تفاوت مک بوک ایر و پرو در چیست؟

تفاوت مک بوک ایر و پرو در چیست؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

اپل همواره بهترین محصولات بازار را تولید می‌کند و با برترین‌های بازار در رقابت است. این شرکت همیشه در تلاش بوده تا محصولات خود را به مرور بهتر کرده و ارتقا دهد. در این مطلب از سورس کامپیوتر می‌خواهیم شما را با تفاوت مک بوک ایر و پرو آشنا کنیم تا بهترین لپ تاپ را با توجه به شرایط و نیازهای خود تهیه کنید.

نگاهی به ویژگی‌های لپ تاپ اپل در یک نگاه

جدول زیر مشخصات و ویژگی‌های انواع مک بوک اپل را در یک نگاه به شما نشان می‌دهد تا بتوانید مقایسه مک بوک ایر و پرو در مدل‌های مختلف را به سرعت انجام دهید و بهترین لپ تاپ اپل را تهیه نمایید.

نام لپ تاپ

مک بوک ایر 2020

مک بوک ایر 2022

مک بوک پرو 13 اینچ 2020

مک بوک پرو 13 اینج 2022

مک بوک پرو 14 اینچ 2021

مک بوک پرو 16 اینچ 2021

قیمت پایه

999 دلار

1199 دلار

1299

1299

1999 دلار

1999 دلار

صفحه نمایش

13.3 اینچ LCD

13.6 اینچ LCD

13.3 اینچ LCD

13.3 اینچ LCD

14.2 اینچ مینی LED

16.2 اینچ مینی LED

پرازنده

M1

M2

M1

M2

M1 pro

یا

M1 max

M1 pro

یا

M1 max

SSD

256 گیگ تا 2 ترابایت

256 گیگ تا 2 ترابایت

256 گیگ تا 4 ترابایت

256 گیگ تا 2 ترابایت

512 گیگ تا 8 ترابایت

512 گیگ تا 8 ترابایت

RAM

8 الی 16 گیگ

8 الی 24 گیگ

8 الی 32 گیگ

8 الی 24 گیگ

16 الی 32 گیگ

16 الی 64 گیگ

درگاه‌های ارتباطی

2 تاندربولت

1جک هدفون

2 تاندربولت

1جک هدفون

1 مگ‌سیف

2 تاندربولت

1جک هدفون

2 تاندربولت

1جک هدفون

3 تاندربولت

1جک هدفون

1 مگ‌سیف

1 HDMI

1 کارتخوان اس‌دی

3 تاندربولت

1جک هدفون

1 مگ‌سیف

1 HDMI

1 کارتخوان اس‌دی

تاچ بار

خیر

خیر

بله

بله

خیر

خیر

میزان شارژدهی

18 ساعت

14 ساعت

20 ساعت

18 ساعت

17 ساعت

21 ساعت

وزن

1.27 کیلوگرم

1.22 کیلوگرم

1.36 کیلوگرم

1.36 کیلوگرم

1.59 کیلوگرم

2.13 کیلوگرم

خانواده لپ‌تاپ‌های اپل به پردازنده اختصاصی با معماری آرم مجهز شده‌اند. مدل‌های مختلف مک بوک ایر و پرو همراه با سخت‌های متنوع، این محصول را برای کاربری خانگی، دانشجویی، کارمندی و... مناسب کرده‌است. شما با دانستن تفاوت مک بوک ایر و پرو می‌توانید محصولی متناسب با نیاز خود تهیه کنید.

مهم‌ترین تفاوت‌های مک بوک ایر و پرو

با توجه به تنوع کاربری و نیازهای افراد مختلف هنگام استفاده از لپ تاپ، اپل مانند سایر شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ، تصمیم گرفت تا دو دسته کلی مک بوک ایر و پرو با صفحه نمایش‌های متفاوت و کانفینگ‌های مختلف عرضه کند. شباهت این محصولات به هم زیاد است.

فرق مک بوک پرو و ایر در ویژگی بیرونی مانند کیفیت نمایشگر و ساختار درونی مثل سخت‌افزار است.

لپ تاپ ایر به فن مجهز نیست؛ همین موضوع سبب محدود شدن پردازنده با هدف کنترل دما و جلوگیری از آسیب دستگاه در پردازش‌های سنگین می‌شود اما مک بوک پرو در ساختار خود فن داشته و در مواردی، به سخت‌افزار قوی‌تر نیز مجهز است. در مک بوک پرو 13 اینچی یک فن و در مدل‌های 14 و 16 اینچی دو فن وظیفه کنترل دما را به عهده دارند تا فرایند پردازش‌های دستگاه با کمترین افت عملکرد پیش برود.

اگر لپ تاپ اپل را برای کارهای روزانه می‌خواهید و انتظار پردازش‌های سنگین را از آن ندارید، مدل مک بوک ایر انتخاب مناسبی است اما اگر لپ تاپ اپل را برای پردازش‌های سنگین، نرم‌افزارهای گرافیکی و مهندسی می‌خواهید، مک بوک پرو انتخاب بهتری خواهد بود. البته اپل هوشمندانه، تفاوت مک بوک ایر و پرو را به‌گونه‌ای قرار داده تا کاربران را به سمت مدل‌های قوی‌تر جذب کند.

مقایسه مک بوک ایر و پرو

سخت‌افزار مک بوک ایر و پرو

سال 2020 بود که اپل، پردازنده اختصاصی خانواده M را معرفی کرد. پردازنده‌ای با توانایی‌های شگفت‌انگیز که در هر دو مدل مک بوک ایر و پرو استفاده شدند. نسخه‌های توسعه‌یافته و قدرتمندتر این پردازنده در مدل پرو با صفحه‌نمایش بزرگتر جای گرفتند تا مناسب کاربران حرفه‌ای باشند.

تفاوت مک بوک ایر و پرو در مدل 13 اینچی آن، چندان زیاد نیست اما در نسخه مک بوک پرو 14 یا 16 اینچی، سخت‌افزار بسیار متفاوت است. مک بوک ایر و پرو 13 اینچی به رم 8 گیگ مجهز هستند اما مدل پرو 14 و 16 اینچ، با حداقل رم 16 گیگ و 512 گیگ SSD عرضه می‌شوند.

متاسفانه سرعت حافظه داخلی کانفیگ پایه در مدل 2022 به دلیل استفاده از یک ماژول حافظه نسبت به نسل قبل کاهش یافته و نصف شده است. البته این مشکل را در کاربری روزمره متوجه نمی‌شوید اما هنگام کارهایی با پردازش سنگین، سیستم کمی کندتر عمل می‌کند. این مشکل فقط در کانفیگ پایه وجود دارد و مک‌بوک‌هایی با حافظه 512 گیگ، این مسئله را ندارند و سرعت انجام فرایند در آن‌ها بالاست.

مک بوک اپل وزن کمی داشته و قابلیت حمل آن زیاد است؛ شما به سادگی می‌توانید آن‌ها را جابه‌جا کنید؛ حتی سنگین‌ترین مدل آن، 2.13 کیلوگرم وزن دارد که می‌توان راحت آن را حمل کرد.

مک بوک ایر و پرو اپل اسپیکر با کیفیتی دارند و می‌توانند صداها را با قدرت مناسبی به گوش کاربر برسانند؛ البته عملکرد نسخه پرو 14 و 16 اینچی بسیار بهتر است و لذت تماشای محتوای صوتی و ویدیویی در آن تفاوت قابل توجهی با مدل‌های دیگر دارد.

فرق مک بوک پرو و ایر

طراحی و قابلیت‌های مک بوک ایر و پرو

تفاوت مک بوک ایر و پرو در قابلیت‌های آن‌ها، ارتباط مستقیمی با سخت‌افزارشان دارد. اپل در بعضی از نسخه‌ها از تاچ بار استفاده کرده اما همه آن‌ها به حسگر اثرانگشت در بالای صفحه کلید مجهز هستند. حاشیه نمایشگر در مک بوک‌ها کاهش یافته و برای اولین بار از ناچ در آن‌ها استفاده کرده‌است.

تنوع رنگ در محصولات آن افزایش یافته و رنگ مشکی آن، جذابیت خاصی دارد.

تفاوت مک بوک ایر و پرو m 2 به درگاه مگ‌سیف برای شارژ لپ تاپ برمی‌گردد؛ همیشه لپ‌تاپ‌های اپل در زمینه درگاه ارتباطی ضعف داشتند که در نسخه مک بوک پرو 13 اینچی 2022 همچنان این مشکل به چشم می‌خورد اما در مدل مک بوک ایر 2022 به لطف درگاه مگ‌سیف، یک درگاه تاندربولت اضافه در اختیار کاربران می‌گذارند. البته مک‌بوک‌های پرو 14 و 16 اینچی تنوع درگاه بیشتری دارند و به درگاه‌های SD و HDMI تجهیز شده‌اند؛ حضور مگ‌سیف نیز به تعداد درگاه‌های دردسترس افزوده‌است.

مک بوک ایر یا پرو

صفحه نمایش مک بوک ایر و پرو

دریچه مشاهده زیبایی‌های یک لپ تاپ، صفحه نمایش آن است. اپل از صفحه نمایش‌های باکیفیتی در ساخت مک‌بوک‌های خود استفاده می‌کند تا تنوع رنگی و کیفیت تصویر خوبی را به کاربر نمایش دهد. اپل در مک بوک پرو 14 و 16 اینچی از فناوری جدید miniLED به جای LCD استفاده کرده تا کنتراست تصویر و روشنایی صفحه‌نمایش را بیشتر کند. از سوی دیگر، این صفحه‌نمایش بهتر می‌تواند محتوای HDR را به تصویر بکشد و کیفیتی نزدیک به OLED ارائه دهد و ضعف سوختگی این مدل را نداشته باشد.

اگر بهترین کیفیت تصویر برای شما اولویت دارد؛ مک بوک پرو سال 2021 در مدل‌های 14 و 16 اینچی، کیفیت و نسبت تصویر بهتری ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم به شما کمک کنیم تا هنگام انتخاب بین مک بوک ایر یا پرو، بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. جالب است بدانید که جزئیات تفاوت بین مدل‌های مختلف لپ تاپ اپل چندان زیاد نیست؛ به‌عنوان مثال تفاوت مدل های مک بوک ایر به درگاه شارژ مگ‌سیف در نسخه جدید، پردازنده اختصاصی نسل دوم اپل، صفحه نمایش اندکی بزرگتر محدود می‌شود. این موارد سبب می‌شود که بررسی مشخصات محصولات اپ پیش از خرید، به سفارش محصول متناسب با شما منجر شود. اگر سوالی داشتید، می‌توانید از کارشناسان ما بپرسید تا راهنمای شما باشند.

دیدگاه ها