انواع مودم وای فای،معرفی از نظر اتصال(سیمی، بی سیم یا هردو)

انواع مودم وای فای،معرفی از نظر اتصال(سیمی، بی سیم یا هردو)
زمان مورد نیاز برای مطالعه

 

اینترنت امروزه در زندگی افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تمامی کارها به‌واسطه‌ی اینترنت و شبکه انجام می‌پذیرد. وسیله‌ی سخت‌افزاری که وظیفه‌ی برقراری ارتباط به اینترنت را بر عهده دارد مودم نامیده می‌شود. درواقع این ابزار اطلاعات دیجیتال خروجی از یک سیستم را به‌وسیله بخش مدولاتور به سیگنال آنالوگ و سیگنال آنالوگ را به‌وسیله‌ی بخش دمدولاتور به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌نماید.

مودم‌ها برحسب کاربردشان و مکانی که در آن قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند و به‌طورکلی به سه گروه داخلی، خارجی و pc card دسته‌بندی می‌گردند. برای آنکه دریابید که چند نوع مودم داریم و کدام مدل مودم برای شما مناسب‌تر است؟ بهتر است این مطلب از سورس کامپیوتر را مطالعه نمایید که به معرفی انواع مودم ها ازنظر نوع اتصال که شامل اتصال سیمی، اتصال بی‌سیم و یا ترکیبی از هر دو است می‌پردازد.

 

مودم‌ها چه انواعی دارند؟

 مودم ADSL

مودم Adsl

 از انواع مودم های رایج در بازار می‌توان به مودم ADSL اشاره نمود. با استفاده از یک پورت متصل به شبکه تلفن، ارتباط مودم با سرویس‌دهنده اینترنت برقرار شده و زمانی که اطلاعات پیکربندی توسط سرویس‌دهنده انجام گرفت، امکان اتصال به اینترنت فراهم خواهد شد. در شبکه، انتقال داده‌ها به شکل بی‌سیم و باسیم انجام می‌پذیرد. برندهای D-Link و TP-Link را می‌توان از پرفروش‌ترین مودم‌های ADSL در بازار کشورمان نام برد. درضمن برای خرید مودم تی پی لینک و دی لینک حتما از داشتن کارت گارانتی و اصالت آن مطمئن شوید. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه که tp link چیست و تنظیمات مودم tp link چگونه است؟ خواندن مقاله‌های مربوطه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مودم VDSL

سرعت ارتباط و پهنای باند شبکه در این مودم بسیار بالا بوده و این سرویس‌ها می‌توانند سرعت آپلود در حدود 60 مگابیت در ثانیه داشته باشند. باید این نکته را در نظر داشت که این سرعت بالا به مؤلفه‌های گوناگون همچون فاصله تا سوئیچ‌های VDSL شرکت ارائه‌دهنده اینترنت وابسته است. انتقال داده‌ها در این فنّاوری با استفاده از فیبر نوری از ISP به محل موردنظر انجام می‌پذیرد. فیبر نوری در همه جای کشور پوشش دهی و پشتیبانی نشده و بر همین اساس استفاده از این مودم چندان رایج نیست.

 

 مودم  WiMAX

مودم Wimax

از دیگر انواع مودم وای فای می‌توان به مودم وایمکس اشاره کرد که درواقع وایمکس، اولین بستر ارائه اینترنت بدون نیاز به خط تلفن در کشور است. پهنای باند 30 الی 40 مگابیت بر ثانیه با این فناوری پشتیبانی می‌شود. مودم WiMAX در سال 2001 معرفی و در سال 2011 آخرین نسخه آن با نام WiMAX2+  ارائه شد.

شرکت مبین نت اولین شرکتی بود که این فناوری را در ایران ارائه کرد و پس از آن ایرانسل نیز به ارائه‌ی آن پرداخت. قیمت بالای این تکنولوژی و استقبال کم کاربران سبب شد این فناوری پشتیبانی نشود و همه‌ی این مودم‌ها به‌صورت رایگان با مودم‌های TD-LTE تعویض شد.

 

3G/4G LTE

با کمک این مودم‌ها می‌توان با سرعت بالا به اینترنت وصل شد. برای اتصال انواع مودم‌های 3G/4G LTE  همانند گوشی‎های همراه به سیم‌کارت نیاز است. در این شبکه برای انتقال داده به ایستگاه‌های فرستنده امواج (BTS)  نیاز است که بر این اساس اپراتورها با توجه به رقابتی بودن خدماتشان، تلاش می‌کنند تعداد این ایستگاه‌ها را افزایش داده تا پوشش دهی خود را بالا برند.همچنین در هنگام خرید مودم تری جی (3g) و 4G حتما به معتبر بودن برند آن اعم از مودم Tp-link و D-link ... و غیره دقت کنید.

با افزایش تعداد ایستگاه‌ها شرایط لازم جهت ارائه اینترنت نسل سوم و یا نسل چهارم فراهم می‌شود. نسخه‌های مختلف 4G LTE در پهنای باندشان متفاوت هستند و اتصال در این نمونه مودم بر پایه سرویس‌دهی موبایل و بی‌سیم خواهد بود.

 

مودم TD-LTE

این مودم همانند مودم LTE بوده با این تفاوت که مودم TD-LTE نسخه ثابت این فناوری به شمار می‌آید. فناوری TD-LTE فقط با بهره‌گیری از مودم‌های اختصاصی قابل استفاده بوده و با فرکانس 20 مگاهرتز تبادل داده‌ها در آن انجام می‌پذیرد. بنابراین می‌توان با اتصال انواع مودم‌ها به انتقال داده‌ها پرداخت و داده‌های موردنظر را از شبکه‌ای به شبکه‌ی دیگری ارسال نمود.

 مودم سیم‌کارت خور

مودم سیم کارت ‌خور

مودم سیم‌کارت خور یا مودم جیبی به‌وسیله‌ی سیم‌کارت یکی از اپراتورهای تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر است در هر زمان و مکانی ارتباط با اینترنت را ایجاد کند. برای استفاده از این مودم فقط لازم است که اینترنت سیم‌کارت را شارژ کرد و بدون نگرانی از آنتن سیم‌کارت یا موارد دیگر از آن استفاده نمود.

مودم همراه دو مدل شارژی و دانگل دارد که در مدل شارژی مودم به‌طور کامل با یک کابل شارژ می‌شود و تا زمان تمام شدن شارژ این امکان فراهم است که به‌صورت نامحدود از اینترنت استفاده کرد. اما در مودم دانگل که یک سر آن درگاه  USB دارد، لازم است برای روشن کردن مودم، آن را به وسیله‌ای مثل پاور بانک یا لپ‌تاپ متصل کرد تا بتوان نیروی لازم برای روشن ماندن مودم را فراهم نمود. برای اینکه بدانید مزایا و کاربرد مودم جیبی چیست پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

 

مودم فیبر نوری

برای تجهیزات مدرن از مودم فیبر نوری استفاده می‌شود. این نوع از مودم از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و این امکان فراهم است که در مناطقی که زیرساخت‌های لازم مخابراتی را دارند، مورد استفاده واقع شود.

برای استفاده از اینترنت فیبر نوری، کابل‌های مخصوصی نیاز است که لازم است این کابل‌ها از طرف مخابرات به مکان‌های مورد نظر منقل شوند. برای استفاده از فیبر نوری به تجهیزاتی همچون مودم فیبر نوری نیز نیاز است.

 

مودم‌ها ازنظر نوع اتصال چه انواعی دارند؟

مودم سیمی

مودم سیمی به یکی از پورت‌های LAN و USB یا هردوی آن‌ها مجهز بوده و فقط می‌تواند اینترنت باسیم ارائه دهد. البته با توجه به اینکه پورت‌های LAN پرکاربردترند، بیشتر مودم‌های جدید دارای این نمونه پورت هستند.

ارتباط دستگاه با مودم سیمی به‌وسیله‌ی کابل انجام می‌پذیرد و اشکالی که به این مودم‌ها وارد است این است که اغلب یک پورت دارند و تنها یک دستگاه می‌تواند به آن وصل شود. امروزه با توجه به اینکه تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و انواع گجت‌ها به‌صورت بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند از مودم سیمی کمتر استفاده می‌شود.

 

مودم بی‌سیم

امکان اتصال به اینترنت برای دستگاه‌های مجهز به وای فای از طریق مودم بی‌سیم یا وایرلس فراهم می‌شود. امروزه این نمونه مودم‌ها با توجه به پیشرفت روزافزون دستگاه‌های هوشمند از انواع مودم‌های رایج در بازار محسوب می‌شوند. این مودم از طریق کابل اینترنت را دریافت نموده و به شکل بی‌سیم آن را به اشتراک خواهد گذاشت. امکان اتصال به مودم بی‌سیم برای سیستم‌ها و رایانه‌هایی که امکان دریافت امواج وای فای دارند فراهم است. در این نمونه مودم‌ها برخلاف مودم‌های سیمی به‌طور هم‌زمان چندین دستگاه می‌توانند به مودم وصل شوند و مشکل هک شدن وای فای همواره برای مودم‌های بی‌سیم وجود دارد.

مودم باسیم و بی‌سیم

مودم-روتر، ترکیبی از دو دستگاه مودم و روتر است و اغلب دستگاه‌های خانگی امروزه از این نمونه هستند. این دستگاه‌ها قابلیت‌های هردو نوع مودم را دارند و با بررسی انواع مودم‌ها ازنظر نوع اتصال درمی‌یابید که اکثر مودم‌های امروزی هم از ارتباط سیمی و هم از ارتباط بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از مودم روترهای جدید، این امکان فراهم است که لپ تاپ شخصی خود را به‌صورت سیمی به شبکه متصل نموده و ارتباط پایدار و پرسرعت را تجربه کرده و همچنین به‌طور هم‌زمان با گوشی هوّشمند خود از طریق وای فای به شبکه متصل شوید.

 

کدام مودم برای شما مناسب‌تر است؟

مودم مناسب

برای آنکه بدانید کدام یک از انواع وای فای و مودم برای شما مناسب‌تر است در ابتدا لازم است که در کنار تحقیق درباره انواع مودم، به نوع نیاز و کاربری خود و اتصال انواع مودم‌ها توجه داشته باشید. زیرا تنها در این صورت می‌توانید بهترین مودم را مطابق نیاز خود تهیه کرده و به‌راحتی و بدون مشکل از آن استفاده نمایید.

به‌عنوان‌مثال اگر همواره در سفر هستید و یا می‌خواهید در محیط کار، دانشگاه، مأموریت و... از مودم استفاده نمایید و سرعت اینترنت نیز برای شما اهمیت دارد، بهتر است مودم 4G یا TD- LTE  خریداری کرده و بکار بگیرید و از خرید مودم ADSL خودداری کرده زیرا استفاده از آن در سفر نزدیک به غیر ممکن است . اما درصورتی‌که قصد دارید مودم‌های با قیمت مناسب‌تر خریداری کنید توصیه می‌کنیم که از مودم‌های ADSL غافل نشوید.

 

 

 

دیدگاه ها