آموزش ساخت پاوربانک،درست کردن پاور بانک فقط با 50 هزار تومان

آموزش ساخت پاوربانک،درست کردن پاور بانک فقط با 50 هزار تومان
زمان مورد نیاز برای مطالعه

لازم و ملزوم! واژه، صفت یا کلمه‌ای که تا به امروز احتمالا چندیدن بار با آن برخورد داشته اید؛ البته منظورمان از برخورد یعنی لازمی که باید ملزوم آن را هم خریداری کنید. مثال‌های زیادی برای تعریف این واژه وجود دارد، مثلا ps4 و بازی آن یا مثال ملموس دیگر تلفن همراه و قاب، گلس و یا حتی پاوربانک که امروزه روز با توجه به افزایش روز  آن به یک وسیله ملزوم تبدیل شده است.  افزایش چشمگیر قیمت پاوربانک باعث شده تا خرید پاوربانک از اولویت‌های اول ما تبدیل به اولویت‌های چندم ما شود. اما با نیاز مبرم به پاوربانک باید چه کرد!؟ امروز قصد داریم به موضوع آموزش ساخت پاوربانک بپردازیم. پس همراه ما باشید تا با 50 هزار تومان یاد بگیریم که چگونه پاور بانک درست کنیم.

البته که اگر توقع شما از پاوربانک بیش از شارژ تلفن همراه است، پیشنهاد می‌کنیم در کنار موضوعی که امروز به شما آموزش می‌دهیم، یک پاوربانک خورشیدی هم تهیه کنید که کار شما را لنگ نگذارد. اما اگر تمایلی به خرید پاوربانک خورشیدی ندارید، می‌توانید با مراجعه به مقاله راهنمای خرید پاوربانک بهترین خرید را تجربه کنید، البته که برای خرید پاوربانک فست شارژ با مناسب‌ترین قیمت، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سورس کامپیوتر مراجعه کنید.

ساخت پاوربانک و زیر و بم آن

اگر از فردی که تا به حال به فکر ساختن پاور بانک نبوده، وسایل مورد نیاز برای ساخت پاور بانک را بپرسیم، پاسخی که با آن مواجه خواهیم شد، باتری گوشی، چراغ led، چند عدد سیم و ... است، کاملا درست است، اما برای ساخت پاوربانک باید با جزئیات بیشتری اجزا و موارد ساخت پاوربانک را بشناسید. به صورت کلی پاوربانک از باتری‌های قلمی قابل شارژ، سوکت ورودی و خروجی، سیم انتقال، چراغ ال ای دی و  ... تشکیل شده که در کنار هم یک پاوربانک را تشکیل می‌دهد.

اما برای ساخت پاوربانک باید چه‌کار کرد؟

قبل از این‌که به بررسی مراحل و روش ساخت پاور بانک بپردازیم، لازم است که ابتدا با برخی موارد که در آموزش ساخت پاور بانک با آن مواجه می‌شویم، آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

نکته اولی که برای ساخت پاوربانک باید با آن توجه ویژه داشته باشید، استفاده از چند باتری قلمی قابل شارژ است، در کل هر باتری که قابلیت شارژ شدن داشته باشد، برای درست کردن پاوربانک مناسب است. احتمالا این سوال در ذهن شما مطرح شد که آیا با باتری گوشی هم می‌توان پاوربانک ساخت یا خیر که پاسخ مثبت است؛ پس ساخت پاوربانک با باتری گوشی هم ممکن است. اما یک نکته این وسط حس می‌کنم کمی مبهم ماند، این‌که چرا باید از چند باتری استفاده کنیم؟ دلیل استفاده از چندین باتری به این دلیل است که ولتاژ یا جریان این باتری‌ها با یک دیگر جمع شوند تا ولتاژ یا جریان بالاتری را بسازند.

در همین زمینه : خرید پاور بانک موبایل در انواع مختلف

برای ساخت پاوربانک باتری‌ها را سری ببندیم یا موازی؟

چه سوال به‌جایی! برای افزایش جریان نهایی باید باتری‌ها را به صورت موازی به یک دیگر متصل کنید و برای افزایش ولتاژ باید باتری‌ها را به صورت سری به یک‌دیگر متصل کنید.

سری بستن باتری: اگر تصمیم دارید که شدت ولتاژ باتری را افزایش دهید، لازم است که باتری‌ها را برای ساخت پاور بانک به صورت سری ببندید. برای سری بستن باتری‌ها لازم است که مطابق تصویر زیر قسمت + باتری را به صورت پشت سر هم به قسمت _ باتری متصل کنید. البته باید توجه داشته باشید که اگر در انتخاب و سنجش باتری‌ها دقت لازم را نداشته باشید، ممکن است که پاور بانک کارایی لازم را نداشته باشد.

موازی بستن باتری: اگر تصمیم دارید که شدت جریان نهایی را افزایش دهید، باید باتری‌ها را برای ساخت پاور بانک به صورت موازی به یک‌دیگر‌ متصل کنید. برای اتصال باتری‌ها به صورت موازی باید قسمت + باتری را به قسمت + باتری و قسمت - باتری را به قسمت - متصل کنید. درست مطابق تصویر زیر که این مدل اتصال را برای ساخت پاوربانک به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نکته: برای داشتن یک باتری 5 ولتی باید چند عدد باتری را که مجموع نهایی آن‌ها برابر با پنج می‌شود را به صورت سری با یک‌دیگر ببندیم، اما به این دلیل که ما برای ساخت پاوربانک به دنبال افزایش شدت جریان نهایی هستیم، لازم است که باتری‌ها را به صورت موازی به یک‌دیگر ببندیم، درست برعکس باتری لپ تاپ که به صورت سری به یک‌دیگر متصل هستند و خرابی هر کدام از آن‌ها می‌تواندباعث خرابی کلی باتری لپ‌تاپ شود.

بیشتر بخوانید: مدت زمان شارژ پاور بانک 20000 و 10000 شیائومی چند ساعت است؟

نحوه شارژ پاور بانک شیائومی 20000 برای اولین بار

برد الکتریکی برای ساخت پاور بانک

نوبتی هم که باشد نوبت انتخاب برد الکتریکی مناسب برای شارژ کردن گوشی و خود پاوربانک است. برای این کار شما لازم دارید تا از یک برد الکتریکی با خروجی و ورودی Micro USB و USB استفاده کنید. Micro USB همان سوکت‌های Type B هستند که برای شارژ کردن پاوربانک از آن استفاده می‌کنیم و سوکت USB  به این دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد که شارژ گوشی را با آن انجام دهیم.  از دیگر دلایل استفاده از برد الکتریکی افزایش میزان ولتاژ باتری‌ها برای ساخت پاور بانک با باتری قلمی است.

برای ساخت پاوربانک لازم است که از یک مدار افزایش ولتاژ یا همان Boost استفاده کنیم. به زبان ساده‌تر Boost یک مبدل DC به DC است که مقدار ولتاژ ورودی هم افزایش می‌دهد. نکته‌ای که باید در ساخت پاوربانک به آن توجه ویژه داشته باشید این است که شما باید شدت جریان خود را افزایش دهید، زیرا این میزان صرفا گوشی‌های با ظرفیت پایین را می‌تواند شارژ کند، و این موضوع می‌تواند به باتری تلفن همراه هم آسیب برساند.

مراحل ساخت پاوربانک

  • از نگه دارنده باتری به صورت موازی استفاده کنید و باتری‌ها را به صورت موازی به یک‌دیگر متصل کنید. یعنی قسمت مثبت به قسمت مثبت و قسمت منفی به قسمت منفی تا شدت جریان را از این طریق افزایش دهید.
  • یک سیم با ضخامت مناسب را به صورت موازی به قسمت مثبت و منفی یک باتری لحیم می‌کنیم.
  • سپس سیم مثبت را به قسمت مثبت پورت برد الکتریکی متصل می‌کنیم و قسمت منفی سیم را هم به قسمت منفی پورت الکتریکی متصل می‌کنیم.

نکته: برخی از برد‌های الکتریکی  مناسب این کار ، مجهز به نمایش‌گر یا  چند چراغ کوچک LED برای نشان دادن میزان باتری هستند.

نکته‌ای دیگر که لازم است به آن توجه ویژه داشته باشید، استفاده از باتری لپ‌تاپ‌هایی هستند که با مشکل مواجه شده‌اند، برای این کار شما باید بررسی کنید که میزان هرکدام از باتری‌ها حداقل 3 ولت باشند.

اما آیا ساخت پاوربانک ارزش صرف کردن زمان را دارد؟

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم! نه زیرا پاوربانکی که تهیه می‌کنید، ایمنی کافی برای مواقعی‌ که جریان برق با نوساناتی همراه می‌شود را ندارد، به همین دلیل اگر جریان برق نوسانی داشته باشد امکان بروز حادثه یا از کار افتادن پاوربانک وجود دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این موضوع است که در ساخت پاور بانک ساده شما در حال استفاده از باتری‌های کارکرده هستید که می‌تواند به باتری تلفن شما آسیب برساند.

برای جلوگیری از این مشکل دو راه وجود دارد، ابتدا این موضوع که باید از باتری‌های نو و آکبند استفاده کنید، و راه دوم استفاده از باتری تلفن همراه برای ساخت پاوربانک است. در کل ساخت پاوربانک برای مواردی مانند زاپاس پاوربانک اصلی و یا شارژ کردن هندزفری و وسایلی با حجم باتری کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه ها