لپ تاپ ورک استیشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لپ تاپ ورک استیشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

اگر یک طراح، محقق، مهندس، دانشمند و حتی یک گرافیست ماهر هستید و فکر خرید یک لپ‌تاپ باقدرت بالا را دارید این مطلب از سورس کامپیوتر، برای شما است. زیرا در این مطلب قصد داریم شما را با لپ تاپ ورک استیشن آشنا کنیم تا در هنگام کار بدون هیچ مشکلی بهترین خروجی را به شما تحویل دهد. 

لپ تاپ های ورک استیشن چیست؟

امروزه به بهانه پیشرفت تکنولوژی شاهد انواع مختلفی از لپ‌تاپ‌ها هستیم که هریک از آنها کاربرد متفاوتی دارند. از انواع لپ‌تاپ‌ها می‌توانیم به لپ تاپ گیمینگ، لپ‌تاپ ورک استیشن، لپ‌تاپ دانشجویی و غیره اشاره کنیم. معمولاً برای کارهای که نیازمند سیستم‌ها باقدرت پردازش بالا و حافظه بزرگ هستند از لپ تاپ های ورک استیشن استفاده می‌شود.

زیرا می‌توان با خیال راحت پردازش‌ها و کارهای زیادی را به این لپ‌تاپ‌ها سپرد. از این کارها می‌توان به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ساخت انیمیشن 3 بعدی، رندرینگ، نرم‌افزارهای CAD، تدوین ویدئو و غیره اشاره کرد؛ بنابراین می‌توانیم به‌طورکلی بگوییم این لپ‌تاپ‌ها برای مهندسان، دانشمندان، طراحان، گرافیست‌ها، محققان و غیره مناسب است. پس اگر تاکنون فکر می‌کردید لپ تاپ ورک استیشن یا به‌اصطلاح دیگری لپ‌تاپ‌های ایستگاه کاری فقط یک لپ‌تاپ ساده است سخت در اشتباه هستید. 

زیرا ورک استیشن قدرتمندترین نوع لپ‌تاپ در بازار جهان محسوب می‌شوند که دارای قیمت نسبتا بالای نیز هستند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید گاهی آن‌ها از یک سیستم دستکاپ نیز قوی‌تر عمل میکنند. حتی احتمالا وقتی که ورک استیشن‌ها را برای اولین بار ببینید با لپتامپ‌های معمولی یا حتی لپ‌تاپ گیمینگ برایتان هیچ فرقی نداشته باشد، اما باید بدانید که این لپ‌تاپ‌ها از نظر سخت افزاری با سایر سیستمها از زمین تا آسمان فرق میکنند. البته این موضوع در کمپانی‌های مختلف کمی باهم متفاوت است اما یکسری ویژگیهای مشترک بین تمام لپتاپهای ورک استیشن وجود دارد. از برندهای محبوب سازنده لپ‌تاپ ورک استیشن می‌توانیم به HP ،DELL ، Lenovo ، و AUSU اشاره کنیم. در ادامه با تفاوت لپ‌تاپ معمولی و لپ تاپ ورک استیشن آشنا خواهیم شد.

لپ تاپ ورک استیشن چیست؟

تفاوت لپ تاپ ورک استیشن با لپ تاپ های معمولی

گفتیم که از سیستم ورک استیشن معمولاً برای کارهای حرفه‌ای استفاده می‌شود، اما در مقابل آن‌ها از لپ‌تاپ‌های معمولی برای کارهای روزمره مثل وب‌گردی، چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، کار با افیس و غیره استفاده می‌گردد. قیمت لپ‌ تاپ ورک استیشن و لپ‌تاپ‌های معمولی بر مبنای قابلیت‌های مختلفشان مشخص می‌شوند. اما تفاوت‌های این دو نوع لپ‌تاپ به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه تفاوت‌های آن‌ها از یک موضوع اساسی‌تر نشئت می‌گیرند. آن هم چیزی نیست جز سخت‌افزار این نوع لپ‌تاپ‌ها. 

ورک استیشن‌ها در بخش سخت‌افزاری خود دارای یک‌سری ویژگی‌ها هستند که در لپ‌تاپ‌های معمولی به‌ندرت پیدا می‌شود و همین موضوع اصلی‌ترین علت تفاوت سخت‌افزاری بین آن‌ها است. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

پردازنده چند هسته در ورک استیشن

وقتی که حرف از یک سیستم پر قدرت می‌شود؛ یعنی اینکه کاربر بتواند از چند برنامه پرقدرت به طور هم‌زمان استفاده کند و در حین کار دچار هیچ مشکلی نشود. یکی از ویژگی‌های مهم ورک استیشن داشتن پردازنده‌های نظیر intel xeon و AMD Ryzen Threadripper است، این پردازنده‌ها به تنهای می‌توانند جرعه چندین برنامه پرقدرت را بکشند. زیرا آنها یک پردازنده معمولی نیستند و دارای چندین هسته، سرعت کلاک بالا و رندر سریع هستند. 

حافظه SSD در ورک استیشن

گاهی کاربران لپ تاپ ورک استیشن برخی از برنامه‌های خود را در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز اجرا می‌کنند. شاید از این موضوع تعجب کنید و بپرسید چطور همین چیزی ممکن است؟ باید بگوییم که در ورک استیشن به‌جای HDD از SDD استفاده شده است که هرگز متوقف نمی‌شود. SDD برخلاف دیسک استاندارد HDD هیچ نوع قطعه متحرکی ندارد. همچنین SDDها دارای سرعت کارکرد بالای و عمر طولانی‌تری نسبت به HDDها دارند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که SDD هادکمتر در معرض خرابی فیزیکی قرار می‌گیرند.

GPU

پیش‌تر گفتیم که ورک استیشن‌ها، یکی از بهترین انواع لپ‌تاپ‌ها برای گرافیست‌ها محسوب می‌شود آن‌هم به دلیل داشتن GPU بسیار ارتقا یافته است. GPU به CPU کمک می‌کند تا روند نمایش گرافیک راحت‌تر انجام شود. این در حالی است که لپ‌تاپ‌های معمولی فقط دارای یک پردازنده یا کارت گرافیک هستند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که داشتن GPU در لپ تاپ ورک استیشن باعث کیفیت خروجی و سرعت پایین آن در پروژه‌های سنگینی مانند رندر سه‌بعدی می‌شود.

حافظه ECC

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های لپ تاپ ورک استیشن برای کاربران حرفه‌ای، عدم ازدست‌رفتن داده‌ها در هنگام اجرا برنامه‌های مختلف است. لپ‌تاپ‌های ورک استیشن با داشتن حافظه ECC خرابی داده‌ها را شناسایی و سپس اصلاح می‌کند تا فرایند حساس سیستم بدون مشکل پایان یابد.

حافظه رم بالا 

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت ورک استیشن نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها، حافظه رم بالا آن‌ها است. احتمالاً رم ۱۶ گیگابایتی لپ‌تاپ‌های معمولی، برای کاربرانشان زیاد هم باشد. اما از آنجای که حافظه رم بالا باعث سرعت پردازش می‌شود، تولیدکنندگان حافظه رم لپ تاپ ورک استیشن را ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته‌اند. این امر باعث می‌شود تا سیستم بتواند کار خود را با سرعت بیشتر انجام دهد و در نتیجه بهترین عملکرد را نشان دهد.

 تعداد درگاه زیاد 

امروزه تولیدکنندگان به دلیل زیباتر شدن لپ‌تاپ‌ها سعی به باریک کردن آنها دارند و در نتیجه میزان درگاه‌های لپ‌تاپ‌ها را به‌شدت کاهش داده‌اند. اما ازآنجایی‌که معمولاً کاربران حرفه‌ای به تعداد زیادی درگاه احتیاج دارند، ورک استیشن‌ها نیاز کاربر خود را به مدرنیته شدن ترجیح نداده‌اند و تعداد زیادی درگاه دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی و رندرینگ 2023

سخن پایانی 

ورک استیشن‌ها یکی از انواع لپ‌تاپ‌ها هستند که معمولاً افراد حرفه‌ای در حوزه مختلف می‌توانند از آنها استفاده کنند. این نوع لپ‌تاپ‌ها با لپ‌تاپ‌های معمولی تفاوت‌های زیادی دارند. از این تفاوت‌ها می‌توانیم به داشتن درگاه‌های زیاد، حافظه رم بالا، پردازنده چندهسته‌ای و غیره اشاره کنیم. ما در این مطلب سعی کردیم به معرفی لپ تاپ ورک استیشن اشاره کنیم و درمورد قابلیت‌های آن بحث کنیم امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاه ها