جلوگیری از هک وای فای مودم های d-link

جلوگیری از هک وای فای مودم های d-link
زمان مورد نیاز برای مطالعه

به علت سهولت در اتصال به مودم وای‌فای و معایب امنیتی که وجود دارد، هک کردن مودم‌های نزدیک، کار بسیار ساده‌ای شده است. هک مودم، از اشتباهات کوچکی که کاربران آن هنگام اتصال دستگاه‌ها به شبکه یا راه اندازی آن مودم مرتکب می‌شوند، بهره می‌برد. برای جلوگیری از هک وای‌فای مودم چند راه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم تا در نهایت بتوانیم امنیت مودم d-link را افزایش دهیم.

راه‌های تشخیص هک شدن وای‌فای مودم

اگر که می‌بینید حجم بسته اینترنت مودم شما، بدون به وجود آمدن تغییر خاصی در میزان مصرف شما، خیلی سریع‌تر از زمان معمول به اتمام می‌رسد، حتماً باید چک کنید و مطمئن شوید که مودم شما هک شده است یا خیر. برای تشخیص این موضوع وارد مرورگر شده و آدرس 192.168.1.1 را تایپ می‌کنید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و پس از آن وارد تنظیمات مودم می‌شوید (نام کاربری برای همه مودم‌ها، در صورتی که خودتان آن را تغییر نداده باشید، به صورت پیش فرض admin است)؛ از گزینه‌های بالا، گزینه status انتخاب می‌کنید و بر روی گزینه DHCP Clients کلیک کرده و تمام دستگاه‌های متصل به مودمتان را مشاهده می‌کنید. در صورتی که دستگاهی وجود دارد که متعلق به شما نیست، حتماً مودمتان هک شده است.

چگونه از هک شدن وای‌فای جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که هک شدن انواع وای فای کار ساده‌ای شده است و همان‌طور که پیش از این ذکر شد، با چند نرم افزار ساده می‌توان این کار را انجام داد، جلوگیری از هک وای‌فای مودم و حفظ امنیت آن یک ضرورت است. در ادامه به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که به ما در جلوگیری از هک وای‌فای مودم دی لینک کمک می‌کنند.

راه های تشخیص هک شدن وای‌فای مودم

  • غیرفعال‌کردن WPS در مودم‌های d-link

وارد تنظیمات مودم خود شوید؛ از گزینه‌های بالای صفحه بر روی گزینه advance کلیک کنید، سپس گزینه WPD Setting را انتخاب کنید. به تنظیمات آن دقت کنید، در صورتی که کادر مقابل گزینه Enable تیک دارد آن را بردارید تا WPS مودم شما غیر فعال شود، بعد از آن قسمت Configuration State را بر روی گزینه unconfigured تنظیم کنید و در مرحله آخر پایین صفحه گزینه Apply را بزنید تا تغییرات را ذخیره کند و امنیت مودم بیشتر شود.

  • تنظیم فیلتر مک آدرس سخت افزاری در مودم d-link

آدرس مک، آی‌پی سخت افزاری هر دستگاه است؛ این آی‌پی برای هر دستگاه منحصربه‌فرد و غیر قابل تغییر است که برای به دست آوردن آن به راحتی می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی و یا برنامه cmd لپ تاپ یا کامپیوترتان آن را به دست بیاورید. برای افزایش امنیت وای‌فای مودمتان می‌توانید آدرس مک تمام دستگاه‌هایی که می‌خواهید به وای‌فای متصل شود را در تنظیمات مودم وارد کنید تا دستگاه دیگری غیر از آن‌ها نتواند به مودم متصل شود.

برای انجام این کار پس از اینکه وارد تنظیمات مودم شدید، گزینه Advance از بالای صفحه انتخاب کنید و در منوی سمت چپ بر روی گزینه Wireless Mac Filter کلیک کنید؛ وقتی صفحه باز شده گزینه status را به advanced تغییر می‌دهیم و گزینه Action را بر روی Allow Association تنظیم می‌کنیم و پس از آن تمام آدرس‌های مک مورد نظرمان را وارد کادر می‌کنیم. در این صورت دستگاه‌های دیگر حتی اگر رمز وای‌فای را هم داشته باشند نمی‌توانند به مودم متصل شوند.

  • مخفی کردن نام شبکه وای‌فای مودم

از دیگر اقداماتی که می‌توانید انجام دهید تا امنیت مودم افزایش پیدا کند مخفی سازی wifi است؛ این کار کمک می‌کند تا نام شبکه وایرلس مودم شما نمایش داده نشود.

برای انجام این کار در تنظیمات مودم بر روی گزینه Advance کلیک کنید و در صفحه باز شده گزینه Broadcast SSID را از Enabled به Disabled تغییر دهید.

به خاطر داشته باشید که این کار امنیت کامل را برای مودم شما فراهم نمی‌کند و همواره هکرها ممکن است که بتوانند وای‌فای مخفی سازی شده را هم پیدا کنند، اما انجام آن در کنار دیگر روش‌های گفته شده در این مطلب، می‌تواند کمک کننده باشد.

  • تغییر رمز وای‌فای برای بالا بردن امنیت وای‌فای

یکی از عواملی که باعث دسترسی راحت هکرها به وای‌فای مودم ما است، رمز ساده آن است. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای افزایش امنیت مودم ما، انتخاب یک رمز پیچیده و قدرتمند است. البته تغییر رمز d-link  هر چند وقت یکبار در کنار انتخاب یک رمز قدرتمند می‌تواند دسترسی هکرها به مودم ما را تا حد زیادی کاهش دهد.

انجام این کار در قسمت setup تنظیمات مودم از منوی سمت چپ گزینه WIRELESS SETTINGS را انتخاب کرده و در پایین صفحه بر روی گزینه manual wireless network setup کلیک می‌کنیم و پس از آن در قسمت Pre-shared key رمز مودم خود را عوض می‌کنیم.

فراموش نکنیم که در عصر تکنولوژی، یکی از وظایف ما محافظت از وسایل ارتباطی که در اختیار داریم است. مودم‌ها دروازه ورود ما به شبکه جهانی و ارتباطات است به دلیل اهمیتی که دارد باید در مورد امنیت آن جدی‌تر باشیم.


خرید مودم adsl خانگی در فروشگاه سورس کامپیوتر

سخن پایانی:

در این مقاله در خصوص راه‌های تشخیص هک شدن مودم صحبت کردیم، جلوگیری از هک وای‌فای مودم و تمام راهکارهای مهم و اساسی را قدم به قدم بررسی کردیم، از جمله این راهکارها غیرفعال‌کردن WPS، تنظیم فیلتر مک، مخفی کردن نام شبکه وای‌فای و تغییر رمز آن بود.

باید بدانیم که این موارد امنیت صد درصد مودم را تضمین نمی‌کند اما امنیت آن را تا حد مطلوبی افزایش می‌دهد. امیدواریم که تا اینجا به اهمیت امنیت مودم پی برده باشید و با انجام تمامی موارد گفته شده در این مقاله، امنیت مودم خود را تا حد مطلوبی افزایش دهید.

دیدگاه ها