نکات ضروری در نگهداری از هارد دیسک اکسترنال

نکات ضروری در نگهداری از هارد دیسک اکسترنال
زمان مورد نیاز برای مطالعه
با افزایش شدید قیمت هاردهای اکسترنال نگهداری از این وسیله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربرانی است که از این وسیله الکترونیکی استفاده می‌کنند. صدمه دیدن هارد اکسترنال باعث می‌شود که شما متحمل هزینه زیادی برای تعمیر یا خرید مجدد آن شوید. در این مقاله که توسط تیم ما در کامپیوتر سورس تهیه شده است قصد داریم تا نکات ضروری در نگهداری هارد دیسک اکسترنال را به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر شما هم قصد خرید هارد دیسک اکسترنال ارزان را دارید و یا هارد دیسک اکسترنالی دارید که می‌خواهید نکات نگهداری آن را بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
در ادامه به صورت موردی نکات ضروری که برای نگهداری از هارد دیسک اکسترنال نیاز دارید را توضیح خواهیم داد.

متصل کردن هارد اکسترنال

شاید این مورد برای شما سؤال شود که متصل کردن هارد اکسترنال به دستگاه‌های مختلف هم ممکن است به هارد ما آسیب بزند؟ جواب ما به این سوال شما مثبت است؛ گاهی متصل کردن هاردهای اکسترنال به دستگاه‌های مختلف ممکن است باعث آسیب به هارد اکسترنال شما شود. از جمله مواردی که می‌تواند اتصال هارد دیسک اکسترنال به دستگاه‌های مختلف هارد شما را دچار مشکل کند شامل موارد زیر می‌شود.

متصل کردن هارد اکسترنال به کامپیوتر:

برخی سیستم‌های کامپیوتری مشکل‌هایی را چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه از لحاظ نرم‌افزاری دارند که می‌تواند به هارد دیسک شما صدمه وارد کند. قبل از اتصال هارد دیسک اکسترنال‌ به سیستم‌های کامپیوتری و لپ تاپ مختلف از سلامت دستگاه مورد نظر اطمینان حاصل کنید. ازجمله مواردی که می‌تواند در این زمینه به هارد اکسترنال شما آسیب وارد کند خراب بودن پورت USB، وجود ویروس‌های مخرب در سیستم و... اشاره کرد.

متصل کردن هارد اکسترنال به تلویزیون:

یکی از موارد مهمی که به هارد اکسترنال آسیب وارد می‌کند، اتصال آن به تلویزیون و گیرنده‌های دیجیتال است. این آسیب‌ها به دلیل مطمئن نبودن پورت USB این دستگاه‌ها است. پورت این دستگاه‌ها برای اتصال هارد به آن‌ها طراحی نشده است و اطمینان کافی را از بابت تنظیم ولتاژ و نوسانات برقی ندارد؛ با توجه به این موضوع که هارد اکسترنال یک وسیله حساس است ممکن است حتی نوسانات برقی و تنظیم نبودن ولتاژ نیز در طولانی‌مدت آسیب‌های جدی به این دستگاه وارد کند. برای این کار بهتر است از فلش مموری‌ها استفاده کنید زیرا که این قطعه‌ها حساسیت کمتری نسبت به هارد دارند.

جلوگیری از ضربه به هارد

اگر کمی با ساختار هارد آشنا باشید اهمیت این موضوع را در نگه‌داری هارد اکسترنال متوجه خواهید شد. کارکرد هارد اکسترنال به این صورت است که پس از اتصال آن به کامپیوتر یا دیگر وسیله‌ها و سیستم‌ها دیسک با سرعت ۵۴۰۰ دور دقیقه شروع به چرخش می‌کند؛ پس از آن قسمت هد خارج شده و با فاصله ۵۰ میکرونی از صفحه هارد قرار می‌گیرد. شاید آشنایی زیادی با فاصله‌گذاری میکرونی نداشته باشید ولی این فاصله ۵۰ میکرونی باریک‌تر از یک تار مو است.

نگهداری از هارد دیسک اکسترنال

حال تصور کنید که در زمانی که هارد در حال کار کردن است به آن ضربه‌ای وارد شود و یا با تکان دادن آن در زمان کار به هر دلیلی این فاصله از بین برود. این امر باعث می‌شود که خسارات جبران ناپذیری به هارد شما وارد شود. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از هارد اکسترنال به‌هیچ‌وجه هارد را تکان ندهید و آن را جا به جا نکنید.
در مواردی که هارد نیز متصل نیست نیز باید به ضربه نخوردن هارد توجه ویژه‌ای داشته باشید. از آنجایی که این قطعه یک قطعه مکانیکی است ممکن است ضربه خوردن هارد در عملکرد آن تأثیر زیادی گذاشته و موجب خرابی هارد شما شود.

جلوگیری از گرمای بیشتر از حد به هارد

خنک نگه داشتن هارد، یکی از موارد مهمی است که در سلامت آن تأثیر بسیار زیادی دارد. جلوگیری از گرمای بیش از حد هارد تا آنجایی اهمیت دارد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و دیتاسنتر‌های بزرگ برای خنک کاری از سیستم‌های خنک کاری مایع استفاده می‌کنند. پس اگر شما هم قصد دارید تا هارد خود را در بهترین حالت ممکن نگهداری کنید حتماً از گرم شدن آن جلوگیری کنید.

دیفرگ کردن اطلاعات هارد

شاید این واژه را شنیده باشید ولی اگر با این کلمه ناآشنا هستید، دیفرگ کردن در لغت به معنی یکپارچه‌سازی است. دیفرگ کردن باعث می‌شود که هارد اکسترنال شما بهینه شود این بهینه سازی در عملکرد و عمر هارد شما تاثیر قابل توجهی دارد. با دیفرگ کردن اطلاعات و یکپارچه سازی و بهینه سازی آن‌ها می‌توانید عملکرد هارد اکسترنال‌تان را بهبود ببخشید. در این حالت اگر اطلاعات شما یکپارچه نباشند به صورت پراکنده بر روی هارد ذخیره می‌شوند و این عمل باعث می‌شود که هد هارد مسافت زیادی را برای خواندن اطلاعات از روی دیسک طی کند؛ این امر عمر هد هارد را کم کرده و استهلاک هد را بالا می‌برد.

طریقه مناسب جدا کردن USB

جدا کردن USB نیز در استفاده و نگهداری‌ هارد مهم است. برخی از افراد هارد دیسک اکسترنال را نیز همانند فلش مموری‌ها یا هارد‌های SSD از سیستم جدا می‌کنند که این کار به دلیل ساختار مکانیکی این قطعه یک امر اشتباه است. جدا کردن ناگهانی هارد اکسترنال می‌تواند خسارات زیادی را به هارد شما و اطلاعات آن وارد کند.
توصیه می‌شود در هنگام جدا سازی هارد در ابتدا آن را اجکت Eject کنید و یا از حالت Safely Remove Hardware استفاده کنید تا به اطلاعات شما آسیبی وارد نشود. این کار باعث می‌شود که هارد دیسک و اطلاعات داخل آن دچار مشکل نشوند. در صورت بروز مشکل برای اطلاعات می‌توانید از اطلاعات خود یک نسخه بکاپ تهیه کنید و یا در صورت عدم تهیه نسخه بکاپ می‌توانید از یک نرم افزار ریکاوری برای بازگردانی اطلاعات از دست رفته استفاده کنید. علاوه بر جدا کردن باید در مورد نحوه وصل کردن هارد اکسترنال به کامپیوتر نیز دقت داشته باشید؛ زیرا اتصال نادرست نیز به اندازه جدا کردن آن مهم است.

محل نگهداری هارد و طریقه حمل آن

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم ضربه خوردن هارد ممکن است به هارد دیسک شما آسیب وارد کند و عملکرد آن را دچار مشکل کند. بهترین راه برای طریقه حمل هارد دیسک استفاده از کیف‌هایی است که مخصوص نگهداری و حمل هارد دیسک ساخته شده‌اند. این کیف حمل کمک می‌کند که از ضربه مستقیم به هارد جلوگیری شود و از ریختن مایعاتی مثل آب و... و نفوذ آن به داخل هارد دیسک جلوگیری می‌کند.

میزان مناسب پر کردن هارد اکسترنال

سعی کنید فضای هارد اکسترنال‌تان را با فایل‌های اضافی پر نکنید. وجود فایل‌های اضافی و پر شدن فضای ذخیره سازی هارد می‌تواند آسیب‌های جدی به هارد شما وارد کند. اگر که نیاز دارید تا یک سری اطلاعات را بر روی هاردتان نگهداری کنید و آن‌ها را داشته باشید بهتر است برای کاهش حجم آن‌ها اقدام کنید. با استفاده از ابزارهای فشرده‌ساز می‌توانید حجم هارد را کم کنید.

مانیتور کردن سلامت هارد با نرم افزارهای مختلف

برخی مواقع ممکن است ‌ایراد کوچکی در هارد شما رخ داده باشد که شما از وجود آن بی‌اطلاع باشید. همین ‌ایرادات کوچک احتمال دارد در دراز مدت خسارت‌های جدی را به هارد شما وارد کند. برای جلوگیری از‌ ایرادات هارد بهتر است سلامت هارد را هر چند وقت یک‌بار مانیتور کنید. برای مانیتور کردن هارد می‌توانید از نرم افزارهای Chkdsk و S.M.A.R.T استفاده کنید و از سلامت هاردتان اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز مشکلات کوچک و ایرادات جزئی می‌توانید هارد خود را به یک متخصص نشان دهید و از قبل از وارد شدن خسارت جدی به هارد، این مشکل را حل کنید.

از بین بردن Bad Sector‌ها

در صورت وجود تعداد زیادی Bad sector بر روی هارد،‌ایراداتی را به هارد وارد می‌کند. ازجمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به مخفی شدن اطلاعات، پیام خطای Corrupt، کند شدن هارد و پایین آمدن سرعت انتقال اطلاعات و... اشاره کرد. برای جلوگیری از این کار می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای ویندوز Bad Sector‌ها را حذف کنید. وجود تعداد زیادی بد سکتور بر روی هارد باعث می‌شود که‌ ایرادات جدی به هارد شما وارد شود.
نتیجه گیری
اگر قصد خرید هارد اکسترنال دارید یا هارد اکسترنال دارید و می‌خواهید از آن نگهداری کنید، این مقاله از سایت ما در سورس کامپیوتر می‌تواند کمک زیادی به شما کند و شمارا با راه‌های افزایش عمر هارد اکسترنال آشنا کند. در این مقاله سعی شده تا نکات ضروری در نگهداری هارد دیسک اکسترنال را برای شما عزیزان بیان کنیم. علاوه بر نگهداری همان‌طور که می‌دانید یکی از موارد مهم در استفاده از قطعات الکترونیکی کامپیوتری عملکرد بالا و خوب آن‌ها است؛ با رعایت کردن این نکات عمر هارد اکسترنال شما افزایش پیدا می‌کند و همچنین عملکرد آن بهبود پیدا می‌کند. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما در سایت سورس بودید، سپاسگزاریم.
دیدگاه ها