استفاده از کول پد لپ تاپ چه مزایایی دارد؟

استفاده از کول پد لپ تاپ چه مزایایی دارد؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه
کار کردن با لپ‌ تاپ به مدت طولانی ازجمله انجام بازی و کارهای گرافیکی سنگین می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد لپ‌تاپ شود. بسیاری از مردم، لپ‌تاپ خود را روی رختخواب یا روی پاهای خود قرار می‌دهند یا حتی یک بالشت زیر آن می‌گذارند و بدون اینکه متوجه شوند، جریان هوا را مسدود می‌کنند؛ همین شیوه استفاده نیز باعث گرم شدن بیش از حد لپ‌تاپ می‌شود.
سؤال متداولی که در این مورد وجود دارد این است که آیا واقعاً وجود یک کول پد برای لپ‌تاپ نیاز است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت، قرار گرفتن طولانی مدت قطعات لپ‌تاپ در معرض حرارت و گرما بیش از حد، می‌تواند در طولانی مدت به آن‌ها آسیب برساند و در مواردی که گرما شدید باشد، ممکن است سیستم را کاملاً خراب کند. 
درون لپ‌تاپ فن خنک کننده وجود دارد، اما این فن‌ها قدرت محدودی برای خنک کردن سیستم دارند که باعث می‌شود وجود کول پد برای سلامت لپ‌تاپ ضروری باشد. از فواید کول پد این است که علاوه بر کاهش دمای دستگاه، به دلیل ویژگی تنظیم ارتفاع، استفاده از لپ‌تاپ را نیز راحت‌تر می‌کند. در این مقاله از تأثیر استفاده از کول پد بر جنبه‌های مختلف لپ‌تاپ صحبت می‌کنیم، مزایا و مضرات استفاده از آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

تأثیر استفاده از کول پد در عمر باتری لپ تاپ

باتری‌های لیتیوم یونی که در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها به کار رفته است، در برابر گرما آسیب زیادی می‌بینند و دوام آن‌ها کاهش می‌یابد؛ بنابراین، وجود یک کول پد در این شرایط ضروری است. بسیاری از مدل‌های کول پد از طریق پورت USB به لپ‌تاپ متصل می‌شوند. از آنجایی که این نوع از کول پدها برای خنک کردن لپ‌تاپ، انرژی خود را از باتری کامپیوتر دریافت می‌کنند، می‌توانند باعث کاهش ۲ تا ۱۰ درصدی عمر باتری شوند.

تأثیر استفاده از کول پد در عملکرد و سرعت لپ تاپ

همان‌طور که گفته شد، سی‌پی‌یو گرمای زیادی تولید می‌کند و هرچه سریع‌تر این گرما از سیستم خارج شود، قدرت عملکرد سیستم نیز بیشتر می‌شود. گاهی با بالا رفتن دما، لپ تاپ ممکن است که خاموش یا ری‌استارت شود، شما می‌توانید با استفاده از کول پد، دمای پردازنده و کارت گرافیک لپ تاپ خود را تا میزان قابل توجه‌ای پایین بیاورید. این کار علاوه بر افزایش عمر مفید این دو قطعه، سبب پردازش سریع‌تر اطلاعات در انجام کارهای مختلف خواهد شد. بنابراین خرید کول پد می تواند از ایجاد هزینه های دیگر پیشگیری کند.

تأثیر استفاده از کول پد در کاهش دمای لپ تاپ

کول پدهای مجهز به فن، می‌توانند به پایین نگه داشتن دمای لپ‌تاپ بدون نیاز به هرگونه تغییر سخت افزاری، کمک زیادی کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که دمای کارکرد لپ‌تاپ، تحت تأثیر دمای محیط نیز قرار می‌گیرد. لپ‌تاپ در اتاقی با دمای ۵۰ درجه، به‌مراتب گرم‌تر از زمانی است که در اتاقی با دمای ۲۰ درجه قرار داده شود. کول پدها با دمیدن هوای خنک به لپ‌تاپ یا دریافت هوای گرم از آن، به کاهش دمای لپ تاپ و هوای اطراف آن کمک می‌کنند.

کولینگ پد برای لپ تاپ

استفاده از کول پد در چه مواردی ضروری است؟

استفاده از کول پد، زمانی که لپ‌تاپ شما قدیمی است و بیش از حد داغ می‌شود، ضرورت دارد. ضروری بودن کول پد، برای لپ‌تاپ‌هایی که آن‌قدر دمای آن‌ها بالا می‌رود که خاموش می‌شوند، بسیار بیشتر است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ که مخصوص اجرای بازی و پردازش‌های سنگین هستند نیز به کول پد مناسب خود نیاز دارند. 
در صورتی که شما هم از آن دسته افرادی هستید که لپ‌تاپ را روی تشک، بالشت یا پای خود قرار می‌دهید و مسیر هوا را مسدود می‌کنید، حتماً به یک کول پد نیاز دارید. درنهایت باید گفت، هر زمان تشخیص دادید که در طول کار، دمای لپ‌تاپ‌ شما بالا می‌رود و ممکن است منجر به آسیب قطعات داخلی شود، وقت استفاده از یک کول پد است.

مضرات استفاده از کول پد

پیش از این در خصوص مزایا استفاده از کول‌پد صحبت کردیم، اکنون وقت آن است که به ضررهای استفاده از کول پد نیز اشاره کنیم. در بخش‌های قبل در خصوص مزیت کول پد لپ تاپ، گفتیم که موجب کاهش دمای سیستم و جلوگیری از آسیب به قطعات داخلی می‌شود؛ اما نکته قابل توجه این است که لپ‌تاپ‌ها با سیستم خنک کننده‌ای تولید می‌شوند که از نظر فرم و ساختار داخلی برای آن مدل لپ‌تاپ بهینه است. 
با وجود سیستم خنک کننده داخلی، در صورتی که دمای لپ تاپ در حد معمول است، نیازی به استفاده از کول‌پد ندارید. استفاده از کول پد، با وجود یک فن یا فن‌های متعدد و گاها چراغ‌های تزئینی، مصرف باتری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. از طرف دیگر، با توجه به نحوه عملکرد آن و دمیدن هوا به لپ‌تاپ، ممکن است گرد و غبار همچنین ذرات موجود در محیط اطراف را نیز به لپ‌تاپ وارد کند.
سخن پایانی
ضرورت استفاده از کول پد همواره مورد سؤال بوده است. در این مقاله از سایت کامپیوتر سورس به پاسخ این سؤال پرداختیم و تلاش کردیم تا ابهامات را برطرف کنیم. ضررها و مزایا استفاده از کول پد را از جوانب مختلف بررسی کردیم و به تأثیر آن بر عملکرد سیستم، باتری و دمای لپ‌تاپ پرداختیم؛ به ضرورت کول پد گیمینگ نیز اشاره کردیم. امیدواریم که با خواندن این مطلب به پاسخ سؤالات خود رسیده باشید. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.
  • تاریخ: یکشنبه 14 آذر 1400 - 10:34
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها