6 دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ

6 دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ
زمان مورد نیاز برای مطالعه

در این مطلب سعی بر آن بوده تا به بررسی برخی از دلایلی که باعث می‌شوند تا کامپیوترها به صورت ناگهانی خاموش شوند پرداخته شود. امیدواریم که مطالعه این مطلب با توجه به گرانی قیمت لپ تاپ و اهیت نگهداری آن، برای شما مفید بوده و در برطرف کردن این مشکل به شما یاری برساند.

کثیف بودن و خرابی فن سی پی یو / گرمای بیش از حد

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث خاموشی کامپیوتر یا لپ تاپ شما شود، خرابی فن سی پی یو دستگاه شما می‌باشد. همان‌طور که شما مستحضر هستید، وظیفه فن خنک کردن می‌باشد. فن سی پی یو نیز وظیفه خنک کردن و تنظیم دمای سی پی یو را بر عهده دارد تا از این طریق از آسیب رسیدن به سی پی یو بر اثر گرما جلوگیری کند. اگر فن سی پی یو شما از کار بیفتد، علائم مختلفی را مشاهده خواهید کرد. از جمله برخی از این علائم می‌توان به خاموش شدن مداوم کامپیوتر، بوت نشدن کامپیوتر و نشنیدن صدای فن به هنگام روشن کردن کامپیوتر و یا پس از مدتی استفاده از کامپیوتر اشاره کرد.

همان‌طور که بیان شد، از کار افتادن فن سی پی یو می‌تواند تأثیرات مختلفی را بر کامپیوتر شما بگذارد که یکی از این تأثیرات خاموشی دستگاه شما است. این قطعه در دستگاه شما به‌خاطر دلایل مختلفی می‌تواند از کار بیفتد. یکی از این دلایل کثیف بودن دستگاه شما است. برای این که با خرابی فن سی پی یو و مشکلات ناشی از آن مواجه نشوید می‌توانید از نرم افزارهای اسکنر وضعیت سخت افزار استفاده کنید.

حتماً شما عزیزان اسم خمیر سیلیکون را شنیده‌اید. زمانی که اسم این ماده را می‌شنوید، احتمالاً به چشم شما ماده‌ای کم اهمیت می‌آید. اما باید بدانید که این خمیر تأثیر بالایی در سرعت و عملکرد سیستم شما دارد. وظیفه این ماده انتقال بهتر حرارت بوده و در خن نگه‌داشتن سی پی یو تأثیر دارد. اگر خمیر سی پی یو به هر دلیلی خشک شده و یا پاک شود، انتقال حرارت به خوبی از سی پی یو انجام نشده، دمای پردازنده بالا رفته و همین امر باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر می‌شود.

در همین زمینه : خرید cpu corei7 

مشکلات سخت افزاری

اگر برخی از سخت افزارهای به کاربرده شده در سیستم با مشکل روبرو شوند ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و یا جلوگیری از روشن شدن آن شوند. این مشکلات ممکن است شامل سوختن و یا آسیب دیدن قطعات سخت افزاری باشند. نوع دیگر این مشکلات را می‌توان عدم جای گذاری صحیح سخت افزارها بر روی مادر برد به حساب آورد. اگر خاموشی یا عدم روشن شدن کامپیوتر شما مربوط به مشکلات سخت افزاری باشد، از طریق بوق‌های BIOS قابل شناسایی خواهد بود. شما می‌توانید با شناسایی نوع سخت افزار دارای مشکل و تعمیر یا تعویض آن این مشکل را برطرف کنید.

مشکل در درایورهای سیستم

درایورها وظیفه برقراری ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل دستگاه شما را بر عهده دارند. حال فرض کنید که درایورهای نصب شده با مشکل روبرو شوند و یا مناسب سخت افزار سیستم شما نباشند. در این صورت ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل به درستی برقرار نخواهد شد. با عدم برقراری ارتباط بین سیستم عامل و سخت افزار، سیستم سخت افزار موجود را مشاهده نخواهد کرد و مانند عدم حضور سخت افزار واکنش نشان خواهد داد. کمبود برخی از سخت افزارها نیز باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر می‌شوند. برای برطرف کردن مشکلات عدم نصب صحیح درایورها، می‌توان از نرم‌افزارها مختلف موجود در بازار استفاده کرد. یکی از مواردی که عدم نصب صحیح آن باعث خاموشی و یا ریست ناگهانی سیستم شما می‌شود، عدم نصب درست درایور کارت گرافیک است

مشکلات منبع تغذیه

منبع تغذیه کامپیوتر وظیفه برق رسانی به قسمت‌های مختلف کامپیوتر را بر عهده دارد. زمانی که این سخت افزار با مشکل روبرو شود، انتقال برق به قسمت‌های مختلف سیستم با مشکل مواجه شده و در برخی مواقع می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر شود. شما عزیزان می‌توانید از روی برخی از علائم به وجود آمده متوجه خراب بودن پاور سیستم خود شوید. علامت اول را می‌توان عدم توانایی سیستم در شناختن دستگاه‌هایی که با استفاده از USB به سیستم وصل می‌شوند به حساب آورد.

افزایش دمای سی پی یو و کاهش سرعت عملیاتی سیستم از جمله علائم دیگر خراب شدن پاور کامپیوتر به حساب می‌آیند. تغییر صدای فن‌های سیستم و روشن نشدن یا ریست سریع بعد از روشن شدن سیستم نیز از دیگر علائم خرابی پاور می‌باشند.

ویروسی شدن سیستم عامل

ویروس‌ها قادر به انجام کارهای مختلفی بر روی سیستم شما هستند. برخی از این کارها می‌توانند به خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر منجر شوند. تأثیرات ویروس‌ها به دو طریق می‌تواند بر روی سیستم شما عزیزان اعمال شوند. طریقه اول تأثیر گذاشتن بر روی سخت افزار سیستم و طریقه دم تأثیرات نرم افزاری هستند.

همان‌طور که گفته شد، یکی از عواملی که باعث خاموش شدن سیستم می‌شود، بالا رفتن دمای پردازنده است. ویروس‌ها می‌توانند از راه‌های مختلف باعث افزایش دمای پردازنده شوند. همچنین با باقی گذاشتن تأثیرات نرم افزاری نظیر اجرای دستورات خاموش کردن سیستم، ویروس‌ها می‌توانند به شما و سیستمتان آسیب وارد کنند.

ویروسی شدن کامپیوتر دارای نشانه‌ها و علائم مختلفی است. شما با مشاهده هر یک از این علائم می‌توانید از دلیل نا کارآمدی عملکرد سیستم خود مطمئن شوید. برخی از نشانه‌هایی که به هنگام ویروسی شدن سیستم با آنها مواجه خواهید شد عبارت‌اند از غیر فعال شدن آنتی ویروس، درست کار نکردن مرورگر وب، کاهش سرعت و عملکرد سیستم، پنهان شدن فایل‌ها و عدم اجرای صحیح نرم افزارها و فایل‌ها.

خراب شدن باتری لپ تاپ

خراب شدن باتری از جمله مسائلی است که تنها با تعویض قطعه مورد نظر مشکل بر طرف خواهد شد. در برخی از لپ‌تاپ‌ها، به هنگام خرابی باتری اخطارهایی به شما نمایش داده می‌شوند. معمولاً این اخطار به این صورت است که یک علامت ضربدر قرمز بر روی باتری قرار گرفته است.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی باتری لپ‌تاپ، کاهش ظرفیت باتری است. کاهش ظرفیت توسط فرد دارنده لپ‌تاپ قابل درک است زیرا وی از میزان کارایی اولیه لپ‌تاپ با شارژ کامل آگاه بوده و در صورت کمتر شدن کارایی لپ تاپ با میزان شارژ ثابت به کاهش ظرفیت باتری پی خواهد برد.

برای مشاهده وضعیت باتری و آگاهی از میزان سلامت آن امروزه نرم افزارهای مختلفی تولید و در دسترس شما عزیزان قرار گرفته‌اند. شما با استفاده از این نرم افزارها می‌توانید وضعیت باتری لپ‌تاپ خود را در هر زمان به راحتی بررسی کنید. خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر بر اثر خرابی باتری، حادترین حالتی است که ممکن است به وجود بیاید. همان‌طور که گفته شد به هنگام خرابی باتری برای رفع مشکلات به وجود آمده تنها راه تعویض باتری است.

در همین زمینه : ارتقا و خرید رم لپ تاپ

در این مطلب به بررسی 6 دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ پرداختیم. سعی ما بر آن بود تا شما را به طور کامل با این دلایل آشنا کرده و اطلاعات مناسبی در ارتباط با نشانه‌های هر یک از این دلایل در اختیار شما قرار دهیم تا به هنگام بروز مشکل بتوانید به راحتی ایراد را شناسایی کرده و به بهترین نحو آن را بر طرف کنید. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

  • تاریخ: یکشنبه 17 مرداد 1400 - 18:26
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها