولی چیست؟

مادربرد های گیمینگ مخصوص بازی یکی از مادربرد های پرفروش موجود در بازار هستند که تفاوت های زیادی با مادربرد های استاندارد و معمولی دارد که این تفاوت ها عبارتند از :

  • طراحی زیبا: در مادربرد های گیمینگ قطعات به طور منظم و دقیق چیده شده اند و رنگ بندی جذابی دارند و برای گیمر ها زیبایی محصولی که خریداری می کنند یک نکته مثبت است.
  • قابلیت ها و امکانات : مادربرد های گیمینگ با مادربردهای معمولی در قابلیت ها و امکانات تفاوت های زیادی دارند، گیمرها به دنبال مادربردهایی هستند که قابلیت های بیشتری ارائه می دهند.
  • حرارت گیر: حرارت گیری و سیستم خنک کننده مادربرد برای گیمرها اهمیت زیادی دارد، به طوری که برای خنک سازی در مادربرد های گیمینگ بر روی ماژول های رگولاتور ولتاژ (VRM) حرارت گیر تعبیه شده است. از آنجا که گیمرها از سیستم خود استفاده زیادی می کنند به حرارت گیر قوی نیاز دارند.
  • کارت صدا: عمدتا مادربرد های گیمینگ از کیفیت صدای بالایی با وضوح عالی برخوردار هستند. مادربرد های گیمینگ مختلف، سیستم های صوتی مختلفی داشته که ضمن  کیفیت بالایی که در هنگام بازی به گیمر ها انتقال می دهند زمان گوش دادن به موسیقی  و تماشای فیلم نیز می توان تفاوت کیفیت صدا را متوجه شد.
  • کارت شبکه: مادربرد های گیمینگ دارای کارت شبکه هایی با پینگ بهتر هستند زیرا پینگ بهتر سبب می شود تا گیمرها با سرعت بالاتری بازی کنند.
  • رم: یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد مادربرد های گیمینگ قابلیت پشتیبانی از رم های با فرکانس بالا است.
  • کارت گرافیک: معمولا مادربرد های گیمینگ دو یا چند شکاف توسعه کارت گرافیک دارند کارت گرافیک از مهم ترین قطعات در هر سیستم گیمینگ است.
  • قابلیت های نرم افزاری ویژه گیمینگ: مادربرد های گیمینگ  از قابلیت های نرم افزاری ویژه ای نظیر؛ اورکلاکینگ، ضبط بازی، نرم افزارهای کنترلی، سفارشی سازی و ... برخوردار هستند.
  • لوازم جانبی و اتصالات: این نوع از مادربرد ها پورت های بیشتری از USB و SATA بر روی آن ها تعبیه شده است که علاوه بر پورت های بیشتر، جهت بهبود در عملکرد، فناوری هایی برای آن نیز در نظر گرفته شده است. همچنین مادربرد های گیمینگ بلوتوث و WIFI دارند که این ویژگی ها امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

تفاوت مادربرد گیمینگ و دیگر مادربردها

چگونه می توان قطعات مادربرد را خریداری کرد؟

وب سایت فروشگاهی سورس کامپیوتر به عنوان معتبرترین و برترین وب سایت ایرانی قطعات الکترونیکی در کشور، قطعات مختلف مادربرد را با کیفیت اصلی به کاربران خود عرضه می کند. کلیه مشتریان عزیز می توانند در هر نقطه ای از کشور که ساکن هستند به صورت خرید آنلاین این قطعات اصل و اورجینال را از سورس کامپیوتر با مناسب ترین قیمت خریداری نمایند.

قیمت قطعات مادربرد چقدر است؟

قیمت هر یک از قطعات مختلف مادربرد با توجه به برند سازنده آنها متفاوت خواهد بود از این رو جهت اطلاع از قیمت دقیق هر یک از اجزا و قطعات مادربرد به صفحه فروش هر قطعه مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی سورس کامپیوتر همواره باکیفیت ترین محصولات را با مناسب ترین قیمت عرضه می کند پس با اطمینان کامل، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

ارسال قطعات مادربرد از سورس کامپیوتر برای کاربر چگونه است؟

کاربران جهت دریافت هر یک از قطعات مادربرد مورد نیاز خود ابتدا باید از میان محصولات متنوع ما، برند محصول را انتخاب نموده سپس هزینه آن را اینترنتی پرداخت کنند و با درج آدرس خود در فرم مخصوص منتظر ارسال از سوی ما باشند.

آیا کیفیت قطعات مادربرد سایت فروشگاهی سورس کامپیوتر تضمین شده هستند؟

وب سایت سورس کامپیوتر کیفیت و کارآیی کلیه قطعات مادربرد عرضه شده در این وب سایت را تضمین می کند، از این رو شما می توانید هر یک از محصولات سورس کامپیوتر را با گارانتی معتبر از ما خریداری نمایید.

آیا وب سایت سورس کامپیوتر بازپرداخت وجه به مشتری را تضمین می کند؟

تیم فنی سورس کامپیوتر با اطمینان کامل از کمیت و کیفیت کلیه محصولات عرضه شده، در صورت عدم رضایت مشتری به هر دلیلی بازپرداخت وجه را انجام خواهد داد زیرا سورس کامپیوتر همواره جلب رضایت بالای کاربران را سرلوحه فعالیت های خود می داند.

  • تاریخ: یکشنبه 22 خرداد 1401 - 12:36
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها