مک بوک چیست؟ انواع macbook اپل کدام اند؟

مک بوک چیست؟ انواع macbook اپل کدام اند؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

اگر به‌ فکر خرید لپ تاپ هستید و به شما خرید مک بوک را توصیه کرده‌اند، باید بدانید که مک بوک یک محصولی بی‌نظیر از برند اپل است. این محصول به دلیل داشتن سیستم‌عامل Macos دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی از جمله عملکرد بالا، گرافیک بالا و غیره است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از خرید مک بوک این مطلب را تا انتها بخوانید. زیرا ما در این مطلب از سورس کامپیوتر به ‌طور کامل سوال مک بوک چیست را پاسخ می‌دهیم تا در هنگام خرید این محصول به‌هیچ‌عنوان سردرگم نشوید.

لپ تاپ اپل مک بوک چیست؟

مک بوک نام لپ‌تاپ‌هایی هستند که توسط برند اپل طراحی و به بازار عرضه شده اند. کمپانی اپل همان‌طور که برای موبایل‌های تولیدی خود سیستم‌عامل ios را تعبیه کرده است، برای رایانه‌های قابل‌حمل خود نیز سیستم‌عامل اختصاصی به نام Macos طراحی نموده است. دلیل اصلی نام‌گذاری مک‌بوک نیز همین موضوع است. بنابراین باید در جواب مک بوک چیست بگوییم فقط به لپ‌تاپ‌های برند اپل، مک‌بوک می‌گویند و همین محصول برگ برنده اپل در حوزه کامپیوتر و خرید لپ تاپ است. مک‌بوک‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی هستند و به همین خاطر نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها طرف‌داران بیشتری دارند.

معرفی انواع macbook

معرفی انواع macbook

پس از اینکه پاسخ سوال مک بوک اپل چیست را دادیم باید بدانید که این نوع لپ‌تاپ دارای انواع متفاوتی است که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد:

مک بوک ایر چیست؟

مک بوک ایر محبوب‌ترین لاین لپ تاپ اپل است که اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. این محصول دارای صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچی است و به همین دلیل در آن زمان MacBooK Air به‌عنوان باریک‌ترین لپ‌تاپ جهان معرفی شد. این محصول روشی جدید در تولید لپ‌تاپ‌های اولترا‌بوک بود.

نسل دوم مک بوک ایر در سال ۲۰۱۰ با فضای ذخیره‌سازی استاندارد و صفحه‌نمایش ۱۱.۶ اینچی عرضه شد. اما اپل به نسل دوم این محصول اکتفا نکرد و از نسل سوم آن در سال 2018 رونمایی کرد. نسل سوم این نوع لپ‌تاپ با نمایشگر رتینا، ابعاد کاهش‌یافته و پورت‌های ترکیبی USB-C / Thunderbolt 3 به بازار عرضه شد. در سال 2020 کمپانی اپل مجدداً از نسل جدید مک بوک ایر رونمایی کرد که در حال حاضر آخرین‌مدل این نوع لپ‌تاپ است. این محصول صفحه‌کلید Magic و گزینه پردازنده Intel Core i7 دارد.

به‌طورکلی باید در جواب سوال لپ تاپ مک بوک چیست گفت مک بوک ایر دارای ساختار سبک، یک صفحه‌کلید در اندازه کامل و بدنه آلومینیومی تراش‌خورده است.

انواع macbook

مک بوک پرو چیست؟

مک بوک پرو برای اولین‌بار در سال 2006 قدم به بازار جهان گذاشتند. این محصولات در حال حاضر از حرفه‌ای‌ترین و پیشرفته‌ترین خانواده مک‌بوک‌ها هستند و برای فعالیت‌های حرفه‌ای و تخصصی مانند برنامه‌نویسی و کارهای گرافیکی ساخته شده‌اند.

تاکنون اپل از 6 نسل مک بوک پرو رونمایی کرده است که هر یک از آنها نسبت به نسل قبلی دارای قابلیت های جدیدتری هستند.

در ادامه با 6 نسل مک بوک پرو بیشتر آشنا شوید:

  • نسل اول مک بوک پرو: این نسل از مک بوک پرو در سال 2006 با صفحه‌نمایش‌های ۱۳ و ۱۶ اینچی برای اولین‌بار به بازار جهان عرضه شد. در این محصول از طراحی PowerBook G4 استفاده شده بود و همچنین در آن به‌جای تراشه‌های PowerPC G4 از پردازنده‌های Intel Core استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی‌های این نسل اتصال برق MagSafe به بکار رفته در آن است.
  • نسل دوم مک بوک پرو: در سال ۲۰۰۸ کمپانی اپل از نسل دوم مک بوک پرو رونمایی کرد. از آنجایی‌که بدنه این محصول از یک قطعه آلومینیوم ساخته شده بود این مدل را “unibody” می‌نامند. زیرا این مدل دارای بدنه نسبتاً باریک و صفحه‌نمایش مدرن است.
  • نسل سوم مک بوک پرو: پس از گذشت 4 سال کمپانی اپل در سال 2012 از MacBook Pro نسل سوم رونمایی کرد. مک بوک پرو نسل سوم مدلی ظریف‌تر و نازک‌تر از 2 مدل‌ قبلی بود و علاوه بر این از صفحه‌نمایش رتینا با وضوحی بالا طراحی گردیده بود.
  • نسل چهارم مک بوک پرو: در سال 2016 اپل، نسل چهارم مک بوک مدل پرو را به بازار جهان عرضه کرد. در این مدل پورت‌های به نام USB-C ، یک سنسور به نام Touch ID و یک نوار صفحه لمسی به نام Touch Bar به آن افزوده شد.
  • نسل پنجم مک بوک پرو: دقیقاً دو سال پس از عرضه مک بوک پرو نسل چهارم در سال ۲۰۱۹، نسل پنجم آن منتشر شد. در این مدل مک بوک پرو یک‌قدم به گذشته برگشت؛ زیرا این مدل دارای صفحه‌کلید Magic و صفحه‌نمایش تنظیم شده بود.
  • نسل ششم مک بوک پرو: در نهایت کمپانی اپل در سال 2020 آخرین سری مک بوک پرو را به جهان عرضه کرد. این محصول اولین مک بوک پرویی بود که از تراشه‌ای به نام Apple M1 و یک سیستم طراحی شده توسط اپل بهرمند بود.

معرفی انواع مک بوک

مک بوک کاستوم چیست؟

کاستوم به معنای ارتقادادن برخی از قسمت‌های مک بوک مانند حافظه SSD یا HDD و RAM است. اما احتمالاً زمانی که کلمه ارتقا به گوشتان می‌رسد فکر می‌کنید، باید قطعات یک مک بوک استفاده شده را ارتقا دهید. اما باید بگوییم که سفارشی‌سازی یا کاستومایز برای ارتقادادن یک محصول نو انجام می شود.

بنابراین، زمانی که شما مک بوک خود را کاستومایز می‌کنید؛ یعنی از شرکت اپل می‌خواهید قطعاتی از دستگاه موردنظرتان را پیش از رسیدن به دستتان ارتقا دهد. زیرا اگر این ارتقا به دست فردی غیر از شرکت اپل انجام شود گارانتی آن از بین می‌رود. در نتیجه بهتر است این کار توسط خود شرکت اپل انجام شود. به عنوان مثال رم دستگاه موردنظرتان ۵۱۲ گیگابایت است؛ اما شما نیاز به رمی با مقدار 2 ترابایت دارید، شما باید مقدار رم موردنیاز خود را روی مک‌بوکی که قرار است بخرید، سفارش دهید. شرکت این درخواست را از شما می‌پذیرد و رم مک بوک موردنظرتان را به 2 ترابایت ارتقا داده و محصول را با گارانتی به شما تحویل می‌دهد.

اما باید بدانید که متأسفانه فرایند سفارش سازی در ایران انجام نمی‌شود؛ زیرا این کار فقط در شرکت اپل صورت می‌گیرید. معمولاً این کار در ایران توسط توزیع‌کنندگان، واردکنندگان و فروشندگان انجام می شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله توضیح دادیم که مک بوک چیست؟ این لپ‌تاپ‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که هریک از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارند که توضیح دادیم. به طور خلاصه از انواع مک‌بوک‌ها می‌توانیم به مک بوک ایر، پرو و کاستوم اشاره کنیم. البته هرکدام از این لپ‌تاپ‌های دارای نسل‌های جدیدی هستند و مطابق فناوری‌ روز دنیا آپدیت می‌شوند. ما در این مطلب به طور کامل مک بوک و انواع آن را بررسی کردیم، امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاه ها