هارد اینترنال و اکسترنال چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟

هارد اینترنال و اکسترنال چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

برای محافظت و ذخیره نمودن داده‌ها و اطلاعات در کامپیوتر یا لپ تاپ از وسیله‌ای به اسم هارد دیسک استفاده می‌شود. امروزه برای زیادتر شدن امنیت اطلاعات در هارد دیسک، دو نوع هارد دیسک به نام‌های هارد اکسترنال و هارد اینترنال عرضه می‌شود. هارد اینترنال اساساً در درون کامپیوتر یا رایانه قرار می‌گیرد و انواع مختلف داده‌ها به شکل دائمی در آن ذخیره می‌شود. هارد اکسترنال کامپیوتر برخلاف نوع اینترنال در بیرون از کامپیوتر یا رایانه برای ذخیره نمودن اطلاعات استفاده می‌شود.

هارد اکسترنال معمولاً به‌وسیله کابل یا رابط USB به کامپیوتر خانگی یا لپ‌تاپ متصل می‌شود و بدین‌صورت به داده‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد. از ویژگی بسیار مهم هارد اکسترنال می‌توان به امکان خارج نمودن هارد دیسک از کامپیوتر برای تأمین امنیت و محافظت از داده‌ها اشاره نمود.

فرق بین هارد اکسترنال و اینترنال

از مهم‌ترین تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال می‌توان به هدف متفاوت هر یک از آن‌ها اشاره نمود. بدین‌صورت که هارد اینترنال بر روی کامپیوتر یا رایانه به‌صورت فیکس و محفوظ شده در داخل دستگاه یا کیس قرار می‌گیرد. این نوع هاردها دارای ارتباط مستقیمی با مادربرد و منبع تغذیه کامپیوتر بوده و باهم نیز در ارتباط هستند. وجود داشتن حداقل یک هارد دیسک اینترنال در درون هر کیس کامپیوتر، به‌شدت ضروری بوده و دستگاه با بهره‌گیری از این نوع هارد، انواع داده‌ها را ذخیره‌سازی می‌کند.

از سمت دیگر، هارد اکسترنال در بیرون از کامپیوتر قرارگرفته می‌شود و به‌واسطه سیم انتقال داده، به کیس یا لپ‌تاپ وصل خواهد شد. از دیگر تفاوت یا فرق بین هارد اکسترنال و اینترنال می‌توان به نصب ساده‌تر و سریع‌تر هارد دیسک اکسترنال نسبت به هارد دیسک اینترنال اشاره کرد. بیشتر هاردهای اکسترنال و اینترنال ازلحاظ فیزیکی مشابه هم هستند با این فرق که هاردهای اکسترنال شامل یک محفظه کلی بوده و از درایوهای اصلی و فرعی مراقبت می‌کنند.

از دیگر تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال می‌توان به قیمت بسیار زیاد هارد اکسترنال و سرعت بسیار پایین و کند این نوع هارد در مقایسه با هارد اینترنال اشاره کرد. در بخش‌های زیر به مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت میان هارد اینترنال و اکسترنال ازنظر ساختار، سرعت پردازش، میزان حجم، امنیت و ... پرداخته خواهد شد.

هارد اکسترنال بهتر است یا اینترنال

  • ساختار و سرعت پردازش اطلاعات:

هارد دیسک‌های اینترنال و اکسترنال اساساً ازنظر ساختار و فیزیک شبیه به هم هستند، با این فرق که هاردهای اکسترنال در داخل جعبه‌ای برای محافظت قرار می‌گیرند. از دیگر فرق بین هارد اکسترنال و اینترنال می‌توان به قرارگیری پورت‌های USB و FireWire در هارد دیسک اکسترنال اشاره کرد. ساختار کلی هارد اکسترنال ازنظر ظاهری در مقایسه با هارد اینترنال بسیار شیک‌تر و قشنگ‌تر است. هارد اینترنال به نسبت هارد دیسک اکسترنال ازنظر ظاهر و زیبایی زیاد موردتوجه افراد قرار نگرفته است؛ زیرا این مدل هارد امکان جابه‌جایی نداشته و در داخل کیس محفوظ می‌شود.

از دیگر فرق بین هارد اکسترنال و اینترنال می‌توان به میزان سرعت پردازش اطلاعات آن اشاره نمود. میزان سرعت پردازش داده‌ها و ذخیره‌سازی در هارد اینترنال به نسبت هارد اکسترنال بسیار زیاد و سریع است. از علت‌های اصلی سرعت بسیار زیاد هارد دیسک اینترنال در کامپیوتر می‌توان به وجود رابط‌های اتصال در درون کیس اشاره کرد و با استفاده از این رابط‌ها هارد موردنظر به شکل مستقیم به کامپیوتر وصل می‌شود.

  • مکان قرار گرفتن و طریقه نصب کردن:

از تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال ازنظر مکان قرارگیری و شیوه نصب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. 1- مکان قرارگیری هارد اینترنال، در بخش داخلی کیس بوده و مکان قرارگیری هارد دیسک اکسترنال در مجاور کامپیوتر و لپ‌تاپ است.
  2. 2- نصب کردن هارد اینترنال در درون کیس اندکی زمان‌بر بوده ولی زمان نصب هارد اکسترنال بسیار سریع و کوتاه است.
  3. 3- برای نصب هارد اینترنال باید هارد موردنظر با استفاده از ابزارهایی به رابط‌های داخل کیس وصل شود ولی هارد اکسترنال تنها با استفاده از رابط USB در کنار دستگاه نصب خواهد شد.
  • میزان ظرفیت و اهمیت امنیت:

هر دو نوع هارد در اصل از حجم و ظرفیت زیادی برخوردار بوده و کاربران با در نظر گرفتن میزان عملکرد خود از کار با کامپیوتر می‌توانند میزان ظرفیت متناسب کار خود را انتخاب کنند. هارد دیسک‌های اینترنال معمولاً در مقایسه با هارد دیسک‌های اکسترنال به علت این‌که در درون کیس قرار دارند، از ظرفیت و گنجایش بیشتری برخوردار هستند.  

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان هارد اینترنال و اکسترنال که موردتوجه بسیاری از افراد نیز قرار گرفته است، میزان امنیت اطلاعات و داده‌ها در هر نوع هارد است. هارد دیسک‌های اکسترنال در مقایسه با هارد دیسک‌های اینترنال از بهترین نوع حافظه و امنیت برخوردار هستند؛ به دلیل اینکه هاردهای اکسترنال به علت ویژگی حمل‌ونقل آسانی که دارند، این امکان را برای کلیه افراد مهیا می‌سازند تا بتوانند تمامی داده‌ها و محتوا را همراه خود نگهداری نمایند.

تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال برای کامپیوترهای رومیزی

کامپیوتر رومیزی یا به‌اصطلاح خانگی در اصل دارای فضای بسیار زیادی در درون کیس بوده و این فضا، به‌عنوان مکان مناسبی برای استفاده از هارد اینترنال معرفی می‌شود. باگذشت زمان و با پر شدن حجم یا ظرفیت هارد دیسک کامپیوتر رومیزی یا تعویض آن، زمان نصب کردن یا قرار دادن هارد دیسک اکسترنال فراهم می‌شود.

برای تعویض نمودن هارد اینترنال کامپیوتر خانگی به علت تعمیر یا پر شدن ظرفیت، بهترین گزینه هارد اکسترنال است. از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص و مفید هارد اکسترنال در مقایسه با نوع اینترنال آن، می‌توان به قابلیت حمل‌ونقل آسان آن یا همان ‌جابه‌جایی راحت آن اشاره نمود. برای بهره بردن از انواع بازی‌های کامپیوتری سنگین در کامپیوتر رومیزی می‌توان از هارد دیسک اینترنال استفاده نمود؛ زیرا این نوع هارد دارای اتصالی ثابت و تضمینی است.

استفاده از هارد اینترنال در کامپیوتر رومیزی اساساً سبب ازکارافتادن سخت‌افزار کامپیوتر در لحظات حساس نشده و همچنین باعث انتقال سریع و بسیار مناسب اطلاعات در کامپیوتر خانگی می‌شود. استفاده کلی و دائم از هارد اکسترنال در کامپیوتر رومیزی در مقایسه با هارد اینترنال سبب کاهش سرعت و بهره‌وری کلی کامپیوتر می‌شود. طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام‌شده برای اضافه کردن یک هارد دیسک مناسب در کامپیوتر رومیزی می‌توان از هارد اکسترنال استفاده کرد. از دیگر تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال می‌توان به میزان زمان بسیار کم تنظیم نمودن هارد دیسک اکسترنال در مقایسه با هارد اینترنال اشاره نمود.


بهترین برند هارد اکسترنال چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

فرق هارد اکسترنال و اینترنال برای لپ‌تاپ‌ها

هارد دیسک موردنظر در لپ‌تاپ یا رایانه شخصی به‌صورت کلی در مقایسه با کامپیوتر رومیزی از قبل در خود دستگاه قرارگرفته است. برای عوض نمودن هارد دیسک ارائه‌شده در لپ‌تاپ به علت قدیمی شدن نوع و مدل هارد یا پر شدن ظرفیت یا حجم هارد باید یک هارد دیسک اینترنال تهیه شود. برای تعویض مدل هارد دیسک در کل گزینه‌های زیادی وجود نخواهد داشت زیرا لپ‌تاپ تنها می‌تواند با سخت‌افزاری سازگار داشته باشد که در درون خود آن سخت‌افزار را داشته باشد.

برای رایانه شخصی یا لپ‌تاپ، آسان‌ترین و بهترین گزینه برای به دست آوردن حداکثر ظرفیت یا فضای ذخیره‌سازی (تهیه نسخه کپی پشتیبان) استفاده از هارد اکسترنال است. از تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال در لپ‌تاپ می‌توان به مکان قرارگیری هارد مدنظر در لپ‌تاپ اشاره کلی کرد. هارد اینترنال در درون دستگاه قرار خواهد گرفت ولی هارد اکسترنال به درگاه USB مجاور لپ‌تاپ وصل شده و در اصل در کنار لپ‌تاپ قرار گرفته می‌شود. امروزه در بیشتر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار کشور از هارد دیسک‌های SSD استفاده می‌شود؛ زیرا این نوع دیسک در مقایسه با نوع HDD از سرعت بسیار خوبی برخوردار است.

تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر



هارد اکسترنال بهتر است یا اینترنال؟

هر دو مدل هارد در شرایط مختلف و گوناگون بسیار کاربردی و مؤثر هستند و نمی‌توان به‌صورت دقیق مشخص نمود که کدام مدل بهتر و کاربردی‌تر است. برای استفاده خوب و مناسب یا تهیه و خرید هر یک از هارد دیسک‌های بالا اساساً باید به یکسری از موارد کلی زیر توجه نمود:

  1. 1- هارد اکسترنال در مقایسه با هارد اینترنال از ویژگی حمل‌ونقل آسان برخوردار است و همچنین دیگر نیازی به قالب‌بندی نخواهد داشت.
  2. 2- هارد اکسترنال برای تبادل فایل‌ها و اطلاعات کلی میان رایانه‌ها و دستگاه‌ها مناسب‌تر از هارد اینترنال است؛ زیرا هارد اینترنال درون کیس قرار گرفته و خارج کردن آن کمی وقت‌گیر است.
  3. 3- هارد اینترنال در مقایسه با هارد اکسترنال ازنظر قیمت و سرعت ارزان‌تر و سریع‌تر است. برای مشاهده قیمت انواع هارد یک ترا اینترنال بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

با توجه به تفاسیر گفته‌شده بالا می‌توان نتیجه گرفت که برای کارهای سنگین که نیاز به حجم بسیار زیادی است، هارد اینترنال مناسب است و اما برای کارهای روزمره و ساده، هارد اکسترنال بهتر خواهد بود.

  • تاریخ: چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 10:27
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها