هارد ssd چیست؟ تفاوت حافظه ssd با hdd

هارد ssd چیست؟ تفاوت حافظه ssd با hdd
زمان مورد نیاز برای مطالعه
در زندگی امروزه که با تکنولوژی درآمیخته شده است و خرید لپ تاپ ضروری به نظر می‌رسد، هارد کامپیوتر که محل ذخیره و پردازش اطلاعات است، یکی از مهم‌ترین لوازم الکترونیکی است. هر آنچه به کار ما و روند آن مربوط ‌باشد، به عملکرد کامپیوتر ما و نحوه عملکرد آن مربوط است.
دو نوع از هاردها که امروزه در اکثر سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند هارد SSD و HDD است. اگر کسی برای سیستم شخصی یا کاری خود نیاز به یک هارد داشته باشد، با این دو نوع هارد مواجه خواهد شد. در صورتی که هنگام انتخاب هارد در مورد هرکدام اطلاعات کافی نداشته باشد، ممکن است هارد را بر اساس کاربرد و نیاز سیستم خود انتخاب نکند و باعث هدر رفتن وقت و پول خود بشود. در ادامه قصد داریم تا با ویژگی‌های حافظه SSD و HDD آشنا شویم و تفاوت‌های آن‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هارد ssd چیست؟

درایو حالت جامد (solid-state drive) که به‌اختصار با نام SSD شناخته می‌شود، دستگاه ذخیره سازی است که در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. SSDها حافظه‌های جدیدتری هستند که علاوه بر سرعت بالا در انتقال داده‌ها، امنیت بالاتری هم دارند. با استفاده از هارد SSD سیستم عامل دستگاه سریع‌تر بوت می‌شود، برنامه‌ها سریع‌تر بارگیری می‌شوند و فایل‌ها می‌توانند سریع‌تر ذخیره شوند.
حافظه SSD در هر جایی که هارد دیسک‌ها قابل به‌کارگیری باشند، استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال در سیستم کامپیوتر، لپ‌تاپ‌ها، سیستم‌های گیمینگ، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال و تلفن‌های هوشمند همگی می‌توانند از این هارد استفاده کنند. از آنجایی که سرعت این هارد بسیار بیشتر است و می‌تواند دو کار سنگین را به‌صورت هم‌زمان کنترل کند، در کسب‌و‌کارهایی که سرعت انتقال و پردازش داده‌ها اهمیت زیادی دارد، این هارد بسیار کاربردی و محبوب است.
به‌جز این مورد، چندین ویژگی در خصوص SSDها وجود دارد که باعث برتری آن‌ها می‌شود. اولین مورد نداشتن قطعات متحرک است که باعث می‌شود در معرض آسیب‌های مکانیکی قرار نگیرد؛ بی سر و صدا هستند و مصرف انرژی کمتری دارند؛ به علت وزن کمتری که دارند برای لپ‌تاپ‌ها و وسایلی که مدام حمل می‌شوند مناسب‌تر هستند.

HDD چیست؟

هارد دیسک که سال‌های سال است در سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود. در طول این سال‌ها با رشد تکنولوژی ظرفیت آن‌ها هم افزایش و اندازه آن‌ها کاهش پیدا کرده است. در داخل هارد دیسک، دیسک‌های چرخان مغناطیسی وجود دارند که محل ذخیره اطلاعات است.
بیشتر بخوانید: در مورد قیمت هارد دیسک اینترنال اطلاعات بیشتری کسب کنید.
هارد دیسک‌ها از یک یا چند دیسک حساس به مغناطیس و یک بازوی متحرک برای خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هر دیسک است؛ همچنین یک موتور که نیروی لازم برای چرخاندن دیسک‌ها و حرکت بازوها را تأمین کند در ساختار آن وجود دارد. هارد دیسک‌ها به علت وزن بیشتری که در آن برای سیستم‌های کامپیوتری رومیزی و در کل سیستم‌هایی که چندان جابجایی در طول روز ندارند مناسب‌تر است.

تفاوت حافظه SSD و HDD در چیست؟

در خصوص حافظه SSD و HDD نمی‌توان گفت کدام‌یک بهتر از دیگری است و با توجه به نیاز هر سیستم باید نوع حافظه آن را انتخاب کرد. اگر شما هم قصد خرید یک حافظه برای سیستم‌تان را دارید و نمی‌دانید که کدام یک برای شما مناسب است، در ادامه ما به تفاوت حافظه SSD با HDD می‌پردازیم و تفاوت‌های آن‌ها را از زوایای مختلف بررسی می‌کنیم تا بتوانید راحت‌تر انتخاب خود را انجام دهید.

مقایسه hdd و ssd

توليد صدای هارد دیسک

حافظه‌های SSD به علت اینکه غیر مکانیکی هستند، اصلا سر و صدا ایجاد نمی‌کنند؛ از طرف دیگر هارد دیسک‌ها، حتی بی‌صداترین آن‌ها نیز کمی نویز تولید می‌کند. در صورتی که هارد دیسک‌ها قدیمی و یا با سرعت کندتر باشند، صدای بیشتری ایجاد می‌کنند.

وزن هارد

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، هاردهای SSD با اختلاف زیاد از هاردهای HDD سبک‌تر هستند و به همین علت برای سیستم‌هایی مانند لپ تاپ و تبلت بسیار مناسب‌تر هستند.

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

حافظه SSD به دلیل اینکه هیچ قطعه متحرکی ندارد، در صورت تکان خوردن و افتادن همواره اطلاعات شما را ایمن نگه می‌دارد. حافظه HDD به دلیل اینکه قطعات آن متحرک است، آسیب‌پذیری بیشتری دارد. در صورتی که می‌دانید هارد را برای سیستمی استفاده می‌کنید که نیاز به جابجایی مداوم دارد، یا در جای استفاده می‌شود که با دقت چندانی از آن مراقبت نمی‌شود، SSD انتخاب بهتری برای شماست.

سرعت

مهم‌ترین تفاوت حافظه SSD با HDD در رابطه با سرعت آن‌ها است و اینجاست که SSD می‌درخشد. پیش از این هم به این موارد اشاره کرده‌ایم، کامپیوترهای مجهز به حافظه SSD به سرعت بوت می‌شوند در حالی که هارد دیسک به زمان نیاز دارد و کندتر کار می‌کند. در کامپیوترها با حافظه SSD برنامه‌ها سریع‌تر راه‌اندازی و اجرا می‌شوند، فایل‌ها با سرعت بیشتری منتقل می‌شوند و در صورتی که برای کامپیوترهای مربوط به کسب و کار خود به دنبال هارد هستید‌، می‌توان گفت که تفاوت سرعت این دو می‌تواند تفاوت بین به‌موقع یا با تاخیر تمام کردن کارها باشد.
یک مسئله دیگری که در این رابطه وجود دارد، موضوع مهم تکه تکه شدن است. در هارد دیسک‌ها، برای عملکرد بهتر، دیسک‌هایی که اطلاعات بر روی آن‌ها ذخیره می‌شود، در بلوک‌های مجاور قرار گرفته‌اند. هنگامی که هارد دیسک‌ها شروع به پر شدن می‌کنند ممکن است تکه‌هایی از فایل‌های بزرگ در اطراف صفحه دیسک پراکنده شوند و مشکل تکه تکه شدن را به وجود آورد. گردهم آوردن اطلاعات تکه تکه شده، خود یکی از دلایلی است که باعث کاهش سرعت هارد دیسک‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که به علت ساختار SSD هرگز چنین مشکلی رخ نمی‌دهد.

مصرف انرژی

حافظه HDD به دلیل وجود بخش‌های حرکتی در آن، انرژی بیشتری مصرف می‌کند، در حالی که انرژی مصرفی حافظه SSD حدوداً ۲۰ درصد کمتر از HDD است. انرژی مصرفی HDD حدوداً ۶ وات و SSD نزدیک به ۲ وات است.

طول عمر

تفاوت حافظه SSD با HDD در طول عمر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران هارد است. خرید هارد اکسترنال کامپیوتر می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. HDD به دلیل وجود قطعات و فعالیت‌های مکانیکی، همچنین آسیب پذیر بودن در برابر ضربه و لرزش، عمر کوتاه‌تری دارند.

اندازه و شکل

پیش از این هم به این موضوع اشاره کرده‌ایم که حافظه SSD بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر از هارد دیسک است و همین ویژگی آن‌ها را مناسب سیستم‌های کوچک و قابل حمل مانند لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها می‌کند.
کلام پایانی
تفاوت حافظه ‏SSD با HDD، تفاوتی است که می‌تواند بر سرنوشت کار و پروژه‌ها تأثیرگذار باشد. انتخاب صحیح می‌تواند باعث ایجاد آرامش در حین انجام کارها شود یا  باعث به وجود آمدن استرس و ناهماهنگی شود. در این مقاله تلاش کردیم تا از ابعاد مختلف تفاوت‌های این دو حالت را بررسی کنیم، با هر کدام به صورت جداگانه آشنا شدیم و تفاوت‌های آن‌ها را در ویژگی‌های مهم مانند سرعت، مقاومت، طول عمر و مصرف انرژی، سایر ویژگی‌های دیگر بررسی کردیم.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و در تصمیم‌گیری به شما کمک کند.

  • تاریخ: یکشنبه 14 شهریور 1400 - 11:10
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها