نکات مهم در خرید اسپیکر بلوتوثی

نکات مهم در خرید اسپیکر بلوتوثی
زمان مورد نیاز برای مطالعه

اسپیکر جز وسایل صوتی است و می‌تواند همانند یک باند صوتی قوی، صدا را در تمام سطوح پخش کند. از نوع‌های رایج اسپیکر می‌توان به نوع بلوتوثی آن اشاره نمود که بسیار کاربردی و مفید است. این نوع از اسپیکر در اصل با بلوتوث کار می‌کند و با روشن شدن بلوتوث و وصل شدن به اسپیکر شروع به فعالیت خواهد کرد.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

برای خرید بهترین نوع اسپیکر بلوتوثی در گام نخست باید به نیازها و کاربردهای خود از نوع اسپیکر توجه نمود. از نکات مهم خرید اسپیکر بلوتوثی، می‌توان به‌طور عمده به موارد زیر اشاره نمود: اندازه، جنس، وزن، مقاومت، بررسی توان، شیوه شارژ شدن دستگاه، میزان صدا، عمر باتری، برد دستگاه و ... .

1- بررسی اندازه، وزن و جنس بدنه:

در گام اول باید به سایز، وزن، ابعاد و جنس بدنه اسپیکر توجه نمود. توجه به میزان وزن و اندازه و همچنین جنس بدنه کاملاً یک امر سلیقه‌ای است و فرد برحسب علاقه می‌تواند هر نوعی که برایش راحت‌تر است، انتخاب کند. وزن بیشتر این نوع اسپیکرها در حدود 400 گرم بوده و از جنس ضد آب نیز برخوردار هستند. انواع اسپیکرهای بلوتوثی در ابعاد مختلفی ازجمله نوع‌های جیبی و نوع‌های بزرگ طبقه‌بندی می‌شوند.

2- سنجش کیفیت صدا:

ملاک اصلی افراد برای خرید یک اسپیکر بی‌سیم یا بلوتوثی، در اصل توجه به میزان صدای خروجی اسپیکر یا کیفیت صدای آن است. صدای خروجی از اسپیکر عمداً باید زیبا و دل‌نشین باشد و همچنین میزان صدا ازلحاظ کیفیت نمره قابل قبولی کسب کند.

از نکات مهم خرید اسپیکرهای بدون سیم در ارتباط با سنجش کیفیت صدای آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که تمامی آن ها شامل پخش آزمایشی نبوده و به همین علت جایز است تا قبل از خرید از میزان کیفیت صدا اطمینان حاصل شود؛ نه ظرفیت صدای خروجی اسپیکر.

3- پاسخ فرکانسی:

پاسخ فرکانسی اسپیکر نیز یکی دیگر از نکات مهم خرید اسپیکر بلوتوثی است. پاسخ فرکانسی در اصل یک عدد بوده که با واحد هرتز اندازه‌گیری و سنجش می شود و نشان‌دهنده طیف وسیعی از تن‌های صدای تولیدی است.

نخستین عدد مشخص‌شده در اصل صدایی است که اسپیکر می‌تواند تولید کند و همچنین این عدد عمق بیس را تعیین خواهد نمود. دومین عدد مشخص‌شده هم تعیین‌کننده زیرترین صدا و بالاترین فرکانس است. به هراندازه میزان تفاوت میان این دو عدد زیادتر باشد، موسیقی یا صدای خروجی بهتر و مشخص‌تر خواهد بود.

4- بررسی حساسیت اسپیکر:

در راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی توجه به میزان حساسیت اسپیکر امری مهم و ضروری بوده و حساسیت این دستگاه مشخص‌کننده بازدهی صدا در تبدیل نیرو به حجم صدا است. هراندازه میزان حساسیت بیشتر باشد، صدای خروجی دستگاه بلندتر از نسبت نیروی مشخص‌شده خواهد بود. بررسی حساسیت اسپیکر نیز با واحد دسی‌بل نشان داده می‌شود.

5- بررسی عملکرد و عمر باتری:

نکته مهم دیگر خرید اسپیکر بلوتوثی، توجه به عملکرد و عمر باتری استفاده‌شده در اسپیکر بلوتوثی است. برای خرید بهترین نوع اسپیکر باید به سراغ اسپیکر دارای باتری قوی (ازنظر میزان ظرفیت) رفت. همچنین بهتر است اسپیکر مدنظر از امکانات جانبی کمتری برخوردار باشد. برای بررسی عملکرد و عمر باتری اسپیکر باید به ویژگی‌هایی ازجمله میزان سرعت شارژ شدن و مدت‌زمان کارکرد دستگاه بعد از شارژ شدن کامل توجه شود.

6- توجه به توان اسپیکر بلوتوثی:

عدد مشخص‌شده در ارتباط با میزان توان دستگاه، اساساً معین خواهد کرد که اسپیکر تا چه توانی را می‌تواند بپذیرد، بدون آن‌که آسیب یا مشکلی به وجود آید. توان های بالاتر معمولاً آسیبی به اسپیکر نخواهند زد ولی توان‌های کمتر در اصل سبب آسیب رساندن به انواع اسپیکرهای بلوتوثی می‌شوند. میزان توان با واحد وات سنجش و اندازه‌گیری می‌شود.

نکات خرید اسپیکر بی سیم

7- توجه به نسخه بلوتوث:

توجه به نوع نسخه یا نوع ورژن بلوتوث اسپیکر، امری مهم و ضروری است. امروزه البته در راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی مشخصات کامل نوع نسخه بلوتوث کامل درج‌ شده و دیگر نیازی به تحقیق درباره نوع نسخه آن نخواهد بود. بیشتر دستگاه‌های صوتی مثل اسپیکرهای بی‌سیم و بلوتوثی از آخرین ورژن یا نسخه بلوتوثی برخوردار هستند.

8- توجه به برد دستگاه یا فاصله پشتیبانی‌کننده: 

یکی دیگر از معیارها یا نکات مهم، توجه به میزان فاصله یا برد اسپیکر است که به‌طور کل در حدود 10 متر را پشتیبانی خواهد کرد. امروزه نوع‌های بسیار پیشرفته‌ای از اسپیکر بلوتوثی در دنیا تولیدشده است که می‌تواند بیش از 10 متر برد داشته باشند.

9- سازگاری با سیستم‌عامل: 

ازجمله نکات مهم و بااهمیت دیگر توجه ویژه به سازگاری اسپیکر موردنظر با انواع و اقسام مختلف سیستم‌عامل‌ها مثل ویندوز، اندروید، IOS و ... است.

10- مقاومت کافی:

بیشتر افراد از اسپیکرهای بلوتوثی در محیط‌های بیرون از خانه و یا در داخل ماشین استفاده خواهند کرد. این نوع اسپیکرها در کل از مقاومت بسیار خوبی در برابر عوامل مختلف محیطی ازجمله گردوغبار، باران، ورود حشرات و ... برخوردار هستند. یکی از ویژگی‌های اساسی بیشتر اسپیکرهای بی سیم موجود در بازار، ضد آب بودن است.

11- امپدانس یا مقاومت الکتریکی اسپیکر:

یکی دیگر از نکات خرید اسپیکر بی‌سیم امپدانس یا مقاومت الکتریکی بوده و این کمیت با واحد اهم نشان داده می‌شود و میزان مقاومت الکتریکی اسپیکر را بررسی خواهد کرد. هراندازه امپدانس کمتر باشد، سیگنال‌ ساده‌تر رد می‌شود و درنتیجه سبب بهتر شدن صدای خروجی خواهد شد. عدد امپدانس اسپیکر عدد ثابتی نبوده و دائم دچار تغییرات می‌شود.

12- توجه به درگاه‌های ورودی:

اسپیکر بلوتوثی از خصوصیت اتصال به شکل بلوتوث با هر نوع وسیله‌ هوشمند دیگری برخوردار است و همچنین از درگاه‌های ورودی دیگری نیز تشکیل می‌شود. ازجمله مهم‌ترین درگاه‌های ورودی اسپیکر بلوتوثی افزون بر بلوتوث می‌توان به پورت‌های USB، جک 3 میلی‌متری صدا، درگاه ورودی کارت حافظه یا رم و ... اشاره نمود.

13- قابلیت پاسخ‌دهی به تلفن همراه:

بعضی از نوع‌های اسپیکرهای بلوتوثی از خصوصیت و ویژگی پاسخ‌دهی همه‌جانبه به تلفن همراه برخوردار هستند؛ یعنی در هنگام پخش موسیقی، صدا را قطع کرده و شرایط پاسخ‌دهی را به طرز مناسبی مهیا می‌کنند. این قابلیت در بعضی از مدل‌های جدید و پیشرفته اسپیکر بلوتوثی درج شده و در مدل‌های قدیمی هنوز آزمایش نشده است.

پاسخ دهی به تلفن همراه با اسپیکر بلوتوثی

14- بررسی طریقه شارژ:

بیشتر اسپیکرهای بلوتوثی توسط پورتی مخصوص شارژ می‌شوند. نوع پورت اسپیکر می‌تواند ازنظر میزان شارژ دستگاه بسیار مؤثر باشد. برای نمونه پورت Micro-USB یا پورت از نوع C می‌تواند باعث شارژ شدن اسپیکر شود و یا همچنین در صورت نداشتن پریز برق می‌توان از این پورت در بیرون از خانه به‌وسیله‌ پاور بانک استفاده نمود.


آیا می دانید بهترین اسپیکر بلوتوثی قابل حمل کدام مدل ها هستند؟

سخن پایانی:

توجه به راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی سبب می شود که انتخابی مناسب داشته باشید. اما نکته مهم دیگر این است که بعد از مطالعه راهنما و کسب آگاهی های لازم در این مورد، خرید را از یک منبع معتبر انجام دهید. سورس کامپیوتر انواع کالاهای دیجیتال را با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند و تضمین اصالت کالا را به تمامی مشتریان خود می دهد.

  • تاریخ: دوشنبه 22 فروردین 1401 - 13:41
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها