راهنمای خرید CPU یا پردازنده لپ تاپ

راهنمای خرید CPU یا پردازنده لپ تاپ
زمان مورد نیاز برای مطالعه
راهنمای خرید CPU از آن دست اطلاعاتی است که مشتریان خرید پردازنده حتما باید به نسبت آن اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند بهترین تصمیم را در زمان خرید بگیرند.

Central Processing Unit یا cpu یا واحد پردازشگر مرکزی به عنوان یکی از موارد مهم در میزان کارآمدی لپ تاپ برای نیاز‌های مختلف است که با سرعت و قدرت پردازش لپ تاپ ارتباط مستقیم دارد. در این مقاله برای شما همراه همیشگی سورس کامپیتور نکات مهم و جزئیاتی از راهنمای خرید سی پی یو لپ تاپ را بررسی خواهیم کرد که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که CPU می‌تواند با کارآمدی لپ تاپ رابطه مستقیم داشته باشد، اما نکته‌ای که لازم است تا حتما قبل از خرید به آن توجه کنید این است که میزان کارآمدی CPU کاملا به نیاز شما وابسته است؛ برای مثال یک CPU با قدرت نه چندان بالا برای انتظارات ابتدایی گزینه ایده‌آلی است؛ پس رکن ول برای خرید بهترین پردازنده لپ تاپ نیاز شماست تا پردازنده‌ای نه پایین‌تر و نه بالاتر از انتظارات خود خریداری کنید.

در این مقاله در ابتدا به بررسی کلیات پردازنده‌ها چه در  مورد برند ADM و چه در مورد برند intel خواهیم پرداخت تا براساس نیازهای خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. در حالت کلی پردازند‌ها‌ با چند کاربری مناسب به بازار عرضه می‌شوند که با توجه به عموم مصرف کنندگان و مخاطبین صرفا نکات تاثیرگذار در پردازنده‌های گیمینگ و روزانه را بررسی خواهیم کرد؛ مورد دیگر که لازم است در فرصتی دیگر در خصوص آن صحبت کنیم در پردازنده سرور و ورک استیشن خلاصه می‌شود.

مهم‌ترین معیارها در راهنمای خرید CPU

معیار اصلی در خرید CPU همان‌طور که چندیدن بار به آن اشاره کردیم نیاز شماست، اما همین نیازها هم به عواملی وابسته هستند که اگر بخواهیم موردی به آن‌ها اشاره کنیم؛ در چند مورد زیر خلاصه می‌شود.

  • شرکت سازنده
  • تعداد هسته
  • تعداد ترد
  • سرعت کلاک
  • قابلیت اورکلاک

موارد بالا به عنوان عوامل مهم در خرید CPU هستند که در ادامه این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. نکته‌ای که در ادامه مقاله مطرح است و لازم می‌بینیم تا در مورد آن صحبت کنیم؛ قرار گرفتن مقاله در دوراهی است که بعد از معرفی برندها صورت می‌گیرد و بعد از آن با ارائه مواردی به جزئیات هر یک از برند‌ها خواهیم رسید.

نقش برند در راهنمای خرید CPU

Intel و AMD  دو برند تخصصی در زمینه تولید پردازنده لپ تاپ به عنوان گزینه‌های نزدیک به هم برای شما در دسترس هستند؛ اگر پردازنده M1 موجود در مک بوک را از گزینه‌های روی میز حذف کنیم، این دو برند به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های روی میز برای شما در دسترس هستند.

برند AMD

AMD یا Advance Micro Devices شرکتی آمریکایی در حوزه ساخت پردازنده است که دفتر مرکزی آن در سانتاکلارا آمریکا قرار دارد. محصولات اصلی این برند امریکایی عبارتند از ریزپردازنده‌ها، چیپست مادربرد، پردازنده‌های امبدد و پردازنده‌های گرافیکی که برای طیف وسیعی از مصرف کنندگان از سرور‌ها و کامپیوترهای پیشرفته تا کاربران عادی می‌شوند. AMD دومین تولید کننده بزرگ پردازنده در جهان و رقیب اصلی شرکت اینتل است و ناگفته نماند که این برند از سال 2017 به بعد پردازنده‌های خود را با نام Ryzen به بازار عرضه می‌کند.

برند intel

اینتل یک شرکت امریکایی الااصل در زمینه تولید پردازنده لپ تاپ است که از سال 1968 در دره سیلیکون شروع به فعالیت کرد؛ این شرکت معتبر آمریکایی در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده پردازنده در جهان شناخته می‌شود؛ نکته مهم دیگر که در خصوص این مدل از پردازنده لازم است تا به آن اشاره کنیم در این موضوع خلاصه می‌شود که در باور عمومی پردازنده intel گزینه ایده‌آل‌تری است و این یعنی پرفروش بودن این پردازنده که به آن اشاره کردیم.

نکته مهم

شرکت اینتل صرفا به عنوان یک تولید کننده CPU شناخته می‌شود؛ این درحالی است که AMD علاوه‌بر پردازنده تجهیزات دیگری را هم به عنوان لوازم جانبی لپ تاپ تولید می‌کند؛ اما میزان فروش شرکت اینتل ده برابر ای ام دی است.

تعداد هسته و نقش آن در راهنمای خرید پردازنده

در حالت کلی CPU‌ها از 4 الی 12 هسته را شامل می‌شوند؛ CPU از تعداد زیادی پردازنده تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها یک هسته دارند و شامل  اجزای زیر هستند:

  • حافظه کش
  • واحد محاسبه و منطقی
  • ریجسترها
  • ترانزیستور

پس در حالت کلی وقتی می‌گوییم پردازنده‌ای 8 هسته دارد؛ این یعنی از هر یک از اجزای بالا 8 عدد موجود است و وقتی می‌گوییم پردازنده‌ای 2 هسته دارد این یعنی از اجزای بالا 2 عدد در هر یک موجود است.

چند نکته مهم در خصوص تعداد هسته

  • تعداد هسته بالاتر برای مولتی تسکینگ، مثلا ادیتورهای فیلم و ... گزینه بسیار ایده‌آلی است.
  • به این موضوع باید توجه ویژه داشته باشید داشته باشید که تعداد هسته با میزان مصرف و نوع استفاده شما ارتباط مستقیم دارد.
  • این تصور غلط که گیمرها صرفا به لپ تاپی بیش از 8 هسته نیاز دارند کاملا اشتباه است و لپ تاپ‌هایی با تعداد هسته بیشتر صرفا برای کارهایی مثل تدوین ویدیو و ... گزینه ایده‌آلی است.

تعداد ترد و نقش آن در راهنمای خرید سی پی یو

ترد، ریسه و یا ریشه به تعداد تسک‌هایی می‌گویند که یک هسته می‌تواند در یک زمان واحد انجام دهد. تصور کنید اگر هر هسته در یک CPU 6 هسته‌ای یک کار انجام دهد، پردازنده 6 تردی است؛ اما اگر هر ترد 2 کار به صورت هم زمان انجام دهند در CPU 6 هسته‌ای این میزان 12 ترد خواهد بود. لازم به ذکر است که به این قابلیت چند ترد بودن یا هایپر تردینگ گوییند.

سرعت کلاک یا فرکانس

اما نقش راهنمای خرید پردازنده و سرعت کلاک یا فرکانس در این خلاصه می‌شود که سرعت کلاک با هرتز نمایش داده می‌شود و هرتز یکای بسامد در سیستم SI است. نکته‌ای که در این خصوص لازم است به آن اشاره کنید این موضوع است که آن پردازنده با سرعت بیشتری کارمی‌کند. در حالت کلی شما برای خرید بهتر لازم است سرعت کلاک را بسیار جدی بگیرید؛ گاهی به قدری جدی؛ حتی از تعداد هسته هم مهم‌تر. اما نکته مهم دیگر که لازم است به آن اشاره کنیم این موضوع است که سرعت بلاگ به دو صورت پایه و حداکثری بیان و معرفی می‌شود.

نقش مدل پردازنده اینتل در خرید CPU

i3, i5, i7 و در جدیدترین سری i9 به عنوان مدل‌های شاخص در بیان قدرت پردازنده است؛ نکته مهمی که لازم است در زمان خرید پردازنده به آن اشاره کنید و می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت گذاری باشد. تصور غلطی که عموما در ذهن متقاضیان محترم در زمان خرید نقش محاسبه هسته براساس نوع و شماره cpu است؛ برای مثال عموما این تصور غلط مطرح است که اگر به i3, i5, i7 و i9 یک عدد اضافه یا کم کنیم تعداد هسته حاصل می‌شود که این موضوع کاملا اشتباه است.

قیمت سی پی یو i7

مدل‌های مطرحی که احتمالا نام آن را چندین بار شنیدید همگی رابطه غیر مستقیمی با تعداد هسته دارند؛ برای مثال هر کدام از مدل‌های موجود و مطرح اینتل بیان‌گر تعداد هسته زیر هستند:

  • i3 حداکثر 4 هسته
  • i5 حداکثر 6 هسته
  • i7 حداکثر 8 هسته
  • i9 حداکثر 10 هسته

اعداد موجود در مدل و معنی آن‌ها

cori9-10900x

  • اعداد بیان شده در سمت چپ به سری پردازنده
  • 3 عدد راست بیان‌گر قدرت پردازنده که مابین 980 تا 100 است.
  • x پردازنده مذکور از سطح بالا و تعداد بالا از سطح هسته
  • XE بالاترین سطح X و تعداد هسته بیشتر
  • K اور کلاک دستی که به نسبت نسخه معمولی قدرت بیشتری دارد
  • F این مدل نیاز به نسبت کارت گرافیک مجزا دارد.
  • Tکم مصرف بودن، توان مصرفی کم‌تر از 50 وات
  • H به معنای قابل حمل بودن است که باید به آن توجه کنید.

دیدگاه ها