هر آن‌چه که لازم است در مورد پاوربانک خورشیدی بدانید

هر آن‌چه که لازم است در مورد پاوربانک خورشیدی بدانید
زمان مورد نیاز برای مطالعه

با گره خوردن زندگی روزانه ما با تلفن همراه، تمام شدن شارژ تلفن همراه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. همین موضوع کافی است که نیاز به پاوربانک تبدیل به یک نیاز اساسی و روزانه شود؛ اما این کافی نیست! بارها برای خود من هم پیش آمده که حتی با وجود پاوربانک، بازهم با تلفن همراه خاموش رو‌به رو شدم. در این شرایط چاره چیست؟ خب مثل همیشه بشر برای این نیاز هم چاره‌ای اندیشیده که چاره این نیاز پاوربانک خورشیدی است، البته در مواردی که نیاز به شارژ کمی دارید و به پاوربانک خورشیدی دسترسی ندارید با چند وسیله ساده که در مقاله آموزش ساخت پاور بانک توضیح دادیم می‌توانید یک پاوربانک بسازید.

پاوربانک خورشیدی همان‌طور که از اسمش پیداست؛ می‌تواند انرژی لازمه خود را از انرژی خورشیدی دریافت و آن را ذخیره کند. اما این به این معنا نیست که برای شارژ صرفا تمام انرژی خود را از انرژی خورشیدی دریافت کند؛ بلکه در بیشتر پاوربانک‌های خورشیدی موجود در بازار علاوه‌بر قابلیت شارژ به وسیله نور خورشید؛ قابلیت شارژ به وسیله جریان برق هم به چشم می‌خورد. اما قبل از معرفی چند مورد از برترین پاوربانک خورشیدی لازم است که به بررسی نحوه عمکرد آن‌ها بپردازیم.

عملکرد پاوربانک خورشیدی

اگر بخواهیم به صورت کلی به بررسی عملکرد پاوربانک خورشیدی بپردازیم می‌توانیم به دو پنل خورشیدی 6 ولتی اشاره کنیم که نقش جذب نیرو خورشیدی در پاوربانک را برعهده دارند و به طور مستقیم به باتری پاوربانک متصل می‌شوند. در مورد باتری پاوربانک‌ها هم اگر بخواهیم آمار کلی ارائه دهیم، معمولا از 3 عدد باتری 4 ولتی تشکیل شدند.

یکی از عمده تفاوت‌های پاور بانک خورشیدی با پاوربانک‌های معمولی وجود دو پورت USB در آن‌ها است؛ به گونه‌ای که در این پاوربانک‌ها یک پورت از پنل خورشیدی به باتری پاوربانک و پورت دیگر از باتری پاوربانک به تلفن همراه متصل می‌شود. از تفاوت‌هایی که در پاوربانک‌های خورشیدی وجود دارد؛ می‌توانیم به کنترل هر یک از پورت‌ها توسط یک میکروکنتلر اشاره کنیم. میکروکنترلر به عنوان عاملی برای کنترل جریانات احتمالی نامتوازن در پاوربانک وجود دارد و به نوعی حکم مغز پاور بانک خورشیدی را برعهده دارد.

وقتی پنل‌های خورشیدی باز هستند نور خورشید روی آن‌ها می‌تابد و انرژی خورشیدی را توسط سلول‌های فتوولتائیک (Photovoltaic) به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. اگر ولتاژ دریافتی مناسب و برابر با مقدار تنظیم شده‌ توسط میکروکنترلر به باتری باشد، این مدار جریان ۱۲ ولتی را از طریق مدار‌های مرتبط به باتری منتقل می‌کند.

مزایا و معایب پاوربانک‌های خورشیدی

اگر بخواهیم در خصوص مزایا و معایب پاوربانک خورشیدی بنویسیم؛ همین مزیت قابلیت شارژ شدن با انرژی خورشیدی به نسبت کل معایبی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، سنگینی می‌کند. البته که قابلیت شارژ با استفاده از برق شهری در کنار شارژ به وسیله نور خورشید خود به تنهایی بیان‌گر کارآمدی این نوع پاوربانک‌ها به شمار می‌رود. اما اگر بخواهیم به صورت کلی به بررسی معایب پاوربانک‌های خورشیدی بپردازیم؛ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پاوربانک‌های خورشیدی به نسبت کارایی که دارند؛ قیمت منطقی ندارند.
  • برای استفاده نیاز به فضای باز دارید و همین موضوع در معرض آفتاب قرار گرفتن؛ خود دلیلی برای کاهش عمر متریال پاوربانک است.
  • صرفا از قابلیت شارژ خورشیدی می‌توانید در روز استفاده کنید و شب کارایی چندانی ندارد.
  • تقریبا در شش ماه از سال کارایی آن‌چنانی ندارد و این یعنی شما نصف سال را از یک پاوربانک معمولی استفاده می‌کنید.

پاوربانک های خورشیدی مطرح در بازار

با توجه به تفاوت تکنولوژی در پاوربانک‌های خورشیدی؛ برندهایی مانند شیائومی، انرجایز، ای دیتا و ... از برندهای تولید کننده پاوربانک شیائومی به حساب نمی‌روند. پس در نظر داشته باشید برای  خرید پاوربانک خورشیدی باید اطلاعت دقیق‌تری در این زمینه داشته باشید. به همین دلیل ما در این بخش به بررسی و معرفی چند نمونه از برندهای باکیفیت در زمینه تولید پاوربانک خواهیم پرداخت.

پاوربانک خورشیدی تسلا

پاوربانک تسلا مدل T8s از یک باتری لیتیومی پلیمری تغذیه می‌کند و ظرفیت اسمی 8000 میلی‌آمپر در ساعت دارد. در مورد ظرفیت اسمی و ظرفیت حقیقی در مقاله راهنمای خرید پاوربانک توضیح دادیم ولی نکته‌ای که در این خصوص باید به یاد داشته باشید، ضخامت کم، ضد آب بودن و وزن 140 گرمی آن است.

ابعاد این پاوربانک با توجه به طول 140 و عرض 78 میلی‌متری گزینه مناسبی برای مصرف روزانه است. همچنین از نظر ظاهری اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به این پاوربانک داشته باشیم، می‌توانیم به رنگ زرد و جنس پلاستیک فشرده این پاوربانک خورشیدی اشاره کنیم. همچنین نباید از شدت جریان 2 آمپری این پاوربانک چشم پوشی کرد. در کل با توجه به قیمت پاوربانک خورشیدی تسلا، می‌توانیم این مدل را گزینه مناسبی برای خرید بدانیم.

خورشیدی راو پاور مدل RP-PB003 

این مدل از برند راوپاور از جمله پاوربانک‌های خورشیدی مطرح بازار به حساب می‌آید که با ظرفیت اسمی 15000 و ظرفیت حقیقی 12700 می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید پاوربانک خورشیدی باشد.  از خصوصیات منحصر به فرد این پاوربانک قابلیت شارژ به واسطه جریان برق است که همین موضوع برای رفع نیاز روزمره کافیست. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از نحوه شارژ اولیه پاور بانک به‌وسیله جریان برق مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

شدت جریان این پاوربانک 2.1 آمپر است و همین کافیست تا یک گوشی آیفون 7 را برای 4 مرتبه به طور کامل شارژ کند. چراغ‌قوه، وجود LED نمایش‌گر میزان شارژ ؛ وزن بالاتر و ابعاد بزرگ‌تر نشان دهنده قدرت بالای این پاوربانک است. به طور خلاصه اگر قصد خرید یک پاوربانک خورشیدی مناسب البته با قیمت نسبتا بالا را دارید؛ شارژر همراه 15000 میلی‌آمپرساعتی «راوپاور» مدل «RP-PB003» انرژی خورشیدی می‌تواند بهترین گزینه موجود در بازار باشد.

همچنین بخوانید: مدت زمان شارژ پاور بانک شیائومی 20000 و 10000 شیائومی چند ساعت است؟

دیدگاه ها