طول عمر هارد اکسترنال + روش های حفظ سلامت آن

طول عمر هارد اکسترنال + روش های حفظ سلامت آن
زمان مورد نیاز برای مطالعه

سؤالاتی نظیر اینکه طول عمر هارد اکسترنال چقدر است؟ چه عواملی بر طول عمر هارد تأثیرگذار است؟ چگونه می‌توانیم طول عمر آن‌ها را افزایش دهیم؟ همگی سؤالاتی هستند که هنگام خرید هارد اکسترنال لازم به بررسی هستند. دانستن پاسخ این سؤالات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از هارد اکسترنال و داده‌های مهم خود، بهتر نگهداری کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به‌تمامی این سؤالات پاسخ دهیم.

عوامل موثر بر طول عمر هارد اکسترنال

هارد اکسترنال، یک وسیله کاربردی است که می‌تواند داده‌های مهم ما را در فضایی امن، به دور از ویروس‌ها و مشکلات احتمالی کامپیوتر و لپ‌تاپ ما، حفظ کند. طول عمر هارد اکسترنال به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

• پیکربندی هارد اکسترنال

هارد اکسترنال HDD از یک بازو مکانیکی برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده می‌کند. طول عمر این هارد به سایش و استهلاک قطعات مکانیکی متحرک آن بستگی دارد. از طرف دیگر هارد ssd که یک درایو حالت جامد است، قطعات محرک و مکانیکی قابل فرسایش ندارد؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که برای همیشه دوام خواهد داشت و طول عمر هارد SSD نیز محدود است.

• نحوه نگهداری از هارد اکسترنال

عمر مفید هارد اکسترنال، متأثر از کیفیت نگهداری آن هارد است. در مرحله اول دقت کنید که هارد خود را کجا قرار می‌دهید؛ محیط اطراف هارد تأثیر زیادی بر طول عمر آن دارد. گرد و غبار، دما و رطوبت می‌توانند تأثیر بسزایی بر طول عمر هارد اکسترنال بگذارند. درصورتی‌که در معرض رطوبت قرار بگیرند و آن رطوبت به اجزای داخلی هارد نفوذ کند، می‌تواند منجر به زنگ زدگی اجزا داخلی و در نهایت از کار افتادن هارد شود.

از طرف دیگر دمای خیلی گرم یا دمای خیلی سرد هر دو به یک اندازه برای یک هارد اکسترنال مضر است. هرگز گرد و غبار را نادیده نگیرید؛ در صورتی که در یک محیط گرد و غبار وجود داشته باشد و به داخل هارد نفوذ کند، روی مدارهای داخلی و اجزای آن جمع می‌شود و مانع از عملکرد صحیح آن‌ها خواهد بود. باید این نکته را افزود که در هارد‌های HDD با وجود قطعات متحرک درون هارد، افتادن و ضربه دیدن، می‌تواند آسیب‌های جدی به آن وارد کند.

• ظرفیت هارد اکسترنال

توضیح رابطه بین اندازه‌ و طول عمر هارد اکسترنال آسان نیست. بر اساس داده‌هایی که از کاربران این وسیله به دست آمده است، هارد اکسترنال در برخی از ظرفیت‌ها مانند ۴ و ۶ ترابایت عمر کمتری دارد در صورتی که ظرفیت‌هایی مانند ۳ و ۸ ترابایت طول عمر بیشتری داشته‌اند. باید این نکته را خاطرنشان کرد که طول عمر هر هارد اکسترنالی به عوامل متعددی ازجمله شیوه نگهداری آن وابسته است و ظرفیت آن باعث نگرانی نخواهد بود.

• مقاومت هارد اکسترنال

مقاومت در انواع هارد اکسترنال متفاوت است؛ به‌عنوان مثال هاردهای رومیزی برای جابجایی مداوم طراحی نشده‌اند و مقاومت کمتری دارند. از طرف دیگر هاردهایی با ظرفیت کمتر که برای جابجایی طراحی شده‌اند، با تغییر شرایط آسیب چندانی نمی‌بینند. مواردی مانند میزان مقاومت هارد در برابر گرد و غبار، ضربه و رطوبت در مدل‌های مختلف متفاوت است.

هارد اکسترنال

راه‌های افزایش طول عمر هارد اکسترنال

درست است که عمر مفید هارد اکسترنال ۳ تا ۵ سال است، اما همان‌طور که شیوه نگهداری نامناسب، عمر آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، در صورتی که به‌خوبی از آن مراقبت و نگهداری شود، می‌توان مدت استفاده از آن را سال‌های طولانی افزایش داد. در ادامه با ما همراه باشید تا چند مورد از اقدامات مهم برای افزایش طول عمر و سلامت هارد اکسترنال را بررسی کنیم.

• ثابت بودن هارد هنگام استفاده

هارد اکسترنال به‌گونه‌ای ساخته شده است که هر آسیب فیزیکی می‌تواند همه‌چیز را به هم بریزد و اطلاعات شما ممکن است در یک لحظه کاملاً از بین بروند. زمانی که هارد اکسترنال در حال استفاده است از حرکت دادن آن خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث برخورد هد به دیسک و درنتیجه آسیب به آن شود. هنگام استفاده از هارد، آن را بااحتیاط نگه دارید.

• قطع اتصال هارد با سیستم به‌صورت امن

باید به این نکته با دقت زیادی توجه کنید، هرگز هارد خود را به یک‌باره از کامپیوتر جدا نکنید یا وقتی‌که هارد در حال استفاده است کامپیوتر خود را خاموش نکنید. وقتی‌که هارد در حین استفاده باشد، دیسک آن با سرعت بالایی در چرخش است، درصورتی‌که به یک‌باره کامپیوتر خاموش کنید یا هارد را از کامپیوتر جدا کنید، ممکن است بازوی محرک و دیسک به‌شدت با یکدیگر مالش پیدا کنند. این کار در درازمدت برای هارد بسیار مخرب است و باعث کوتاه‌تر شدن عمر استفاده از آن می‌شود. برای جلوگیری از این آسیب، بهتر است که به چراغ چشمک‌زن هارد توجه کنید؛ در اکثر مدل‌ها، چشمک زدن سریع نشان می‌دهد که هارد در حال انتقال داده‌هاست و نباید ناگهانی آن را جدا کرد.

• عدم استفاده از هارد در شرایط محیطی نامناسب

پیش از این هم به این نکته اشاره کرده‌ایم که شرایط محیطی نامناسب، مانند جایی که رطوبت آن زیاد است، وجود گرد و غبار، دمای بسیار بالا یا بسیار پایین، همگی از عواملی هستند که بر سلامت هارد تأثیر می‌گذارند. دما هارد به خودی خود در حین فعالیت بالا می‌رود، مهم است که در این شرایط دما هوای اطراف آن گرم نباشد تا گرمای بیشتر و فشار غیر ضروری به دستگاه وارد نشود.

• چک کردن دوره‌ای سلامت هارد

ابزارهای مختلفی برای بررسی سلامت هارد وجود دارد. در هرکدام از این ابزارها گزینه surface test، گزینه‌ای است که باید به سراغ آن بروید تا هارد شما را اسکن کند و بد سکتورها را به شما نشان دهد. علاوه بر آن، مواردی مانند دمای هارد در حین کار، سرعت آن و بسیاری از موارد دیگر را می‌توانید با کمک این ابزار را بررسی کنید تا از تمام جنبه‌های سلامت آن مطمئن شوید. موضوع دیگری که در خصوص هارد دیسک‌ها وجود دارد این است که مانند کامپیوتر و گوشی موبایل این وسیله هم به‌راحتی می‌تواند مورد حمله ویروس‌ها و بد افزارها قرار بگیرد. در چک کردن دوره‌ای هارد، باید به کمک یک آنتی ویروس آن را پاک‌سازی کرد.

هارد اکسترنال چقدر عمر دارد

• دیفرگ کردن دوره‌ای هارد

از آنجایی که اطلاعات بر روی هارد اکسترنال به‌صورت نامنظم و پراکنده ذخیره می‌شوند، هر بار که هارد تلاش می‌کند تمام بخش‌های یک فایل مشخص را پیدا کند، باعث فرسایش قطعات داخلی می‌شود که در طولانی مدت به هارد آسیب می‌رساند؛ اما با دیفرگ کردن آن تمام بخش‌های یک فایل به‌صورت منظم کنار هم قرار می‌گیرد تا علاوه بر افزایش طول عمر هارد اکسترنال، سرعت آن نیز افزایش پیدا کند.

• عدم روشن کردن غیر ضروری هارد

شاید این مورد بسیار ساده به نظر برسد، اما این از اهمیت موضوع کم نمی‌کند. به‌طور معمول هر چه هارد دیسک بیشتر کار کند، فرسایش بیشتری برای آن ایجاد می‌شود؛ پس بهتر است تا نیاز پیدا نکرده‌اید آن را به سیستم خود متصل نکنید.

سخن پایانی

درنهایت در پایان مقاله ای که توسط فروشگاه سورس کامپیوتر آماده شده است، باید به شما بگوییم که طول عمر هارد به نحوه نگهداری هارد اکسترنال و عواملی مانند ظرفیت، مقاومت، پیکربندی و حتی برند آن‌ها بستگی دارد. برای اینکه از هارد اکسترنال خود محافظت کنید باید هنگام جابجایی از آن مراقبت کنید؛ شرایط محیطی که قصد دارید هارد را در آن استفاده کنید بررسی کنید؛ هرگز ناگهانی آن را از کامپیوتر جدا نکنید؛ کنترل سلامت آن به‌صورت منظم انجام دهید؛ رعایت همه این موارد می‌تواند طول عمر هارد را افزایش دهد.

دیدگاه ها