مودم و روتر چه تفاوتی با هم دارند؟

مودم و روتر چه تفاوتی با هم دارند؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه

حتماً برای شما پیش آمده است که هنگام خرید مودم (که به‌منظور استفاده برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت استفاده می‌شود) چشمتان به کلمه روتر خورده باشد یا اینکه فروشنده به شما بگوید که به مودم نیاز دارید یا روتر. در این صورت شما باید با تفاوت و خصوصیات این دو دستگاه آشنا باشید تا بتوانید خرید موفقی داشته و به‌صورت روزمره از آن استفاده کنید.

در این مقاله که توسط کارشناسان ما در وب‌سایت سورس کامپیوتر مهیا شده است به معرفی و آشنایی هرچه بیشتر شما با تفاوت مودم و روتر خواهیم پرداخت.

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید، متشکریم.

 مودم و روتر هر دو به‌عنوان وسیله‌ای ضروری برای اتصال به اینترنت شناخته می‌شوند. اکثر افراد گمان می‌کنند که هر دو یک دستگاه هستند؛ زیرا مودم و روتر دارای چراغ بوده و پشت آن‌ها درگاه اتصال کابل اترنت وجود دارد. با این حال این دو وسیله، از همدیگر مجزا بوده و عملکرد و کاربردهای متفاوتی دارند.

در ادامه این مقاله به طور کامل شما را با مودم و روتر آشنا خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که تفاوت مودم و روتر در چیست تا بتوانید بر اساس نیازتان برای راه‌اندازی شبکه اینترنت در خانه یا محل کارتان اقدام نمایید.

 

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

 مودم دستگاهی است که سیگنال آنالوگ را از سمت سرویس ارائه‌دهنده اینترنت شما که بسته‌های خود را خریداری می‌کنید، دریافت کرده و آن را به سیگنال دیجیتالی تبدیل می‌کند. از این طریق شما می‌توانید با استفاده از کامپیوتر یا هر دستگاه هوشمندی که به اینترنت متصل می‌شود، داده‌ها را دریافت و ارسال کرده و به گشت‌وگذار در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی بپردازید.

مودم از طریق خط تلفن به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شود و همان‌طور که داده‌های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می‌کند برای ارسال پاسخ نیز سیگنال دیجیتالی را به آنالوگ تبدیل می‌شود. اما به علت اینکه سیم تلفن برای اتصال اینترنت پرسرعت خانگی ضعیف و در اصطلاح کند هست، جای خود را به فیبر نوری داده است. البته باید توجه داشته باشید که این تکنولوژی به علت عدم وجود زیرساخت مناسب در کشورمان هنوز هم در بسیاری از نقاط، بلا استفاده است.

در اکثر مودم‌ها سه بخش وجود دارد که یکی برای اتصال به خط تلفن و ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌شود و دومی نیز به‌منظور اتصال به روتر (در ادامه توضیح مفصلی در این باره داده شده است) و سومین بخش از آن برای اتصال به برق شهری است.

هنگامی‌که برای خرید و راه‌اندازی سرویس اینترنت ثبت‌نام می‌کنید، یک مودم برای شما ارسال می‌شود که برای استفاده باید به‌صورت ماهانه بسته‌های اینترنتی را بر روی آن شارژ نمایید.

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

روتر وسیله‌ای است که به‌صورت جداگانه از انواع مودم به فروش می‌رسد و شما می‌توانید آن را به مودم متصل کرده و دستگاه‌های خود از قبیل تلفن همراه، تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌های باسیم و بی‌سیم را به آن متصل کرده و از شبکه جهانی اینترنت لذت ببرید.

وظیفه دیگر این دستگاه مدیریت IP  دستگاه‌هایی است که شما به‌منظور اتصال به اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کنید. به این صورت که درصورتی‌که بر روی تلفن همراهتان به جست‌وجوی مطلبی مشغول شوید، این پردازش بر روی رایانه شخصیتان نمایش داده نمی‌شود.

در اصل می‌توان گفت که روتر وظیفه ساخت و مدیریت یک شبکه محلی را دارد که می‌توانید برای اتصال بی‌سیم یا همان Wi-Fi ظرفیت مشخصی تعیین کنید یا بر اساس متراژ خانه و محل کارتان محدوده آن را تنظیم کنید. شما حتی می‌توانید با استفاده از روتر جهت امنیت بیشتر، یک گذرواژه برای شبکه وای‌فای خود تعریف نمایید تا از ورود و استفاده افراد سودجو جلوگیری نمایید.

دیگر وظیفه روتر این است که شما بتوانید ترافیک و پهنای باندی که به هر دستگاه متصل است را مدیریت کنید. این موضوع برای دفاتر بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا کارفرما به‌راحتی می‌تواند دسترسی هر کاربر را به شبکه اینترنت در وضعیتی کنترل‌شده قرار دهد تا در صورت دانلود یا تماشای ویدئو توسط یک شخص، سرعت دانلود و آپلود تمامی افراد حاضر کاهش نیابد.

یکی از کاربردی‌ترین وظایف روتر این است که شما می‌توانید دستگاه‌های خود را به یکدیگر متصل نمایید. برای مثال قادر هستید موبایل خود را به تلویزیون هوشمند متصل کرده و داده‌های خود را از این طریق به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر انتقال دهید یا اینکه لامپ یا هر تجهیزات هوشمند دیگری را با تلفن همراه خود همگام‌سازی کرده و از این طریق به کنترل کردن آن‌ها بپردازید.

روترها در مدل‌های سیمی و بی‌سیم در بازار موجود هستند. جهت استفاده از روترهای سیمی لازم است تا پس از اتصال این دستگاه به مودم از طریق کابل LAN به کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری متصل نمایید.

روترهای بی‌سیم همان گونه از اسمشان پیداست از طریق کابل به مودم متصل می‌شود و سپس شما می‌توانید از طریق اتصال وای‌فای به آن متصل شوید و به انجام کارهای روزمره خود مشغول شوید؛ اما به‌طورکلی روتر‌های دو کاره که هم قابلیت اتصال بی‌سیم و باسیم را یکجا در خود دارند بیشتر مورداستفاده عموم قرار می‌گیرند.

مودم روتر چیست؟

حالا که با تفاوت مودم و روتر آشنا شدیم، دانستیم برای استفاده از شبکه اینترنت جهانی وجود هر دوی آن‌ها الزامی است به همین منظور شرکت‌های تولیدکننده نسبت به تولید مودم روتر اقدام کرده‌اند که شما با خرید آن‌ها هر دو محصول را در یک دستگاه خواهید داشت و نیازی به خرید دستگاه جداگانه ندارید.

تبدیل مودم ADSL به روتر

برای اینکه بتوانید از مودم adsl خانگی خود به‌عنوان روتر استفاده کنید، لازم است تا مراحل زیر را دنبال نمایید:

۱. ابتدا با استفاده از کابل LAN مودم خود را به کامپیوتر متصل کنید؛

۲. در مرورگر آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را وارد نمایید؛

۳. در این مرحله صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد که از شما نام کاربری و رمز عبور را درخواست می‌کند که لازم است برای هر دوی آن‌ها کلمه admin را وارد نمایید؛

۴. در این قسمت که وارد صفحه تنظیمات مودم شده‌اید وارد قسمت Operation mode و سپس بر روی wireless router mode کلیک نمایید و گزینه apply یا save را بفشارید؛

۵. مودم (روتر جدید) خود را ری استارت نمایید؛

۶. سپس دوباره وارد صفحه تنظیمات مودم شده و در بخش network گزینه WAN Connection را انتخاب نمایید؛

۷. لازم است تا در این قسمت بر روی گزینه add  کلیک کرده و در قسمت Connection Type گزینه Dynamic IP Adress را انتخاب نمایید و سپس بر روی گزینه save یا apply کلیک نمایید؛

۸. روتر شما حاضر است.

نکته مهم: این راه‌حل به‌منظور انجام در مودم‌های  TP-link بوده و انجام این عملیات ممکن است برای مودم‌هایی که با برندهای مختلف به فروش می‌رسند متفاوت باشد. برای آشنایی بیشتر با اینکه مودم tp link چیست و چه ویژگی‌هایی دارد بر روی لینک کلیک نمایید.

فرق مودم و روتر چیست؟

همان گونه که در این مقاله ذکر شد فهمیدیم که تفاوت مودم و روتر در چیست و هرکدام به چه منظوری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

به طور خلاصه می‌توانیم به شما بگوییم که مودم به‌منظور اتصال به شبکه سرویس‌دهنده اینترنت و روتر برای اتصال مودم به دستگاه‌های مختلفی است که می‌خواهید با استفاده از اینترنت به انجام کارهای مختلف مشغول شوید.

 

سخن آخر

حالا که با تفاوت مودم و روتر آشنا شدیم، می‌دانیم که برای راه‌اندازی سرویس اینترنت به چه دستگاهی نیاز داریم. در کل اگر برای استفاده در خانه می‌خواهید شبکه اینترنت راه‌اندازی کنید، بهتر است به سراغ مودم - روتر بروید؛ زیرا هم جمع و جورتر هستند و هم دردسر نصب کمتری دارند؛ اما اگر می‌خواهید اتصالات را مدیریت و برنامه‌ریزی کنید یا متراژ محلی که قرار است نصبت به نسب مودم اقدام نمایید زیاد است به سراغ خرید مودم با روتر جداگانه بروید.

دیدگاه ها