راهکارهایی جهت مراقبت از باتری لپ تاپ

راهکارهایی جهت مراقبت از باتری لپ تاپ
زمان مورد نیاز برای مطالعه

لپ‌ تاپ‌ها در جوامع امروزی با پیشرفت علم و تکنولوژی، جایگاه ویژه‌ای را در میان لوازم الکتریکی پیداکرده و به علت آسان بودن در حمل‌ونقل نسبت به کامپیوترهای خانگی از محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم برخوردار هستند.

همان‌گونه که میدانید لپ‌تاپ برای تأمین انرژی خود یا به‌صورت مستقیم از برق تغذیه می‌کنند یا با استفاده از باتری ۲ تا ۴ ساعت به کار کردن می‌پردازند؛ اما برخی از افراد نحوه نگهداری و مراقبت از باتری لپ‌تاپ را نمی‌دانند که همین دلیل باعث بروز مشکلاتی در طول عمر لپ‌تاپ و باتری آن خواهد شد.

ما در وب‌سایت سورس کامپیوتر برای شما عزیزان راهکارهایی را جهت مراقبت و افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ در اختیارتان قرار داده‌ایم، دانستن این موارد با بالارفتن قیمت لپ تاپ ضروری است.

  

راهکارهای نگه‌داری از باتری لپ‌تاپ

باتری لپ‌تاپ این امکان را به ما می‌دهد که درصورتی‌که پریز برق دسترسی نداشته باشیم بتوانیم به مدت چند ساعت از لپ‌تاپ استفاده کنیم. به‌طور کلی هنگام انجام کارهای سنگین بهتر است از باتری لپ‌تاپ استفاده نکنیم و آن را به برق مستقیم متصل کنیم. برخی از لپ‌تاپ‌ها این قابلیت را دارند تا بتوانیم باتری آن‌ها را در مواقعی که نیازی به آن نیست جدا کرده تا استفاده کمتری از باتری شده و فشار کمتری به آن متحمل شود.

 اما در لپ‌تاپ‌های جدید و امروزی باتری لپ‌تاپ‌ها به‌صورت داخلی بوده امکان جداسازی آن‌ها وجود ندارد. به همین علت در ادامه توضیحاتی را جهت مراقبت از باتری لپ‌تاپ خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد تا بتوانید چرخه و طول عمر باتری لپ‌تاپ خود را افزایش دهید.

 دورنگه داشتن لپ‌تاپ از گرما

 همان‌گونه که میدانید، گرما قاتل سلول‌های باتری است و آن را در کمترین زمان ممکن فرسوده خواهد کرد. علائم فرسودگی ممکن است متفاوت باشد؛ اما از بارزترین نشانه‌های آن می‌توان به تغییر شکل و بادکردگی، تخلیه شارژ در چند دقیقه و عدم شناسایی آن توسط لپ‌تاپ اشاره کرد.

 به‌طور کلی برای اینکه بتوانید باتری سالم‌تر با طول عمر بیشتر داشته باشید، بهتر است آن را از گرما و تابش نور آفتاب دور نمایید. درصورتی‌که آن را با استفاده از خودروی شخصی حمل می‌کنید، هرگز فراموش نکنید که نباید آن را در خودرو رها کنید؛ زیرا این کار باعث افزایش دمای باتری و منجر به آسیب رسیدن به باتری و درنهایت دستگاه خواهد شد.

دومین نکته در خصوص مراقبت از باتری لپ‌تاپ در برابر گرما خنک نگه‌داشتن آن هنگام انجام کارهای سنگین است. هنگامی‌که مشغول به بازی کردن یا در حال کار با نرم‌افزار سنگین هستید، فن لپ‌تاپ با بالاترین سرعت شروع به کار می‌کند، اما می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که این میزان خنک‌کنندگی توسط فن کوچک لپ‌تاپ کافی نیست و بهتر است از پایه یا فن خنک‌کننده لپ‌تاپ کمک بگیریم. پایه خنک‌کننده لپ‌تاپ مقداری از سطح میز فاصله دارد و منجر می‌شود تا لپ‌تاپ فضای بیشتری برای تبادل هوای گرم و سرد داشته باشد و همین موضوع منجر به خنک شدن بهتر لپ‌تاپ خواهد شد.

اما در خصوص فن خنک‌کننده لپ‌تاپ باید به شما بگوییم که این محصول یک صفحه است که در خود یک یا چند فن دارد که با استفاده از کابل usb انرژی خود از لپ‌تاپ دریافت می‌نماید. از فن خنک‌کننده لپ‌تاپ می‌توان به‌عنوان آسان‌ترین و راحت‌ترین روش مراقبت از باتری لپ‌تاپ و همچنین دیگر اجزای سازنده دستگاه یادکرد.

 برخی از افراد هنگامی‌که به دیدن فیلم و سریال مشغول هستند، لپ‌تاپ خود را بر روی تخت یا مبل می‌گذارند که این مسئله موجب به گرم‌تر شدن لپ‌تاپ و درنهایت منجر به آسیب رسیدن به باتری خواهد شد. پس بهتر است هنگام تماشای فیلم و سریال لپ‌تاپ خود را بر روی سطح صاف همچون میز قرار دهیم.

 بروزرسانی درایوها و نرم‌افزارهای لپ‌تاپ

 برخی از نرم‌افزارها مخصوص هر لپ‌تاپ هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سلامت باتری لپ‌تاپ خود را بسنجید و در صورت نیاز تغییراتی در آن ایجاد نمایید. هنگامی که شما سعی در بروز نگه‌داشتن نرم‌افزارها و درایوهای لپ تاپ داشته باشید، ممکن است قابلیت‌های جدیدی به‌منظور بهبود عملکرد باتری به آن اضافه شود.

با استفاده از برنامه مخصوص باتری در برخی از لپ‌تاپ‌ها می‌توان بر اساس شرایط، مود و تنظیمات لپ‌تاپ را تغییر داد که برای مثال می‌توان به حالت کم‌مصرف، معمولی و حالت بهترین عملکرد اشاره کرد که بهتر است در صورت تماشای فیلم یا انجام کاره‌ای سبک با استفاده از باتری لپ‌تاپ، آن را بر روی حالت کم‌مصرف قرار داده تا استفاده کمی از پردازنده و کارت گرافیک شود. همین موضوع منجر می‌شود تا انرژی کمتری برای روشن نگه‌داشتن لپ‌تاپ مورداستفاده قرار گیرد و طول عمر باتری لپ‌تاپ شما افزایش یاید.

همچنین آپدیت نگه‌داشتن درایوها موجب می‌شود تا قابلیت جدید به بخش موردنظر لپ‌تاپ اضافه شود یا اینکه برای رفع باگ و مشکلات نرم‌افزاری‌ای که احتمالاً بر روی دستگاه شما وجود داشت مفید واقع شود. این موضوع منجر می‌شود تا لپ‌تاپ بتواند به‌صورت بهینه و مدیریت‌شده از باتری تغذیه نماید.

 کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ

یکی از راه‌های بهبود عملکرد باتری لپ‌تاپ، کالیبره کردن آن است. هنگامی باید برای این کار اقدام کنید که باتری لپ‌تاپ شما در وضعیت همیشگی قرار ندارد و در کمترین زمان ممکن شارژ آن تخلیه میشود. ساده‌ترین راه برای کالیبره کردن باتری این است که ابتدا باتری لپ‌تاپ را به تا رسیدن به میزان ۱۰۰ درصد شارژ نمایید و سپس اجازه دهید تا به مدت ۲٫۵ ساعت دیگر به پریز برق متصل باشد. پس از رسیدن به این مرحله تنها کافی است تا لپ‌تاپ را از آداپتور برق جدا کرده و اجازه دهید تا لپ‌تاپ به میزان ۰ درصد از باتری برسد. صبر کنید تا به مقدار ۳ تا ۴ ساعت لپ‌تاپ در همین وضعیت باقی بماند و سپس لپ‌تاپ را تا رسیدن به ۱۰۰ درصد شارژ نمایید. درصورتی‌که باتری لپ‌تاپ شما با استفاده از این روش نگه‌داری انرژی خود را به دست نیاورد باتری شما فرسوده شده است و برای تعویض آن اقدام نمایید.

 در همین زمینه : خرید لپ تاپ مخصوص بازی

بهترین روش برای شارژ باتری لپ‌تاپ چیست

برای اینکه بتوانید به بهترین نحو باتری لپ‌تاپ خود را شارژ کنید، بهتر است تا هنگامی شارژ کامل، بازی کردن و باز کردن برنامه‌های سنگین را فراموش کنید. هنگامی‌که مقدار شارژ لپ‌تاپ به مقدار ۱۰۰ درصد رسید می‌توانید آن را از شارژر جدا کرده و از آن استفاده نمایید. اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ با استفاده برق مستقیم استفاده نمایید درصورتی‌که باتری لپ‌تاپ شما جدا می‌شود آن را از دستگاه جدا کنید، اما در صورت داشتن باتری داخلی، بهتر است پس از رسیدن به مقدار ۱۰۰ درصد انرژی کار با لپ‌تاپتان را آغاز نمایید. با این روش ساده با استفاده از رعایت اصول اولیه مراقبت از باتری لپ‌تاپ به‌راحتی می‌توانید عمر باتری لپ‌تاپ خود را افزایش داده و سالیان سال بدون نیاز به تعویض باتری از آن استفاده نمایید.

 

سخن آخر

در این مقاله که توسط کارشناسان ما در وب‌سایت سورس کامپیوتر تهیه شده بود به بررسی راه‌های افزایش طول عمر و مراقبت از باتری لپ‌تاپ پرداختیم و فهمیدیم که گرما تا چه میزان می‌تواند بر روی طول عمر آن تأثیر منفی بگذارد. در ادامه با راه‌هایی نظیر بروز رسانی درایوها برای بهبود عملکرد باتری آشنا شدیم و دانستیم در صورت بروز مشکل، کالیبره کردن می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

در صورت علاقه به مقالات این‌چنینی در حوزه فنّاوری به بخش وبلاگ ما مراجعه کرده و اطلاعات جالبی را که در آینده برای شما ممکن است مفید واقع شود را دریافت نمایید.

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، متشکریم.

 

دیدگاه ها