دلایل داغ شدن لپ تاپ + راه حل‌هایی برای رفع آن

دلایل داغ شدن لپ تاپ + راه حل‌هایی برای رفع آن
زمان مورد نیاز برای مطالعه
داغ شدن لپ تاپ یکی از موارد طبیعی است. گاهی اوقات به دلیل استفاده‌های سنگین از لپ تاپ ممکن است که این وسیله کمی ‌داغ شود و در بدنه آن احساس داغی کنید؛ اما گاهی این میزان افزایش دما بیش از حد عادی می‌شود و در این حالت این مشکل خود را با نشانه‌هایی مثل کند شدن، صدای شدید فن و یا با خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ نشان می‌دهد. در صورت بروز چنین مشکلاتی سریعاً باید اقدام به رفع این مشکل کنید؛ زیرا که وجود این مشکل در طولانی مدت ممکن است باعث خرابی لپ تاپ و قطعات آن شود و شما را با هزینه‌های زیاد تعمیر لپ تاپ یا سوختن آن مواجه کند. در ادامه این مقاله از سایت قصد داریم تا در خصوص دلایل داغ شدن لپ تاپ و روش‌ها و راه حل‌های داغ شدن لپ تاپ بپردازیم. پس اگر سیستم رایانه و یا لپ تاپ شما هم با این مشکل مواجه شده است؛ در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

علل مختلف داغ شدن لپ تاپ

داغ شدن لپ تاپ می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین دلایل داغ شدن لپ تاپ بپردازیم و این موارد را برای شما شرح دهیم. دلایل این مشکل شامل موارد زیر می‌شود:

تهویه ضعیف به دلیل قرارگیری در محل نامناسب

یکی از علت‌های اصلی داغ شدن لپ تاپ تهویه نامناسب و ضعیف در لپ تاپ است. به صورت کلی برای خنک شدن لپ تاپ، هوا از یک سمت وارد لپ تاپ می‌شود و از سمت دیگر از لپ تاپ خارج می‌شود. در این مورد یکی از مهم‌ترین مواردی که در تهویه لپ تاپ نقش مهمی ‌دارد محل قرارگیری لپ تاپ است. اگر محل قرارگیری لپ تاپ بر روی مواردی باشد که باعث تهویه ضعیف لپ تاپ شود ممکن است باعث افزایش دمای شدید لپ تاپ شما شود. برای مثال اگر لپ تاپ خود را بر روی فرش، پتو یا بالش می‌گذارید، منافذ تهویه هوای لپ تاپ شما به‌وسیله پرزی که وارد سیستم تهویه لپ تاپ می‌شود، دچار مشکل شوند. یا با این موارد منافذ تهویه پوشیده شده باشند و تهویه به خوبی کار نکند.

گرفتگی مجرای هوا به دلیل گرد و خاک

علاوه بر پرز که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم یکی از مواردی که منافذ تهویه و مجرای هوای لپ تاپ را می‌بندد گرد و خاک است. گرد و خاک می‌تواند آسیب زیادی را به مجرای هوای لپ تاپ شما بزند و این قسمت مهم را دچار اختلال کند. با گرفتگی این منافذ هوا به‌خوبی در داخل لپ تاپ جریان پیدا نمی‌کند و لپ تاپ شدیداً داغ می‌شود. در برخی موارد ورود گرد و خاک و تجمع آن در لپ تاپ فن لپ تاپ را نیز با مشکل مواجه می‌کند که در این حالت نیاز است برای رفع داغ شدن لپ تاپ، فن لپ تاپ را تعمیر کرده و آن را سرویس نمایید.

عملکرد نادرست فن لپ تاپ به دلیل خرابی یا دلایل دیگر

مهم‌ترین عامل در تهویه لپ تاپ و گردش هوای لپ تاپ فن است. علاوه بر موارد ذکر شده این مورد نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که لپ تاپ شما را با مشکل داغ شدن مواجه کند. اگر فن‌های لپ تاپ به درستی کار نکنند هوا وارد لپ تاپ نمی‌شود؛ همچنین هوای گرم به خوبی از داخل لپ تاپ خارج نمی‌شود تا لپ تاپ شما خنک شود.

مشکلات نرم افزاری و ویروسی شدن لپ تاپ

از دیگر مشکلاتی که باعث داغ شدن لپ تاپ می‌شود، ویروس‌ها و بدافزارها هستند. اگر سیستم لپ تاپ شما ویروسی شده باشد نشانه‌هایی دارد؛ ازجمله این نشانه‌ها این است که از لپ تاپ استفاده خاصی نمی‌کنید ولی استفاده CPU شما روی حداکثر است. در این حالت‌ها ممکن است بدافزارهایی روی سیستم شما وجود داشته باشد. ازجمله این ویروس‌ها و بدافزار‌ها می‌توان به Crypto Mining اشاره کرد. این ویروس با استفاده از لپ تاپ شما شروع به استخراج ارزهای دیجیتال می‌کند؛ و همین مورد باعث می‌شود که لپ تاپ شما بر روی حداکثر استفاده‌ی CPU و RAM قرار بگیرد. البته این مورد تنها نمونه‌ای از ویروس‌هایی است که می‌تواند به لپ تاپ شما آسیب وارد کند و باعث داغ شدن آن بشود.

خرید لپ تاپ ایسوس

استفاده همزمان از همه پورت‌های لپ تاپ

استفاده هم‌زمان از همه پورت‌های لپ تاپ می‌تواند باعث درگیر شدن لپ تاپ شود و توان مصرفی محاسباتی دستگاه را به حداکثر برساند. به همین دلیل، ممکن است اگر همه پورت‌های لپ تاپ در حال استفاده باشند، حتی با انجام ساده‌ترین کارها نیز لپ تاپ داغ شود و شما را با مشکلاتی از قبیل کند شدن مواجه کند.

ران کردن بازی‌های سنگین یا نرم افزارهای نامتناسب با لپ تاپ

یکی از علل داغ شدن لپ تاپ اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین است. علت داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی این است که برخی اوقات شما نرم افزارها و بازی‌هایی را بر روی سیستم اجرا می‌کنید که اجرای آن‌ها از توان دستگاه شما خارج است. به همین دلیل در این حالت‌ها مصرف CPU و RAM روی بیشترین حالت خود قرار می‌گیرند؛ همین موضوع باعث می‌شود لپ تاپ شما سریعاً داغ کند و علاوه بر درست اجرا نشدن بازی یا نرم‌افزار سیستم به‌صورت ناگهانی خاموش شود و یا با صفحه آبی لپ تاپ مواجه شوید.

همچنین بخوانید: اگر قصد خرید رم لپ تاپ دارید، روی لینک آبی کلیک کنید.

خراب شدن باتری لپ تاپ

یکی از دلایل داغ شدن لپ تاپ می‌تواند بر اثر خرابی باتری باشد که بیشتر در لپ تاپ‌های قدیمی‌تر مشاهده می‌شود. در این حالت با خرابی باتری لپ تاپ، سیستم شما با افت ولتاژ مواجه می‌شود؛ این افت ولتاژ باعث می‌شود که میزان انرژی به‌صورت درست به قسمت‌های مختلف لپ تاپ از جمله فن لپ تاپ نرسد و همین موضوع باعث می‌شود که لپ تاپ شما داغ کند. همچنین خرابی باتری لپ تاپ باعث می‌شود که جریان برق به صورت مستقیم وارد لپ تاپ شما شود و این مورد نیز باعث داغ شدن لپ تاپ می‌شود.

چگونه از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از مشکلاتی که در قسمت قبلی در خصوص دلایل داغ شدن لپ تاپ بیان کردیم راه حل‌هایی وجود دارد. با انجام این راه حل‌ها می‌توانید لپ‌تاپ خود را از مشکلات بالا رفتن دما و سوختن و... در امان نگه دارید. در ادامه مواردی را که برای جلوگیری از داغ شدن لپ‌تاپ باید انجام دهید، برای شما عزیزان شرح داده‌ایم؛ این راه حل‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

استفاده از میز مناسب برای قرار دادن لپ تاپ

همان‌طور که اشاره کردیم محل قرارگرفتن می‌تواند یکی از دلایل داغ شدن لپ‌تاپ باشد. برای جلوگیری از ورود پرز فرش و گرد و خاک به داخل فن بهتر است برای استفاده از لپ تاپ آن را بر روی یک میز مناسب قرار دهیم.

استفاده از کولینگ پد

کولینگ پد یک فن خارجی است که هوا را به داخل لپ تاپ شما می‌دمد. در این حالت هوای بیشتری وارد لپ تاپ شما می‌شود و این مورد داغ شدن لپ تاپ را کاهش می‌دهد. استفاده از کول پد خوب برای لپ تاپ یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ است.

کول پد برای لپ تاپ

آپدیت درایورها و پاک کردن نرم افزارهای سنگین

یکی از روش‌های پیشگیری از داغ شدن لپ تاپ به‌روز رسانی سیستم و حذف برنامه‌های سنگین از روی سیستم است. با آپدیت کردن درایورهای سخت افزاری لپ تاپ، عملکرد قطعات لپ تاپ را به بهترین حالت ممکن می‌رسانید. همچنین با آپدیت کردن درایورهای لپ تاپ اگر مشکل سخت افزاری در لپ تاپ شما وجود داشته باشد، شما متوجه آن خواهید شد. پاک کردن نرم افزار‌های سنگین که CPU و RAM شما را به خود اختصاص می‌دهند و آن‌ها را به بیشترین حالت ممکن می‌رسانند، می‌تواند به جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کند. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ این مورد است که قبل از نصب نرم افزار و بازی‌های رایانه‌ای سیستم مورد نیاز و توان سیستم خود را با آن مطابقت دهید. در صورت عدم مطابقت از نصب این بازی‌ها و نرم افزارها خودداری کنید تا با مشکل داغ شدن لپ تاپ رو به رو نشوید.

تمیز کردن و سرویس فن لپ تاپ

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم عمده مشکلات و یکی از علل داغ شدن لپ تاپ به دلیل عملکرد ناصحیح فن لپ تاپ است که این مورد می‌تواند دلیل داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن آن باشد. توجه داشته باشید که اگر فن سیستم شما را گرد و خاک گرفته باشد، می‌تواند آن را با مشکل افزایش دما رو به رو کند. در این موارد بهتر است اگر فن لپ تاپ شما عملکرد مناسبی ندارد و نمی‌تواند به خوبی لپ تاپ شما را خنک کند، نیاز به تمیز کردن و سرویس فن دارد. برای این کار توصیه ما به شما این است که این کار را خودتان انجام ندهید و برای این کار حتماً از یک متخصص در زمینه تعمیرات و سرویس لپ تاپ کمک بگیرید.
کلام آخر
در این مقاله از سایت به دلایل داغ شدن لپ تاپ پرداختیم. پس از بررسی علت‌ داغ شدن لپ تاپ و بروز این مشکل راه‌حل‌هایی را برای شما عزیزان شرح دادیم. در این مقاله به مشکلاتی از قبیل مشکلات فن، ویروسی شدن لپ تاپ، وجود بد افزارها بر روی سیستم، اجرای بازی‌ها و نرم افزارهای نامناسب با توان لپ تاپ، خرابی فن، خرابی باتری لپ تاپ و... پرداختیم و این موارد را برای شما عزیزان شرح دادیم. اگر شما هم با هر کدام از این مشکلات مواجه شدید در صورتی که این مقاله رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ برای شما چاره‌ساز نبود، ممکن است ایراد از سی پی یو لپ تاپ شما باشد و باید به یک تعمیرگاه حرفه‌ای مراجعه نمایید. علاوه بر این مقاله شما عزیزان می‌توانید از دیگر مقالات سایت سورس کامپیوتر برای افزایش آگاهی و حل مشکلات رایانه‌ای‌تان استفاده کنید.
از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان سپاسگزاریم.

  • تاریخ: چهارشنبه 19 آبان 1400 - 10:03
  • نویسنده: hdmteam
  • صفحه: مقالات
دیدگاه ها