نحوه تشخیص اصل بودن مک بوک (7 روش ساده ولی کاربردی)

نحوه تشخیص اصل بودن مک بوک (7 روش ساده ولی کاربردی)
زمان مورد نیاز برای مطالعه

تقریباً تمامی افراد به خرید لپ تاپ از نوع مک بوک اصل و استفاده از امکانات آن علاقه دارند. با این وجود خرید آن می‌تواند کمی دشوار باشد چراکه انواعی از محصولات فیک و به‌ویژه مک بوک فیک و غیراصل با همان قیمت محصول اصلی در بازار ایران و حتی جهان رواج پیدا کرده‌اند. به این ترتیب اگر کاربران دقت کافی را به خرج ندهند، ضرر خواهند کرد. به همین دلیل در این مطلب سورس کامپیوتر پس از بررسی مختصر و کوتاه نکات مهم خرید، به بررسی روش های کاربردی تشخیص اصل بودن مک بوک می‌پردازیم.

۷ روش تشخیص اصل بودن مک بوک

روش‌های فراوانی برای تشخیص اصل بودن مک بوک وجود ندارد. به همین دلیل در بررسی و توجه به روش‌های موجود باید با احتیاط کامل عمل کرد.

در این قسمت ۷ روش تشخیص مدل‌های اورجینال مک بوک را آورده‌ایم تا با کمک آن‌ها بتوانید به‌شکل بهتری اقدام کنید:

1- بررسی سریال دستگاه

کمک گرفتن از سریال مک بوک بهترین و مطمئن‌ترین روش ممکن است. در واقع کمپانی اپل مانند بسیاری از کمپانی‌های معتبر و سرشناس دیگر سریال و کد محصولات خود را در سایت اصلی ثبت کرده است. از این رو کاربران می‌توانند با چند مرحله ساده از اصل بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنند.

برای این کار باید مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

  1. از منوی دستگاه به قسمت About بروید.
  2. سریال را یادداشت کنید.
  3. به سایت اصلی اپل و قسمت Check Coverage بروید.
  4. سریال دستگاه خود را در قسمت مربوطه وارد کنید.
  5. پس از کلیک بر گزینه Continue باید بتوانید اطلاعات مک بوک خود را مشاهده کنید.

2- اتصال به سایر محصولات اپل

یک مک بوک اصل و سالم به‌راحتی به سایر دستگاه‌ها متصل می‌شود و به این ترتیب امتحان کردن آن از این طریق یکی دیگر از روش‌های تشخیص اصل بودن مک بوک است. در نتیجه اگر مک بوک شما بدون دردسر به همان Apple ID گوشی یا آی‌پد شما متصل شد، نشانه‌ای بر اصل بودن دستگاه به حساب می‌آید. در غیر این صورت از روش‌های دیگر کمک بگیرید.

3- توجه به جنس مک بوک

کیفیت ساخت بالا و جنس مطلوب یکی از دلایل اصلی محبوبیت انواع مک بوک است. در نتیجه می‌توان به این مسئله برای تشخیص اصل بودن دستگاه تکیه کرد. کیفیت بدنه و نوع ساخت مک بوک خود را با دقت بررسی کنید. در صورتی که اصل باشد، از درجه کیفی بالایی برخوردار بوده و همچنین با ظرافت زیادی طراحی شده است. در غیر این صورت ممکن است طراحی استاندارد به نظر نرسد. برای مثال شاید بین قطعات از جمله نمایشگر و بدنه فاصله وجود داشته باشد یا کیبورد دارای جنس خوبی نباشد.

4- دقت به قیمت محصول

اگرچه در معدود موارد ممکن است تعدادی از فروشندگان محصولات فیک بدون اطلاع از کیفیت محصول، آن را با قیمت محصول اصل بفروشند، اما اغلب آن‌ها با اطلاع از کار خود قیمت کمتری برای مک بوک در نظر می‌گیرند. اگر با افرادی مواجه شدید که مک بوک را به اصطلاح زیر قیمت بازار عرضه می‌کردند، نسبت به اصالت کالا شک کنید. عده‌ای می‌خواهند از این طریق با سرعت بیشتر و دردسر کمتری محصول را به فروش برسانند تا مشتری متوجه غیراصل بودن آن نشود.

5- در نظر گرفتن بسته بندی

شاید تا به حال به آن فکر نکرده باشید، اما نوع بسته‌بندی یکی از روش‌های مهم تشخیص اصل بودن مک بوک است. البته این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مک بوک نو خریداری کنید. این مک بوک در یک بسته‌بندی تمیز، مرتب و با لوگوی خود کمپانی اپل است و در واقع با نگاهی با آن می‌توان از اصل بودن محصول اطمینان حاصل کرد.

6- بررسی قطعات

اگر مک بوک شما فیک یا دست کاری شده باشد، با بررسی قطعات آن می‌توانید به این مسئله پی ببرید. برای مثال در ابتدا از کیبورد شروع کنید که دسترسی به آن آسان‌تر است. اگر دستگاه اصل و اورجینال باشد، پس از فشردن هر یک از دکمه‌های کیبورد در کسری از ثانیه پاسخ را دریافت خواهید کرد. همچنین این دکمه‌ها به‌صورت مرتب و با فاصله منظم در کنار یکدیگر جای‌گذاری شده‌اند. سپس قطعات دیگر نظیر باتری را هم بررسی کنید. برای مثال یک باتری اصل و سالم به طور معمول ۸ الی ۱۰ ساعت دوام می‌آورد.

7- توجه به نوع پورت ها

به طور کلی اپل در ساخت دستگاه‌های خود تعدادی پورت یا درگاه کاربردی را به‌صورت ثابت تعبیه می‌کند. پس برای تشخیص اصل بودن مک بوک خود می‌توانید پورت‌های آن را بررسی کنید. معمولاً پورت‌های USB تایپ سی در تمامی آن‌ها به همراه یک جک هندزفری وجود دارد.

تشخیص اصل بودن مک بوک

نکات مهم خرید مک بوک

اگر قصد خرید مک بوک و به‌ویژه مک بوک کارکرده یا دست دوم را دارید، علاوه‌بر در نظر گرفتن قیمت و سالم بودن دستگاه حتماً باید نکات مهم دیگری را هم در نظر بگیرید. تعدادی از این نکات شامل موارد زیر هستند که باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید:

  1. دستگاه را مجدّداً راه‌اندازی کنید: اگر دستگاه هنگام خرید توسط فروشنده روشن و راه‌اندازی شده بود، خودتان هم آن را یک بار راه‌اندازی کنید. اگر رمزی وجود داشت، در همان لحظه رمز را دریافت نمایید.
  2. سلامت قطعات را چک کنید: برای تشخیص اصل بودن مک بوک باید از سالم بودن درایو نوری، وبکم و قطعات مختلف آن پیش از خرید مطمئن شوید.
  3. سلامت باتری را بررسی کنید: حتماً وضعیت باتری را در هنگام خرید مورد بررسی قرار دهید. برای این کار به System Information سپس قسمت Power و پس از آن به Health Information بروید.
  4. به سراغ فروشنده مطمئن بروید: برای خرید مک بوک اصل و جلوگیری از مشکلات مربوط به مدل‌های فیک حتماً به فروشنده‌‌ای مطمئن مراجعه کنید.
  5. مدل مناسب را انتخاب کنید: در هنگام خرید تنها نظر دوستان و فروشنده یا هزینه را اولویت قرار ندهید و خودتان مدل اصل و مناسب را با تحقیق کافی انتخاب کنید.

جمع‌بندی

در نهایت با توجه به موارد و روش‌های مذکور می‌توانید به‌آسانی از اصل بودن مک بوک خود مطمئن شوید. در ضمن اگر یکی از موارد را بررسی کردید و نتیجه مناسبی نگرفتید، حتماً به روش‌های دیگر هم توجه کنید تا در انتها پاسخ مطمئن‌تری به دست آورید.

دیدگاه ها