کول پد مناسب برای لپ تاپ؛ ویژگی‌های کول پد خوب

کول پد مناسب برای لپ تاپ؛ ویژگی‌های کول پد خوب
زمان مورد نیاز برای مطالعه
امروزه لپ‌تاپ‌ها به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از لپ تاپ‌ها پس از استفاده مداوم و همین‌طور اجرای برنامه‌های سنگین، داغ می‌شوند. پس از مدتی ممکن است این گرما به حدی بالا برود که به سایر بخش‌های آن نیز آسیب بزند، بر عملکرد آن تأثیر بگذارد و باعث خرابی شود. بین اجزا داخلی لپ‌تاپ، CPU و GPU که دو جز مهم لپ‌تاپ هستند و کارکرد لپ‌تاپ مستقیما به این دو مرتبط است، بیشترین آسیب را بر اثر حرارت می‌بینند. گاهی لپ‌تاپ برای جلوگیری از آسیب سی‌پی‌یو در برابر حرارت، خاموش می‌شود.
برای خلاص شدن از این وضعیت، باید از کول پد کمک گرفت. کول پد یک سیستم خنک کننده خارجی است که به منظور کاهش دمای لپ‌تاپ و حل مشکل گرم شدن بیش از حد آن طراحی شده است. این وسیله کمک می‌کند تا لپ‌تاپ شما همواره در دمای مطلوب بماند و عملکرد آن مختل نشود. کول پدها به شما این امکان را می‌دهند که هرکجا که هستید لپ‌تاپ خود را خنک نگه دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های کول پد آشنا شویم و ببینیم که هنگام انتخاب کول پد مناسب چه ویژگی‌هایی را باید مد نظر قرار دهیم.

تاثیرات کول پد لپ تاپ بر روی عمر باتری

بسیاری بر این باورند که کول پد به علت مصرف زیاد برق در نهایت باعث آسیب به باتری لپ‌تاپ و کاهش عمر آن می‌شود اما باید گفت این مورد با آسیبی که ممکن است بر اثر حرارت بالا به باتری وارد شود قابل‌مقایسه نیست. همان‌طور که گفته شد دمای بالا و حرارت تولید شده در بخش داخلی لپ‌تاپ می‌تواند آسیب‌های زیادی به CPU، کارت گرافیک و باتری وارد کند. استفاده از کول پد، با تعدیل دما و کاهش حرارت تولید شده می‌تواند ناجی سیستم شما باشد.

ویژگی‌های کول پد مناسب

برند‌های مختلف، مدل‌های متفاوتی از کول پد را تولید می‌کنند. انتخاب کول پد مناسب، باید با توجه به ویژگی‌های لپ‌تاپ ما و استانداردهای موجود برای تشخیص یک کول پد خوب باشد. در ادامه نکاتی را بررسی خواهیم کرد که در انتخاب کول پد مناسب به شما کمک می‌کند. 

• اندازه مناسب:

اندازه کول پد باید متناسب با لپ‌تاپ باشد، اگر کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از سایز لپ‌تاپ باشد و لپ تاپ به خوبی و در محل درست روی آن قرار نگیرد، مشکلاتی به وجود می‌آورد و کارایی لازم را نخواهد داشت. کول پدها در اندازه‌های مختلف، متناسب با انواع سایز لپ‌تاپ طراحی و تولید می‌شوند. سایز لپ‌تاپ‌ها معمولا ۱۱، ۱۴، ۱۵.۶ و ۱۷ اینچی هستند، کول پدها هم بر اساس همین سایزها طراحی می‌شوند. اگر آن را مدام همراه با لپ‌تاپ خود جابه‌جا می‌کنید، مطمئن باشید کول پدی که خریداری می‌کنید به راحتی قابل حمل و سبک وزن باشد.

کول پد مناسب

• ارتفاع مناسب از سطح زمین:

ارتفاع کول پد موضوعی است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت؛ ارتفاع مناسب کول پد مستقیما بر موضوع چرخش هوا و عمل انتقال گرما تاثیر می‌گذارد. مناسب‌ترین ارتفاع برای کول پد از سطح زمین ۲ تا ۵ سانتی متر است.

• جنس بدنه و کیفیت ساخت فن:

جنس بدنه کول پد می‌تواند پلاستیکی یا فلزی باشد، اما برای جابه‌جایی راحت‌تر و سبک بودن بهتر است کول پدی از جنس پلاستیک سخت و محکم انتخاب کنیم. کول پدهایی از جنس پلاستیک خود با حرارت لپ‌تاپ داغ نمی‌شوند. از طرف دیگر کول پدهای آلومینیومی طرف‌داران زیادی دارند و البته از دوام بسیار بالاتری هم برخوردارند. از آنجایی که آلومینیوم رسانای گرما است، در صورتی که لپ‌تاپ خیلی داغ شده باشد، آلومینیوم به راحتی می‌تواند این گرما را به خود جذب کند و باعث سریع‌تر خنک شدن لپ‌تاپ می‌شود. کیفیت ساخت فن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا فن کول پد باید توان کافی داشته باشد و خنک‌کنندگی را به طور یکنواخت در حداکثر سطح لپ‌تاپ شما فراهم کند.

• کیفیت فن کول پد:

از دیگر ویژگی‌های مهم کول پدها، فن آن‌ها است. فن که مهم‌ترین وظیفه، یعنی خنک‌کنندگی، در این دستگاه را به عهده دارد می‌تواند از ۱ تا ۶ عدد در هر کول پد وجود داشته باشد. کیفیت و سرعت فن‌ها از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام خرید کول پد آن را در نظر بگیرید. در انتخاب کول پد مناسب حتما به تعداد فن‌های آن توجه کنید، هرچه تعداد فن‌ها بیشتر باشد بسیار سریع‌تر و موثرتر می‌تواند دمای داخلی لپ تاپ را کاهش دهد و سرعت خنک‌کنندگی آن بیشتر است. در بسیاری از کول پدها سرعت فن می‌تواند متغیر باشد و شما می‌توانید آن را مطابق با نیاز خود کاهش و افزایش دهید.

• نداشتن نویز و صدا:

نویز و سروصدا از حرکت فن‌ها ایجاد می‌شود. در صورتی که کول پد با کیفیتی را انتخاب کرده باشید، فن‌های آن سر صدایی نخواهند داشت یا صدای بسیار کمی تولید می‌کنند که اصلا آزار دهنده نیست. باید این نکته را در نظر گرفت در آن دسته از کول پدهایی که فن‌ها نویز تولید می‌کنند، با افزایش سرعت فن‌ها، نویز آن نیز بیشتر می‌شود.
سخن پایانی
کول پدها برای لپ تاپ ضروری هستند و می‌توانند در تابستان ساعت‌ها بازی کردن یا اجرای برنامه‌‌های سنگین را برای لپ‌تاپ قابل تحمل و از آسیب به آن جلوگیری کنند. پیش از این هم به این موضوع مهم اشاره شد که اگر لپ تاپ بیش از حد داغ شود آسیب‌های جدی به اجزای داخلی آن مانند پردازنده، کارت گرافیک، مادر برد و هارد وارد می‌شود. اگر می‌خواهید از این آسیب‌ها جلوگیری کنید باید از یک کول پد کمک بگیرید. اگر در پی خرید مادربرد گیگابایت باشید حتماً می دانید که هزینه آن بالا است و بهتر است که از خرابی آن پیشگیری کنید.  
کول پدها با کمک فن‌هایی که دارند باعث به وجود آمدن جریان هوا در لپ‌تاپ می‌شوند و اجزای سخت افزاری لپ‌تاپ را در دمای ایمن نگه می‌دارند. دقت کنید که همه کول پدها مناسب لپ‌تاپ شما نیستند هنگام انتخاب کول پد مناسب باید ویژگی‌های ذکر شده مانند اندازه آن، ارتفاع، کیفیت، فن‌ها و نویز آن را در نظر گرفت.
امیدواریم که این مقاله از سایت کامپیوتر سورس برای شما مفید واقع شده باشد.
  • تاریخ: سه شنبه 23 شهریور 1400 - 14:09
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها