شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند

شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند
زمان مورد نیاز برای مطالعه
باتری تلفن همراه به عنوان منبع تأمین کننده انرژی، نقش کلیدی و بسیار مهمی را در سیستم‌های تلفن همراه هوشمند داراست. از طرفی امروزه ظرفیت و طول عمر باتری‌های تلفن همراه هوشمند، یکی از پارامتر‌های مهم در انتخاب یک تلفن همراه مناسب است. به همین دلیل، شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند، از آنجایی که تأثیر بسزایی بر کیفیت و طول عمر باتری تلفن همراه دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. 
در ادامه این نوشته ما بر آنیم تا به تمامی سؤالات رایج موجود پیرامون نحوه درست شارژ کردن باتری تلفن همراه هوشمند ازجمله، روش درست شارژ گوشی هوشمند، بهترین زمان شارژ گوشی تلفن همراه، رفتار‌های اشتباه در حین شارژ تلفن همراه و هر آنچه که شما پیرامون شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند به آن نیاز دارید را پاسخ دهیم. 

شارژ اولیه گوشی‌های هوشمند

مطمئناً شما نیز شاهد آن بوده‌اید که فروشندگان تلفن‌های همراه، پس از فروش محصول، عنوان می‌کنند که تلفن همراه خریداری شده را به مدت 8 الی 12 ساعت در حالت شارژ کامل باقی بگذارید تا مقدار ظرفیت باتری به حداکثر خود برسد. اما آیا این ادعا درست است؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت، طرز شارژ کردن گوشی نو کاملاً متناسب با نوع باتری مصرفی آن است. مطلب ذکر شده برای تلفن‌های همراه قدیمی که باتری‌های آن‌ها عموماً از نوع نیکل کادمیوم بود کاملاً صادق است. اما گوشی‌های تلفن همراه جدید قالبا از باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر بهره می‌برند که دارای مکانیسم هوشمند‌تر و چگالی انرژی بیشتری هستند. جالب است بدانید نه تنها ادعا بالا در رابطه با این نوع باتری اشتباه است، بلکه منجر به آسیب رساندن به باتری تلفن همراه نیز می‌شود که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

چه کنیم تا عمر باتری گوشی‌های هوشمند را افزایش دهیم؟

حال پس از آنکه با طرز صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند آشنا شدیم، مطمئناً سؤال اساسی بعدی آن است که چه کاری می‌توان انجام داد تا باتری تلفن همراهمان از طول عمر بیشتری برخوردار باشد؟ مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کار، توجه به قانون شارژ گوشی بین 30 تا 80 درصد است.

قانون شارژ گوشی بین 30 تا 80 درصد:

 مکانیسم باتری‌های لیتیوم یون بر اساس درج برگشت‌پذیر یون‌های لیتیوم به مابین ساختار آند و کاتد یا به ترتیب دو قطب منفی و مثبت باتری است. حال این که این ساختار مثبت و منفی به شکل لایه‌ای هستند و در صورت قرار گیری بیش از حد یون لیتیوم در بین این لایه‌ها و یا خروج بیش از حد یون لیتیوم، این لایه‌ها طی مدت زمان کمتر و به مقدار بیشتری تخریب خواهند شد. در نتیجه بهترین حالت برای به حداقل رساندن مقدار تخریب این شبکه‌ها نگه داشتن شارژ باتری بین 30 تا 80 درصد است.

عوامل مؤثر بر دوام باتری تلفن همراه

در ادامه بحث پیرامون شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند به سراغ عوامل تأثیرگذار بر روی دوام باتری می‌رویم. عوامل متعددی قادرند بر روی مقدار دوام باتری مؤثر باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل تعداد چرخه شارژ و دشارژ باتری، نوع شارژر مصرفی و همچنین دما باتری باشد. 
تعداد چرخه شارژ و دشارژ رابطه مستقیمی با میزان استفاده شما از باتری تلفن همراه دارد؛ به این معنی که شما هر چقدر بیشتر از تلفن همراه استفاده کنید، مجبور خواهید بود بیشتر آن را شارژ نموده و در نتیجه باتری تعداد چرخه بیشتری را تجربه خواهد کرد. حال اینکه با گذشت زمان و افزایش تعداد چرخه‌های باتری، شبکه‌های کاتدی و آندی رفته‌رفته تخریب شده و تعداد یون‌های لیتیومی که در چرخه شرکت می‌کنند کمتر خواهد شد که این امر منجر به کاهش ظرفیت باتری و طول عمر آن می‌شود.
مورد بعدی استفاده از شارژر مناسب است؛ شارژر مناسب تلفن همراه، مقدار جریان معینی را به باتری اعمال نموده و آن را با نرخ مناسبی شارژ می‌نماید. حال اینکه در صورت استفاده از شارژی با مقدار ولتاژ اعمالی بیشتر اگرچه منجر به شارژ سریع‌تر تلفن همراه شما می‌شود اما با اعمال جریان بیشتر دمای باتری بالا رفته و ساختار آن تخریب خواهد شد. سومین و مهم‌ترین عامل مؤثر بر دوام باتری، دماست که در بخش بعدی به توضیح آن خواهیم پرداخت.

نحوه شارژ موبایل

تأثیر دما بر شارژ باتری گوشی‌های هوشمند

 یکی از نکات مهم در مورد شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند، توجه به پارامتر دماست. مطمئنا برای شما نیز اتفاق افتاده است که حس کنید هنگامی که تلفن همراه شما داغ می‌شود، هم‌زمان مقدار شارژ مصرفی تلفن همراه نیز افزایش می‌یابد یا اینکه حس کنید در مکان‌های سرد باتری دیر‌تر شارژ می‌شود. به طور کلی باید دقت داشت که دما تأثیر بسزایی بر عملکرد باتری لیتیوم یون داشته و در صورت افزایش بیش از حد دما، حتی ممکن است باتری منفجر شود. 

بیشتر بخوانید: 

رفتار‌های غلط که باعث کاهش طول عمر باتری می‌شوند!

در ادامه به ذکر 4 مورد از رایج‌ترین رفتار‌های اشتباهی که در حین شارژ باتری رخ می‌دهد خواهیم پرداخت:

استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن:

استفاده هم‌زمان از باتری در حین شارژ به دلیل کاهش راندمان شارژ باتری منجر می‌شود تا به باتری فشار وارد شده و داغ شود، که این اشتباه در طولانی مدت منجر به افت شدید ظرفیت و کاهش طول عمر باتری خواهد شد. 

شارژ بیش از حد گوشی:

شارژ بیش از حد گوشی علاوه بر آن که منجر به تجمع بیش از حد یون‌های لیتیوم درون ساختار آندی شده و آن را تخریب می‌کند، منجر به بالارفتن دمای باتری و در نتیجه آسیب رساندن به آن نیز خواهد شد. مورد دیگر آن که تجمع بیش از اندازه یون لیتیوم در هر کدام از قطب‌های مثبت و یا منفی باتری منجر به بروز واکنش‌های ناخواسته یون لیتیوم شده و از تعداد یون‌های لیتیوم کاسته می‌شود که در این صورت به مرور ظرفیت باتری کاهش خواهد یافت.
خواندن مقاله مدت زمان شارژ پاور بانک 20000 ، 10000 و 30000 شیائومی و همچنین مقاله شارژ اولیه پاور بانک و نحوه استفاده از آن را پیشنهاد می‌کنیم.

شارژ گوشی زیر 30 درصد:

شارژ کمتر از 30 درصد منجر به تجمع بیش از از حد یون لیتیوم در قطب مثبت و کاهش شدید یون لیتیوم در قطب منفی و انبساط و انقباض در دو قطب مثبت و منفی می‌شود که منجر به ایجاد آسیب بر ساختار لایه‌ای کاتد و آند باتری خواهد.

شارژ گوشی در طول شب:

مورد آخر نیز شارژ گوشی در طول شب است که تأثیری مشابه با شارژ بیش از حد باتری داشته و منجر به کاهش طول عمر یا دوام باتری شما خواهد شد.

تأثیر پاور بانک بر روی شارژ باتری 

تابه‌حال هیچ تحقیق و یافته علمی معتبری مبنی بر آسیب رساندن پاور بانک به باتری تلفن همراه منتشر نشده است. باید توجه داشت که پاوربانک‌های استاندارد از شیوه صحیح شارژ گوشی‌های هوشمند پیروی نموده و در صورت استفاده از شارژری متناسب با باتری تلفن همراه، جای نگرانی از جهت آسیب دیدن باتری تلفن همراه وجود نخواهد داشت.
 اما توجه داشته باشید که پاوربانک‌های غیر استاندارد و یا با مقدار ولتاژ بالاتر از ولتاژ دریافتی باتری، منجر به ایجاد آسیب به باتری تلفن همراه خواهند شد. همچنین استفاده از کابل‌های غیر استاندارد و همچنین شارژر‌های فندکی بی‌کیفیت می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت باتری تلفن همراه شما داشته باشد.
کلام آخر
در این نوشته از سایت سورس کامپیوتر سعی شد تا به راهکارهایی کاربردی در راستای شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند اشاره شود تا به این وسیله بتوان از باتری تلفن همراه بهترین بهره ممکن را برد. به یاد داشته باشید که ضمن رعایت قانون نگه داشتن شارژ بین 30 تا 80 درصد و استفاده از شارژ کردن‌های کوتاه مدت اما با تعداد دفعات بیشتر می‌توانید تا حد چشمگیری طول عمر باتری تلفن همراه خود را افزایش دهید.
  • تاریخ: سه شنبه 11 آبان 1400 - 14:05
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها