راه‌های بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر

راه‌های بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر
زمان مورد نیاز برای مطالعه

ذخیره‌سازی دائمی داده‌ها بر عهده هارد است که دارای اندازه بین ۳.۵ تا ۶ اینچ است و بزرگ‌ترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر به شمار می‌آید. روی حافظه جانبیِ دیسک سخت، تقریباً همه داده‌ها ازجمله فایل‌ها، برنامه‌ها، سیستم‌عامل و … جای داده می‌شوند. هارد کامپیوتر به دلایل مختلف دچار سوختگی می‌شود و امکان از دست رفتن حجمی از اطلاعات وجود دارد. در این مقاله از سورس کامپیوتر به روش‌های بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر اشاره شده است. پس با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

اطلاعات هارد سوخته چگونه بازیابی میشود؟

هارد ها در دو نوع هارد اینترنال و هارد اکسترنال موجود هستند. ازجمله مشکلات هارد لپ تاپ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ممکن است هارد روشن نشود.
  • ممکن است هارد روشن ‌شده اما شناسایی نشود.
  • ممکن است هارد روشن شود و بعد از چند بار صدای تیک تیک، مجدد خاموش شود.
  • ممکن است هارد روشن شود اما دارای صدای ناهنجار باشد که از دور نیز قابل شنیدن است.

 در مورد اول یعنی زمانی که هارد اصلاً روشن نشود، برد هارد سوخته است که لازم است برد تعویض و با رم همخوانی داده شود. در بعضی از موارد علاوه بر برد، مدیای هارد نیز آسیب‌دیده که نیاز است مدیا از طریق یک هارد سالم تعویض شود.

 در مورد دوم یعنی زمانی که هارد روشن شده اما شناسایی نمی‌شود باید گفت که برد و مدیا سالم است اما هارد ازنظر فریموری مشکل پیدا کرده و لازم است از طریق دستگاه PC3000 یا  MRTPRO فریمور جدید به‌روزرسانی شود، یا در صورت درست بودن فریمور، خود هارد اصلاح شود. لازم است در بعضی از موارد، به شناسایی سکتورهای خراب پرداخته و آن‌ها را از لیست کلی هارد خارج کرد.

در مورد مشکل سوم یعنی زمانی که هارد معیوب، چند تیک مختصر کرد و مجدد خاموش شد لازم است هارد با استفاده از کلین روم و ابزارهای خاص تعمیر شود. در اینجا توصیه می‌شود که ریکاوری اطلاعات هارد سوخته سریعاً انجام شود زیرا در بعضی از موارد، تجربه شده که هارد پس از مدتی دیگر دی تکت نمی‌شود.

 در مورد مشکل چهارم یعنی زمانی که هارد با صدای ناهنجار روشن شود، نیاز به تعمیر در کلین روم پیشرفته است و لازم است از طریق یک هارد مشابه، قطعه خراب از جمله هد یا اسپین دل جابجا شود.

چرا هارد کامپیوتر می‌سوزد؟

چرا هارد کامپیوتر می‌سوزد؟

از دلایل اصلی خراب شدن هارددیسک می‌توان به وارد شدن ضربات فیزیکی و یا تکان های شدید کیس کامپیوتر در حین کار اشاره کرد. به علت مکانیکی بودن هد هارددیسک نباید در زمان کار با کامپیوتر ضربه یا تکانی به هارد وارد شود زیرا موجب خرابی بخشی از هارددیسک می‌شود.
شوک الکتریکی و نوسانات برق هم  می‌تواند دلیل سوختن هارد کامپیوتر باشد. از دیگر دلایل می‌توان به عدم استفاده از سیستم برای طولانی‌مدت اشاره کرد زیرا عملیات خواندن و نوشتن هرازچندگاهی باید بر روی هارد انجام شود تا مغناطیس موجود در هارددیسک ضعیف نشود.

وجود گردوغبار داخل کیس از دیگر عوامل است که سبب داغ شدن بیش‌ازحد هارددیسک شده و در کار آن اختلال ایجاد می‌کند. در ادامه مطلب برخی از این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افزایش دما

داغ کردن سیستم از نشانه‌های سوختن هارد است که باید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کرد.لازم است به این نکته توجه داشته باشید که هارددیسک نیز مثل هر قطعه‌ی الکترونیکی دیگر، حد آستانه‌ی دمای مشخصی داشته و اگر دمای آن از حد آستانه عبور کند می‌تواند موجب اختلال و خرابی شود.

140درجه فارنهایت معادل  60 درجه سانتی‌گراد حداکثر دمای مجاز برای هارددیسک است. اگر دما بالاتر از این شود، قطعات الکترونیکی هارددیسک خواهد سوخت و درنهایت ناگزیر به بازیابی اطلاعات هارد سوخته هستیم.

دمای محیط هم عامل دیگری است که بر روی دمای هارد اثر می‌گذارد. بهتر است کامپیوتر در دمای 25 الی 40 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد.

به‌منظور پیشگیری از سوختن هارددیسک به دلیل حرارت زیاد و قبل از اینکه به بازیابی هارد سوخته نیاز پیدا کنید بهتر است تا نشانه‌های داغ شدن هارد را بدانید:

  • به‌کارگیری هارد به بیش از صد در صد می‌رسد.
  • یک صفحه‌ی آبی‌رنگ به‌طور خودکار روی سیستم نمایش داده می‌شود.
  • ارورهای پی‌درپی هنگام باز شدن درایو، مشاهده می‌شود.
  • در زمان روشن شدن هارد صدای ناهنجار مانند تق‌تق ایجاد می‌شود.
  • گرمای غیرمعمول در محل قرارگیری هارد لمس می‌شود.
  • سرعت عملیات در حال انجام سیستم کند می‌شود.

کاهش میزان استفاده از منابع سیستم، بررسی هارددیسک ازنظر ویروسی شدن، بررسی بدسکتورهای هارددیسک، تمیز نمودن هارددیسک ازجمله راه‌حل‌هایی هستند که لازم است برای کاهش دمای هارددیسک انجام گیرد.

ضربه

ضربات فیزیکی وارده به کامپیوتر می‌تواند از رایج‌ترین دلایل سوختن هارد  باشد. جابه‌جا کردن کیس در زمانی که کامپیوتر روشن است، کار اشتباهی است و نباید انجام داد. این جابه‌جایی موجب آسیب دیدن قطعات هارد شده و احتمال خرابی آن را چند برابر می‌کند.

شوک الکتریکی

شوک الکتریکی یکی از دلایل اصلی سوختن هارد  کامپیوتر است و اگر از رابط مناسب استفاده نکنید حتماً دچار دردسرهایی خواهید شد.

نوسان برق یا شوک الکتریکی علاوه بر اینکه باعث سوختن برد هارد می‌شود به IC کنترل هد ممکن است آسیب وارد کند. علت خرابی IC کنترل، ایست کنترل‌کننده هد و شروع مجدد آن در تعداد دفعات زیاد است.

وقتی هد در حال خواندن یا نوشتن باشد و برق قطع شود، هد متوقف شده و با وصل مجدد برق، کار خودش رو شروع می‌کند. حالا اگر این فرایند به‌دفعات زیاد تکرار شود احتمال سوختن IC کنترل هد وجود دارد.

اتمام عمر مفید

برای خراب شدن هارددیسک‌ها سه دوره زمانی وجود دارد و برای خراب شدن آن‌ها در هر یک از دوره‌ها دلایل مختلف وجود دارد. در سال اول خرابی، اغلب نتیجه مشکلات کارخانه‌ای موجود برای تولید هارد‌ها است. بازه بعدی که سال دوم و سال سوم را شامل می‌شود اغلب براثر مشکلات تصادفی، هاردها از بین می‌روند و در دوره‌ی سوم، اغلب خرابی هاردها  براثر فرسودگی خواهد بود . در این دوره قطعه‌های دوار و متحرک بیشتر دچار فرسودگی می‌شوند. 



سوختن هارد کامپیوتر چه نشانه‌هایی دارد؟

از اصلی‌ترین نشانه‌های سوختن هارددیسک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملیات کپی کردن فایل‌ها کند می‌شود.
  • ویندوز دیر بالا می‌آید.
  • صداهای مختلف از درون هارددیسک شنیده می‌شود.
  • در کپی کردن فایل‌های حجیم  خطا ایجاد می‌شود.
  • برخی فایل‌ها و فولدرها به اسامی عجیب‌وغریب تغییر نام پیدا می‌کنند.
  • ویندوز در حین انجام کار به‌صورت ناگهانی ریست می‌شود.

هنگ کردن کامپیوتر:

اگر سرعت کامپیوتر کم شود یا همواره دچار فریز شدن، هنگ کردن  و یا نمایش صفحه مرگ آبی باشد احتمال می‌رود هارد دچار مشکل شده باشد. به‌طورکلی ایجاد این مشکلات و باقی ماندن آن‌ها در حالت  Safe Mode نشان‌دهنده‌ی مشکل سخت‌افزاری بوده و تکرار آن‌ها دلیل سوختن هارد کامپیوتر است.

کامل نشان ندادن اطلاعات:

وجود مشکلاتی همچون به‌هم‌ریخته شدن نام فایل یا پوشه، ایجاد پیام‌های خطای تصادفی هنگام باز کردن، جابجایی یا ذخیره پوشه‌ها، باز نشدن فایل‌ها، وجود داده‌های خراب در فایل‌ها و ناپدید شدن فایل‌ها یا پوشه‌ها نشان‌دهنده‌ی خراب شدن تدریجی هارد کامپیوتر است.

تولید صداهای غیرمعمول:

وجود صداهای بلند و ناهنجار که در زمان فعالیت هارددیسک شنیده می‌شود ازجمله نشانه‌هایی است که باید در اسرع وقت بررسی کرده و آماده بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر خود باشید و هارد را جایگزین کنید.

تولید صداهای غیرمعمول در هاردها

 اطلاعات را چگونه می‌توان از هارد سوخته بازیابی کرد؟

در این قسمت از مطلب می‌خواهیم به این نکته بپردازیم که اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر را چگونه بازیابی کنیم؟

فرآیندی که طی آن اطلاعات هارددیسک‌های سوخته، بازیابی و ریکاوری شود بازیابی اطلاعات هارد نام دارد که نیاز به دانش و فنّاوری پیشرفته‌ای است.

یک متخصص بازیابی اطلاعات باید از تخصص و دانش کافی برخوردار باشد و با وجود دانش کافی و همچنین با بهره‌گیری از فنّاوری، ابزارآلات، دستگاه بازیابی اطلاعات تعمیر هارددیسک می‌توان اطلاعات یک هارد سوخته را بازیابی کرد.

باید توجه داشت که نحوه بازیابی اطلاعات هارددیسک به مشکل ایجاد شده وابسته است. خراب شدن هارد به دو صورت فیزیکالی و لاجیکالی است. موتور هارددیسک، هِد، دیسک یا همان پلاتر که اطلاعات بر روی این قسمت ذخیره می‌شود از قسمت‌های فیزیکالی هارددیسک هستند.

سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای هارددیسک که مهم‌ترین قسمت آن فریمور هارددیسک است از قسمت‌های لاجیکالی هارددیسک محسوب می‌شود. اگر فریمور آسیب ببیند یعنی مغز هارد که برای کنترل عمل نوشتن و خواندن اطلاعات است آسیب‌دیده و خرابی فریمور هارددیسک به‌تنهایی می‌تواند سبب صدمه زدن به‌تمامی اجزای سیستم هارددیسک شود.

 درصورتی‌که فریمور دچار خرابی و نقص شده باشد حتی اگر  قطعات فیزیکالی هارددیسک خراب نشده باشد، هارددیسک نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد که ازنظر کاربر یا افراد غیرمتخصص این ‌یک آسیب مکانیکی و فیزیکالی هارد به‌حساب می‌آید.

یکی از شگفت‌انگیزترین و بهترین نرم‌افزارها در زمینه بازیابی اطلاعات ، فایل‌های حذف شده، اطلاعات پاک‌شده به علت خرابی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ، ویروس‌ها و خاموشی‌های ناگهانی، نرم‌افزار TogetherShare Data Recovery Pro است که یکی از راه‌حل‌های ریکاوری اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر است.



نکاتی در مورد ریکاوری هارد سوخته

برای بازیابی اطلاعات تجهیزات پیشرفته‌ای وجود دارد که عملاً بدون آن‌ها بازیابی اطلاعات هارددیسک امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • عملیات بازیابی اطلاعات باید در مراکزی که دارای کلین روم استاندارد هستند انجام پذیرد.
  • در صورت مشاهده علائم سوختن PCB از هارد استفاده نکنید و سیستم خود را خاموش و روشن ننمایید.
  • برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به هارد، آن  را به واحد برق دیگری متصل نکنید.
  • درصورتی‌که با هارد کار کنید، به موتور و هد خواندن/نوشتن آسیب وارد می‌شود و این امکان وجود دارد که پلاتر آسیب‌دیده و خراشیده شود.
  • از عوض کردن برد PCB هارد سوخته  با برد سایر هاردها خودداری کنید، چون سبب آسیب رسیدن بیشتر به هارد می‌شوید.
  • کدهای فریم‌ویر اورجینال و خواننده PCB اورجینال، برای انجام ریکاوری اطلاعات هارد ضروری است.
  • بازیابی اطلاعات هارد سوخته کار راحتی نبوده و نیاز است توسط متخصصین باتجربه انجام پذیرد.

به‌طورکلی و کاملاً خلاصه می‌توان گفت که حضور متخصص باتجربه، داشتن تجهیزات به روز دنیا و استفاده از کلین روم استاندارد سه عامل اصلی برای بازیابی اطلاعات هارد سوخته است. فروشگاه سورس مرکز فروش کامپیوتر و لوازم جانبی مانند انواع هارد دیسک‌ها است و شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ما انواع هارد‌ها را مشاهده کنید.

دیدگاه ها